Auteur | Klaus-Jürgen Wrede |
Uitgever | 999 games |
Aantal spelers | 2 tot 6 |
Spelduur | 45 – 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2002 |
Prijs | 15.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.5/10 |
Links | 999 Games Klaus-Jürgen Wrede Online spelen Online spelen |
SPELMATERIAAL
18 landtegels, 8 horigen voor een zesde speler. 6 puntenfiches en 6 hoofdmannen. Alles huist in een ietwat te grote speldoos. In sommige uitgaven zit de rivier als extra uitbreiding in de doos.
SPELBESPREKING
Inleiding
Carcassonne de uitbreiding is uitsluitend te spelen met Carcassonne. Alleen kan het dus niet gespeeld worden. De spelregels zijn identiek afgezien van een paar extra regels. Hieronder worden de aanpassingen in het rood aangegeven.
Voorbereiding
Elke speler ontvangt 8 horigen in een kleur naar keuze, één ervan wordt als telsteen op het scorespoor gezet. De starttegel met de donkere kleur wordt open op tafel gelegd. De andere tegels worden geschud en in een aantal trekstapels gedekt op tafel gelegd.
Je kan Carcassonne nu ook met 6 Spelen, wie de rivier als extraatje in zijn doos terugvindt, moet eerst de rivier opbouwen.
Spelverloop
Het spel bestaat uit verschillende beurten, een beurt wordt gekenmerkt door 3 fasen.
Fase 1 : Een nieuwe landtegel aanleggen.
De actieve speler moet een nieuwe tegel trekken, omdraaien en aanleggen. De tegel moet met minstens één kant aan een andere tegel grenzen en mag het landschap niet onderbreken.
Fase 2: eventueel een horige plaatsen.
De speler mag eventueel op de zojuist geplaatste tegel een horige plaatsen mits hij er nog één in voorraad heeft.
De speler kan een horige plaatsen:
- op de weg als struikrover.
- in een klooster als monnik.
- als boer in de weide.
- als ridder in een kasteel.
Een speler mag nooit een horige plaatsen op een weg of in een kasteel of weide waar al een andere eigen of vreemde horige staat.
Fase 3: telling.
Als door het plaatsen van een landtegel kloosters, steden of wegen worden afgebouwd vindt een telling plaats en krijgt de betreffende speler punten. Daarna keren de horigen naar hun meesters terug. De punten gaan naar de speler met de meeste horigen. Het kan namelijk voorkomen dat door het slim plaatsen van de tegels meerdere horigen op dezelfde weg of in hetzelfde kasteel staan. In geval van gelijkstand krijgen beide spelers punten.
Bij het bepalen van de meerderheid tellen hoofdmannen voor 2 horigen. Herbergen en kathedralen zorgen voor een opwaardering van wegen en steden. Alleen als de wegen en steden afgebouwd worden leveren ze extra punten op, anders levert de weg of de stad GEEN punten op.
De winnaar
De tellingen leveren meer op naargelang de wegen, en kastelen groter worden. kloosters leveren maximum 9 punten op en boeren leveren slechts op het einde van het spel 4 punten per kasteel op. Onafgebouwde wegen, steden en kloosters leveren op het einde nog 1 punt per tegel op. De speler met de meeste punten wint het spel. De puntenfiches geven aan wanneer een speler 5O of 1OO punten bezit.
SPELBEOORDELING
Carcassonne is een leuk spel dat gemakkelijk uitlegt en speelt. Het trekken van een tegel zorgt voor een geluksfactor maar ook voor extra spanning. Wie goed de mogelijkheden verkent en daarbij ook in de toekomst denkt heeft voordeel ten opzichte van de impulsieve speler. Als een andere speler een grote weg of kasteel aan het bouwen is, is dat het moment bij uitstek om te profiteren. Carcassonne is een aanrader voor beginnende spelers en een cadeautip vanwege de kwaliteit en de lage prijs.
De uitbreiding geeft wat extra diepgang voor het bepalen van de meerderheid, de kathedraal en herberg zorgen voor extra druk inzake het afbouwen van steden en straten. De uitbreiding de rivier geeft volgens mijn mening geen meerwaarde aan het spel.
September 2006