Auteur | Klaus-Jürgen Wrede |
Uitgever | 999 games |
Aantal spelers | 2 tot 6 |
Spelduur | 45 – 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2004 |
Prijs | 3.50€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 7.8/10 |
Links | 999 Games Klaus-Jürgen Wrede |
SPELMATERIAAL
12 stadtegels en de graaf van Carcassonne zitten netjes opgeborgen in een mini-doosje.
SPELBESPREKING
Inleiding
Deze uitbreiding is uitsluitend te spelen met Carcassonne. Alleen kan het dus niet gespeeld worden. De spelregels zijn identiek, afgezien van een paar extra regels. Hieronder worden de aanpassingen in het rood aangegeven.
Voorbereiding
Elke speler ontvangt 8 horigen in een kleur naar keuze, één ervan wordt als telsteen op het scorespoor gezet. De starttegel met de donkere kleur wordt open op tafel gelegd. De andere tegels worden geschud en in een aantal trekstapels gedekt op tafel gelegd.
Met de 12 tegels wordt eerst de stad Carcassonne gebouwd, de starttegel uit het basisspel wordt uit het spel genomen. De Graaf van Carcassonne wordt in het kasteel van de stad geplaatst.
Spelverloop
Het spel bestaat uit verschillende beurten, een beurt wordt gekenmerkt door 3 fasen.
Fase 1 : Een nieuwe landtegel aanleggen.
De actieve speler moet een nieuwe tegel trekken, omdraaien en aanleggen. De tegel moet met minstens één kant aan een andere tegel grenzen en mag het landschap niet onderbreken.
Fase 2: eventueel een horige plaatsen.
De speler mag eventueel op de zojuist geplaatste tegel een horige plaatsen mits hij er nog één in voorraad heeft.
De speler kan een horige plaatsen:
- op de weg als struikrover.
- in een klooster als monnik.
- als boer in de weide.
- als ridder in een kasteel.
Een speler mag nooit een horige plaatsen op een weg, of in een kasteel of weide waar al een andere eigen of vreemde horige staat.
Fase 3: telling.
Als door het plaatsen van een landtegel kloosters, steden of wegen worden afgebouwd vindt een telling plaats en krijgt de betreffende speler punten. Daarna keren de horigen naar hun meesters terug. De punten gaan naar de speler met de meeste horigen. Het kan immers voorkomen dat, door het slim plaatsen van de tegels, meerdere horigen op dezelfde weg of in hetzelfde kasteel staan, in geval vangelijk stand krijgen beide spelers punten.
Als een speler iets afbouwt waar hij zelf geen punten voor ontvangt, mag hij een horige in de stad plaatsen in het kasteel, de smederij, kathedraal of markt. Daarbovenop mag hij de graaf plaatsen in een stadswijk naar keuze. Als een speler een telling veroorzaakt mag iedere speler, te beginnen met de speler links van de speler die de telling veroorzaakte, horigen uit de betreffende wijk verplaatsen naar het te tellen deel. Wijken waar de graaf zich bevindt, zijn beschermd, horigen die bij de graaf staan kunnen niet verplaatst worden.
De winnaar
De tellingen leveren meer op naargelang de wegen, en kastelen groter worden. kloosters leveren maximum 9 punten op en boeren leveren slechts op het einde van het spel 4 punten per kasteel op. Onafgebouwde wegen, steden en kloosters leveren op het einde nog 1 punt per tegel op. De speler met de meeste punten wint het spel.
SPELBEOORDELING
Carcassonne is een leuk spel dat gemakkelijk uitlegt en speelt. Het trekken van een tegel zorgt voor een geluksfactor maar ook voor extra spanning. Wie goed de mogelijkheden verkent en daarbij ook in de toekomst denkt, heeft voordeel ten opzichte van de impulsieve speler. Als een andere speler een grote weg of kasteel aan het bouwen is, is dat het moment bij uitstek om te profiteren. Carcassonne is een aanrader voor beginnende spelers en een cadeautip vanwege de kwaliteit en de lage prijs.
De uitbreiding zorgt ervoor dat het afbouwen van niet eigen complexen ook interessant wordt. Als je niet van deze mogelijkheid gebruik maakt, mist de uitbreiding haar doel. Wordt de mogelijkheid veelvuldig gebruikt, dan zorgt de graaf voor extra spanning. In combinatie met de uitbreiding kooplieden en bouwmeesters komt deze uitbreiding nog meer tot zijn recht. Voor die prijs zou ik het in ieder geval niet laten.
September 2006