Auteur
|
Corey Konieczka |
Uitgever | Fantasy Flight Games |
Aantal spelers | 3 tot 6 |
Spelduur |
120 – 180 minuten
|
Jaar van uitgave | 2008 |
Prijs | 45.00€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 0.5/10 |
Links | Fantasy Flight Games |
Bijzonderheden | Dit is een coöperatief spel. |
SPELMATERIAAL
Als je al het spelmatriaal netjes wilt opbergen, zal je al vlug merken dat de speldoos veel te klein is. Het minieme opbergvakje moet voldoende plaats bieden voor:
- 1 spelbord,
- 10 karakterfiches,
- 52 fiches (voor het aangeven van verschillende toestanden zoals schade, spelers, bommen,…),
- 110 grote kaarten (70 crisis, 5 super crisis, 1 president, 1 admiraal, 17 quorum en 16 loyaliteit kaarten),
- 128 kleine kaarten (105 vaardigheidskaarten, 22 bestemmingskaarten, 1 kobol kaart),
- Eén 8 zijdige dobbelsteen,
- 8 Vipers,
- 4 Raptors,
- 16 Cylon Raiders,
- 4 Cylon Heavy Raiders.
SPELBESPREKING
Inleiding
Battlestar Galactica is een immens ruimteschip dat op zoek is naar een door legendes groot gebrachte planeet: Aarde. De mensen aan boord zijn zowat de enige overlevenden na de aanval van de Cylons. Cylons zijn robots die het heft in eigen handen genomen hebben. Ze verslaan, is ontzettend moeilijk want ze lijken sprekend op mensen. Slaagt de Battlestar erin de Aarde te bereiken voor de Cylons de Battlestar overnemen?
Voorbereiding
Teveel en niet overzichtelijk genoeg om op te noemen. Samengevat kan je stellen dat elke speler start met een karakter en drie vaardigheidskaarten. De loyaliteit kaarten bepalen of je mens of Cylon bent.
Spelverloop
Algemeen.
Elke beurt bestaat uit een 6 – tal stappen die ik hieronder kort uit de doeken doe.
- Start jouw beurt met het trekken van een aantal vaardigheidskaarten. Hoeveel en van welke soort staat op jouw karakterkaart.
- Wandel met jouw pion door de Galactica. Je kan het schip ook verlaten maar dat kost je een vaardigheidskaart.
- Kies een actie en voer ze uit. Dit kan een actie eigen aan de locatie of eigen aan jouw karakter zijn. Vaardigheidskaarten leveren extra actiemogelijkheden op. Wie zich als Cylon geuit heeft, beschikt over andere acties.
- Voer de bovenste crisiskaart uit.
- Activeer eventueel de schepen van de Cylons. Dit is afhankelijk van de zonet getrokken crisiskaart.
- Bereid je voor op een jump. Reizen van het ene naar het andere melkwegstelsel aan de snelheid van het licht wordt jumpen genoemd. Hoever je van zo’n jump staat wordt door de crisiskaarten bepaald.
Karakters.
Elk karakter heeft eigen vaardigheden en actiemogelijkheden. Alle info van jouw karakter vind je op de karakterkaart.
Tom Zarek is een politieke leider. Hij mag 2 gele, 2 groene en 1 paarse vaardigheidskaart trekken aan het begin van zijn beurt. Hij heeft 2 extra actiemogelijkheden en 1 beperking. Het is verstandig verschillende soorten karakters te kiezen tijdens het spelbegin.
Jumpen.
Op het spelbord staat een spoor dat aangeeft wanneer de Battlestar kan jumpen. De jumpfiche gaat verder op dit spoor telkens een crisiskaart met het jumpsymbool geactiveerd wordt. Staat de fiche helemaal rechts dan jumpt het schip. Alle schepen worden dan van het spelbord genomen. De admiraal trekt 2 bestemmingskaarten en kiest er één uit om uit te voeren.
Hieronder 2 bestemmingskaarten. Jumpen zorgt altijd voor verlies van bronnen (hier 1 en 2 fuel). Indien één van de schademeters op nul staat, verliezen de mensen.
Het getal op de kaarten geeft de vooruitgang weer. Vanaf een totaalscore van 4 worden nogmaals loyaliteitskaarten uitgedeeld. De mensen winnen als ze een score van 8 bereiken en nog een laatste maal kunnen jumpen.
Vaardigheidskaarten.
