Auteur | Klaus-Jürgen Wrede |
Uitgever | 999 games |
Aantal spelers | 2 tot 5 |
Spelduur | 45 – 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2002 |
Prijs | 22.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.5/10 |
Links | 999 Games Klaus-Jürgen Wrede |
SPELMATERIAAL
79 stevige landtegels tonen delen van bossen, weiden, bronnen en rivieren. 12 bonustegels, 6 stamleden en 2 hutten in elk van de vijf kleuren, 10 telfiches, 1 waardetabel en de spelregels zitten in een stevige speldoos.
SPELBESPREKING
Inleiding
Voor het machtige Carcassonne ontstond, leefden mensen in stammen. Ze leefden van visvangst en het verzamelen van al wat eetbaar was uit de bossen. Later werden ook dieren gekweekt als bron voor voedsel. Jij bent stamhoofd en probeert zoveel mogelijk waardevol land te ontdekken en te bezitten.
Voorbereiding
Elke speler ontvangt 6stamleden en 2 hutten in een kleur naar keuze, één ervan wordt als telsteen op het scorespoor gezet. De starttegel met de donkere kleur wordt open op tafel gelegd. De andere tegels worden geschud en in een aantal trekstapels gedekt op tafel gelegd.
Spelverloop
Het spel bestaat uit verschillende beurten, een beurt wordt gekenmerkt door 3 fasen.
Fase 1 : Een nieuwe landtegel aanleggen.
De actieve speler moet een nieuwe tegel trekken, omdraaien en aanleggen. De tegel moet met minstens één kant aan een andere tegel grenzen en mag het landschap niet onderbreken.
Fase 2: eventueel een stamlid plaatsen.
De speler mag eventueel op de zojuist geplaatste tegel een stamlid plaatsen mits hij er nog één in voorraad heeft. Indien er water op de tegel aanwezig is mag een hut in plaats van een stamlid geplaatst worden.
De speler kan een stamlid plaatsen:
- in een bos als verzamelaar.
- op een rivier als visser.
- in een weide als jager.
Een speler mag nooit een stamlid plaatsen op een rivier, of in een bos of weide waar al een ander eigen of vreemd stamlid aanwezig is. Door het slim plaatsen van tegels kan het toch voorkomen dat verschillende stamleden in eenzelfde gebied actief zijn.
Fase 3: telling.
Als door het plaatsen van een landtegel bossen of rivieren volledig afgewerkt worden, volgt een telling. De speler met de meeste stamleden in het gebied ontvangt punten. Punten worden op het scorespoor bijgehouden. Als een bos met goud werd afgewerkt, krijgt de speler die het bos heeft afgewerkt een bonustegel die hij direct mag aanpassen. Jagers en hutten blijven staan tot op het einde.
De winnaar
Hoe groter de bossen en rivieren hoe meer punten ze opleveren. Op het einde van het spel ontvangt iedere speler nog punten voor de hutten en de jagers. Hutten leveren 1 punt per vis in hun rivierstelsel op. Jagers 2 punten per overlevend dier. Als in een weide namelijk ook roofdieren sluipen, verminderen zij het aantal overlevende dieren. Onafgewerkte gebieden leveren niks op. De speler met de meeste punten wint het spel.
SPELBEOORDELING
Net als zijn voorganger is ook jagers en verzamelaars een toegankelijk spel. Misschien is het iets meer in balans omdat je ook voordeel kunt halen uit het afwerken van een gebied dat niet van jou is. De bonustegels zijn immers krachtige wapens, de één al wat meer dan de andere natuurlijk. 1 bonustegel echter is veel krachtiger dan de andere en kan, vooral als hij in het begin van het spel getrokken wordt, de spanning gevoelig doen verminderen. Toch speel ik dit spel net iets liever dan het gewone carcassonne. Ook een aanrader dus!
P.S. De bonustegel waarvan sprake, is een tegel waardoor je alleenheerschappij in een weide verkrijgt. Ook al heb je daar minder jagers dan een tegenstrever.
Oktober 2006