Auteur | Leo Colovini |
Uitgever | Winning Moves |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur | 30 minuten |
Jaar van uitgave | 2002 |
Prijs | 18.50€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 7.6/10 |
Links | Winning Moves Leo Colovini Online spelen Online spelen |
SPELMATERIAAL
In de speldoos bevinden zich 60 hutten in 5 kleuren. 5 geheime clankaarten in 5 kleuren. 12 bonusfiches en 5 markers voor de ranglijst, één in elke kleur.
SPELBESPREKING
Inleiding
5 Clans zwerven in het rond. Net zoals onze voorouders zijn zij stilaan het trekken beu en blijven zij ter plaatse. Daar bouwen ze hutten en zo ontstaan dorpen. Tussen de verschillende Clans ontstaat een machtstrijd.
Voorbereiding
Het spelbord toont 60 gebieden die in 12 regio’s verdeelt zijn. In elk gebied wordt juist één hut geplaatst. In elke regio moet van elke kleur precies één hut staan.
De bonusfiches worden op het tijdperkenoverzicht geplaatst.
Als laatste trekken de spelers blind een clankaart, deze houden ze tot het eind van het spel geheim.
Spelverloop
De actieve speler kan slechts één actie uitvoeren: alle hutten uit één gebied verschuiven naar een ander gebied.
Hutten verplaatsen.
- De gebieden naar waar men de hutten verplaatst, mogen niet onbewoond zijn.
- Een groep van 7 hutten mag niet verplaatst worden.
- Je kan geen hutten over de meren plaatsen.
- Alleen als beide aangrenzende groepen 7 of meer hutten bevatten, mag je de kleinste groep verplaatsen.
- Als een groep hutten alleen door lege gebieden is begrensd, kan die niet meer verplaatst worden. Men spreekt van een dorp.
Het spelbord.
Tijdperken.
In elk tijdperk is er één soort vruchtbare grond en één soort onbewoonbare grond. De andere grondsoorten zijn neutraal. In het vijfde tijdperk zijn alle grondsoorten vruchtbaar. Vruchtbare grond levert extra punten op. Elke speler die een dorp sticht, krijgt direct een bonusfiche. Door het wegnemen van fiches veranderen de tijdperken.
Stammenstrijd.
Bij het stichten van een dorp leven de Clans normaal in groep. Tenzij alle 5 Clans aanwezig zijn. Dan barst de hel los. Elke stam die maar één hut in het dorp heeft, wordt genadeloos afgeslacht. De hutten worden verwijderd. Daarna worden punten geteld.
De winnaar
Bij een telling ontvangen alle aanwezige kleuren evenveel punten als er hutten in het dorp staan. De stichter krijgt een bonus – fiche. Nadat het 12de dorp gesticht wordt, eindigt het spel. De spelers bekennen kleur en per bonusfiche in hun bezit mogen ze de markeersteen van hun Clan nog een veld vooruit schuiven. De Clan die op de eerste plaats staat, wint het spel.
SPELBEOORDELING
Na Cartagena en Trans America is Clans het derde spel van Winning Moves dat in een herkenbare doos in de rekken staat. Het is tevens de tweede spruit uit het huwelijk met Leo Colovini. Typisch aan de spellen is de korte spelduur, de toegankelijkheid, en de beperking in acties. Wat deze spellen betreft, is de naam Winning Moves verre van gestolen.
Clans vind ik het leukst met twee of drie spelers. Als je met 4 speelt, heb je de boel wat minder onder controle. De kunst bestaat erin je eigen kleur zo lang mogelijk geheim te houden. Doe je dat niet, dan zorgen de andere spelers er wel voor dat jouw hutten vergaan in de strijd of een monopolie stichten ergens in een uithoek van het spel. De tijdsduur is relatief kort en voor die 19€ moet je het ook niet laten. Clans vind ik stukken beter dan Trans America en net iets minder dan Cartagena.
September 2006