Biblios – Review

Steve Finn

De speldoos lijkt op een boek en slaat ook open als een boek. Binnenin geen bladzijden maar wel een spelbordje, 5 dobbelstenen, 87 kaarten en de spelregels in het Frans.

De spelers kruipen in de huid van heel geletterde monniken. Ze proberen een waardevolle collectie boeken te verzamelen. Wie besteed zijn kapitaal het best?

Afhankelijk van het aantal spelers verdwijnen 7 tot 27 kaarten uit het spel. De overige kaarten worden geschud en gedekt op tafel gelegd.
Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Op elk vak komt een dobbelsteen met waarde 3 bovenaan te liggen.

Verdeel en heers!

Biblios wordt in 2 fasen gespeeld. Tijdens de eerste fase worden kaarten verdeeld. De actieve speler moet een aantal kaarten (1 meer dan het aantal spelers) toewijzen. Hij trekt de bovenste kaart van de stapel en bekijkt ze. Daarna moet hij beslissen of hij deze kaart op de markt (= open op tafel), op de veiling (= gedekt op tafel) of bij zichzelf legt. De actieve speler moet exact 1 kaart houden en 1 kaart op de veilingsstapel leggen. Op de markt komen evenveel kaarten als het aantal tegenspelers. Als de kaarten verdeeld zijn, kiezen de tegenspelers om beurt (wijzerzin) een kaart van de markt. Daarna moet de volgende speler kaarten toewijzen. Dit gaat zo door tot alle kaarten verdeeld zijn.

Kiezen en verliezen.

Als alle kaarten verdeeld zijn start de tweede fase. De spelers hebben nu elk een eigen stapel kaarten en in het midden van de tafel ligt een gedekte veilingsstapel. Deze stapel wordt geschud. De actieve speler draait de bovenste kaart open. De spelers bieden voor de kaart. Er zijn 2 soorten kaarten: geldkaarten en voorwerpkaarten. Voorwerpkaarten worden met geldkaarten gekocht: de hoogste bieder legt geldkaarten af om de voorwerpkaart te ontvangen. Geldkaarten gaan naar de speler die het meeste kaarten biedt, daarbij maakt het niet uit tot welke categorie de kaarten behoren.
Geldkaarten.

Voorwerpkaarten: 5 categorieën.

Het spel bevat ook een aantal speciale kaarten. Een speler die zo’n kaart wint, moet deze onmiddellijk uitvoeren. Met deze kaarten kan je de waarde van één of twee dobbelstenen verhogen of verlagen.

Als alle kaarten geveild zijn, eindigt het spel. De spelers sorteren hun kaarten nu per categorie. Per categorie wordt de waarde van de kaarten opgeteld (getal bovenaan). De speler met het hoogste puntentotaal in een categorie wint de overeenkomstige dobbelsteen. Gelijkstanden worden alfabetisch opgelost (letter onderaan). De spelers tellen de ogen van de gewonnen dobbelstenen op en bepalen zo de winnaar.

Biblios is een luchtig kaartspelletje waarbij geluk hoogst waarschijnlijk de belangrijkste rol speelt. Toch stoort dit me tijdens dit verdeel en biedspelletje nooit. Je start met het verdelen van kaarten. Na de eerste fase heb je een vrij duidelijk overzicht van jouw mogelijkheden. Tijdens het bieden probeer je er dan het maximum uit te halen. De waarde van de dobbelstenen bepaalt wie naast de overwinning grijpt.
De speler die verdeelt moet enkele zaken in overweging nemen. Houd je goede kaarten voor jezelf of leg je ze op de veilingsstapel om tegenspelers geld of kaarten af te troggelen. Daarbij moet je bedenken dat je meer geluk nodig hebt als je langer wacht om zelf een kaart te nemen. Bieden op kaarten die je niet kan gebruiken, kan als bluftaktiek zijn vruchten afwerpen. Zorg er dan wel voor dat je de kaart niet wint.
Al bij al is Biblios een leuk tussendoortje voor spelers die graag lichte kost verteren. Het repetitieve karakter van dit spelletje valt net binnen te perken waardoor het, volgens mijn ervaring, niet verveelt. De vormgeving is prima, het thema er wat opgeplakt. Over de prijs valt te discussiëren. In elk geval komt dit nog op tafel.

April 2011