Er zijn 5 soorten vaardigheidskaarten. Elke kleur levert 2 extra actiemogelijkheden op. Het getal op de kaarten is belangrijk bij een vaardigheidstest. Sommige kaarten of locaties vereisen namelijk een vaardigheidstest. Om voor de test te slagen, moeten de mensen een bepaalde waarde aan kaarten afleggen. De test geeft aan welke kleur van kaarten gespeeld moet worden en hoe hoog de score moet zijn. Elke speler mag nu gedekt kaarten op tafel leggen. Er worden ook 2 kaarten van een aparte speciale stapel getrokken. Alle gespeelde kaarten worden geschud en opengedraaid. Kaarten met de overeenkomstige kleuren tellen positief, de andere negatief. Als de test niet slaagt, levert dat meestal slecht nieuws op.
De verschillende actiemoglijkheden van de kaarten.
Crisiskaarten.
- Crisiskaarten veroorzaken de negatieve effecten tijdens het spel. Ze zorgen voor aanvallen van Cylon schepen of voor verlies van bronnen.
Hieronder een voorbeeld van een vaardigheidstest en een aanvalskaart. - Vijandige schepen worden telkens geactiveerd als er een actievatie symbool op de crisiskaart staat.
- Geactiveerde schepen vallen aan volgens een vast patroon. Als ze kunnen vallen ze een Viper aan, is die er niet dan vallen ze een burgerschip aan. Staan er geen schepen op hetzelfde vak, dan beweegt de Raider in wijzerzin richting viper of burgerschip. Staan er helemaal geen schepen op het spelbord dan wordt de Battlestar aangevallen.
- Als een Basestar geactiveerd wordt, komen drie nieuwe Raiders in het spel.
- Heavy Raiders hebben enkel als doel Cylons op de Battlestar te zetten. Bij elke actievatie schuift de Cylon fiche een stap dichter bij het ‘de mensen verliezen’ veld.
- De schade van een aanval wordt aan de hand van de dobbelsteen bepaald. Het aantal ogen dat gegooid moet worden is afhankelijk van het soort schepen die in het gevecht betrokken zijn.
De winnaar
De mensen winnen als ze een totale afstand van 8 bereiken en dan nog eens kunnen jumpen. De cylons winnen als ze dit kunnen voorkomen.
SPELBEOORDELING
Battlestar Galactica is met verve het saaiste coöperatieve spel dat ik ooit gespeeld heb. Na een eerste keer heb ik gezworen dat ik het nooit meer zou spelen. Deze belofte heb ik niet gehouden en ik heb daar twee redenen voor. Ten eerste scoort dit spel op BGG heel goede punten en ten tweede heb ik mezelf verplicht een spel minstens 3 keer te spelen voor ik er een recensie over schrijf. Ik kan je nu al vertellen dat ik die 3 keer niet zal halen. Twee keer ben ik door een hel geweest, 3 keer zou er over zijn.
Op geen enkel moment kon dit spel mij en mijn medespelers (spreek hier gerust over slachtoffers) boeien. De skilltests zijn ongelooflijk saai en helaas is dat zowat de enige gebeurtenis tijdens het spel. De vijandelijke schepen kan je een eerste keer makkelijk afwenden en als na de eerste jump de kaarten wat tegenvallen, kom je gewoon geen vijanden meer tegen. Het is soms zo erg dat je niet eens weet of je wel iets zinnigs kan doen tijdens je beurt. Eén van de spelers vroeg zelfs of het toegestaan is te passen wegens gebrek aan alternatieven. Volgens een moderator van BGG hadden wij gewoon geen geluk met de volgorde van onze crisiskaarten, maar de tweede keer ondervonden we net hetzelfde. Nu, we zijn van mening dat zelfs met voldoende vijanden dit spel nog altijd saai (dankzij de skilltests) zou blijven.
Bovendien gaat het spel verschrikkelijk traag vooruit. Dit terwijl we zogezegd aan lichtsnelheid door het heelal flitsen. Mijn broer, die het spel gekocht heeft, kon zijn trots niet verbergen toen hij mij de doos voor de eerste keer liet zien. In België is dit spel immers moeilijk verkrijgbaar. Als ik hem nu terugzie kan ik mijn lach niet verbergen (Wat flauw is van mij natuurlijk, maar zo gaat dat met leedvermaak.) Hij heeft er 45€ voor neergeteld. Wie wil mag het komen halen voor 20.
Juni 2009