Auteur | Neil Crowley |
Uitgever | White Goblin Games |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur | 15 minuten |
Jaar van uitgave | 2012 |
Prijs | 8.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 7.4/10 |
Links | White Goblin Games |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat 104 kaarten; 32 dieven, 8 locaties, 8 meesterdieven, 9 schuilplaatsen en 47 geldkaarten. De spelregels kan je lezen in het Nederlands, Duits, Frans, Engels of Italiaans.
SPELBESPREKING
Inleiding
Je huurt dieven en probeert verschillende locaties te beroven. De concurrentie zit echter ook niet stil. Het gebeurt dat jouw dief het hazenpad kiest omdat hij de ervaring en kracht mist om tegen de concurrentie op te tornen. Enkel de sterkste dief gaat met de buit lopen!
Voorbereiding
Leg de locaties op volgorde in een rij naast elkaar.
Elke speler kiest een kleur en legt één meesterdief in die kleur voor zich neer. De andere meesterdief wordt links onder de locaties gelegd. Zo ontstaat een raster van 8 op 3.
Leg de schuilplaatsen naast elkaar onder dit raster. Gebruik kaarten A tot en met E bij twee spelers, A tot en met G bij drie spelers en alle kaarten bij 4 spelers.
Schud de dieven. Leg onder elke schuilplaats een aantal dieven. Dit is terug afhankelijk van het aantal spelers. (stapels van 2,2,3,4 en 5 bij twee spelers, stapels van 2,2,3,3,4,4 en 5 bij drie spelers en stapels van 2,2,3,3,3,4,4,5 en 5 bij 4 spelers)
Geef elke speler 18$.
Spelverloop
Kort gesteld
Tijdens de voorbereiding ontstaat een raster van 8 op 3. Onder elke locatie kan elke speler juist 1 dief spelen. Dit doet hij in de rij waar zijn meesterdief ligt. In zijn beurt moet een speler eerst een dief recruteren, daarna moet hij een locatie overvallen. Om een dief te recruteren kiest de speler een schuilplaats. Het aantal dieven die zich bij de schuilplaats bevindt, bepaalt de kostprijs van de dieven. Leg het geld in de algemene voorraad en kies een dief uit de gekozen stapel. Leg de stapel daarna terug bij de schuilplaats. Stuur de dief daarna naar een locatie om die te overvallen. Je mag de dief gedekt bij de locatie leggen, maar dit kost 1$ extra.
Speciale eigenschappen en bendes
Een aantal dieven kunnen speciale acties uitvoeren als ze open bij een locatie gelegd worden. Deze actie moet je ofwel direct ofwel nooit meer uitvoeren.
zakkenroller, moordenaar, verwisselaar en handlanger.
- De zakkenroller steelt 2$. Neem 2$ uit de algemene voorraad.
- Een handlanger mag je bij een eigen dief leggen.
- Een verwisselaar mag je bij een eigen dief plaatsen, je moet die dief dan wel verplaatsen.
- De moordenaar schiet de dief (dieven) van één speler bij dezelfde locatie aan flarden.
- De spion bekijkt alle gedekte kaarten die bij een locatie of schuilplaats liggen.
- Kingpin moet je altijd open spelen en mag je alleen maar recruteren als hij de laatste dief bij een schuilplaats is. Kingpin is de krachtigste dief op aarde.
Sommige dieven behoren tot een bende. Dit kan je zien aan de gekleurde bol op de kaart. Er zijn drie bendes die elk door een eigen kleur (rood, blauw, geel) worden voorgesteld. Sommige dieven zijn zo flexibel dat ze tot 2 of zelfs 3 bendes behoren.
De winnaar
Als je onvoldoende geld bezit om een dief te huren, moet je passen. Het spel eindigt als alle spelers passen. Draai alle dieven open en bereken jouw score. (Neem eventueel geld uit de bank om de score bij te houden.)
- De dief met de hoogste waarde bij een locatie wint de punten van die locatie. Bij gelijkstand worden de punten verdeeld. Sommige dieven beïnvloeden de waarde van een locatie!
- Als een speler de meeste dieven van één bende bezit, wordt hij leider van die bende. Dit levert 5, 4 of 3 (2, 3, 4 spelers)punten op. Bij gelijkstand worden geen punten verdeeld.
De speler met het meeste geld (als je geld neemt uit de bank om je score bij te houden) wint. Je kan ook punten noteren, bij gelijkstand wint dan de speler die nog het meeste geld overhoudt.
SPELBEOORDELING
Crooks is samen met The Witches of Blackmore, Little Devils, Gubs en Crazy Creatures van Dr. Doom één van de nieuwe releases van White Goblin Games. Nu we aan de voordeur van het mooi weer en de daarbij horende activiteiten staan, gooien de mannen (kan ook een vrouw tussen zitten, maar dat weet ik niet) van White Goblin een variatie van eenvoudige spelstystemen in de rekken. Geen ingewikkelde ‘veelspeler’-spellen maar makkelijk te begrijpen en vlot spelende familiespellen moeten ons overtuigen om die prachtige metalen doosjes op tafel te zetten of ergens in een klein hoekje van onze reiskoffer te duwen. 5 verschillende titels, je moet al van het erg kieskeurige type zijn mocht er niks naar jouw gading tussenzitten. Om het jullie gemakkelijk te maken, hebben wij ze alle 5 getest. Hieronder volgen mijn bevindingen van Crooks. Klik op de juiste link voor de recensies van de andere 4 spellen.
Crooks doet me wat aan John Silver denken. Probeer zelf zoveel mogelijk punten te behalen terwijl je de andere spelers negatieve punten aansmeert. Daarbij moet je verstandig omgaan met je 18$. De grootste stapel biedt het meeste opties, maar bijt tegelijkertijd een grote hap uit je budget. Een kaart gedekt spelen kost een extra Dollar maar dit kan meer dan de de moeite waard zijn. De plaats waar je jouw dief legt, is natuurlijk ook belangrijk. Bluffen is daarbij een vaak toegepaste tactiek. De verschillende acties die je met de dieven kunt uitvoeren verhogen de interactie.
De score wordt bepaald door de waarde van de locaties, de daar aanwezige dieven en de verschillende bendes. Dit zorgt voor verschillende mogelijkheden waardoor dit spel niet snel gaat vervelen.
Crooks is een kort maar krachtig kaartspelletje dat ook een veelspeler kan bekoren.
April 2012