Auteur | Eiji Wakasugi |
Uitgever | Winning Moves |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur | 15 – 30 minuten |
Jaar van uitgave | 2004 |
Prijs | 14.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 6.8/10 |
Links | Winning Moves |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat 13 witte en 13 zwarte stenen met telkens de cijfers van 0 tot 11 en een koppelteken.
SPELBESPREKING
Inleiding
Elke speler start met een geheime code van 4 of 3 cijfers. Probeer de code van je tegenstrevers te kraken.
Voorbereiding
De tegels worden gedekt op tafel gelegd. Elke speler neemt er 4 en zet ze rechtop zodat hij alleen de cijfers ziet. Het laagste cijfer moet helemaal links staan. Bezit je twee gelijke getallen, dan moet de zwarte steen links staan. Koppeltekens mag je op elke plaats inpassen.
Spelverloop
Een speler die aan de beurt is, neemt eerst een steen uit de voorraad. (Zolang de voorraad strekt moet ik Aldigewijs zeggen.) Deze steen mag hij bekijken. Daarna moet hij een steen van een tegenstander aanduiden en gokken welk cijfer er op die steen staat.
Bij een verkeerde gok moet hij de zojuist getrokken steen open op de juiste plaats in zijn code voegen. Bij een goede gok mag hij de steen gesloten aan zijn code toevoegen of nog een gok wagen. Een speler mag blijven gokken tot hij mist of beslist te stoppen.
De winnaar
Een speler verliest als zijn code volledig bekend is. Degene die als laatste overblijft, wint het spel.
SPELBEOORDELING
Code DaVinci is een luchtig spelletje, een gepaste afsluiter voor een spelavond. In het begin moet je gokken maar tijdens het spel krijg je meer en meer informatie waardoor je steeds minder moet gaan gokken. Als je goed onthoudt wat de anderen vragen kan je ook veel extra informatie opslaan. Pas wel op dat je op jouw beurt geen extra informatie weggeeft.
Ik heb ook nog geprobeerd een cijfer dat in mijn code stond bij een ander aan te duiden om verwarring te zaaien. Dit doe je natuurlijk alleen maar als je de getrokken steen op een plaats moet zetten die de anderen alleen maar voordeel oplevert. Ik trek bijvoorbeeld de zwarte nul en mijn witte nul ligt al open. Het is dan best te blijven gokken, in het andere geval geef je een extra steen kado aan de volgende speler.
Als je aan het begin van het spel een lullige code hebt (1,2,3,4 bijvoorbeeld), kan je het wel vergeten. Ook de startspeler is in het nadeel. Leuk voor even.
September 2006