Auteur | Daniel Callister |
Uitgever | White Goblin Games |
Aantal spelers | 2 tot 6 |
Spelduur | 30 minuten |
Jaar van uitgave | 2012 |
Prijs | 13.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 6.0/10 |
Links | White Goblin Games |
SPELMATERIAAL
Het metalen doosje bevat 98 gewaskaarten, 21 speculatiekaarten, 14 steenkaarten, 3 monumenten, 3 seizoenkaarten, 1 sprinkhanenplaag, 1 vloedkaart en de spelregels in het Nederlands.
SPELBESPREKING
Inleiding
Verzamel gewassen op je akkers en oogst voor het te laat is.
Voorbereiding
Afhankelijk van het aantal spelers wordt een aantal gewassen uit het spel verwijderd.
Leg de vloedkaart in het midden van de tafel.
Leg de seizoenkaarten naast de vloedkaart.
Schud de gewas – en de speculatiekaarten en geef er 5 aan elke speler.
Schud de sprinkhanenplaag door de overige kaarten en leg de stapel gedekt in het midden.
Spelverloop
Er worden evenveel seizoenen gespeeld als er spelers meedoen. Een seizoen eindigt, als de trekstapel uitgeput is. De aflegstapel wordt geschud en een nieuw seizoen start. De spelers zijn na elkaar aan de beurt en doen het volgende:
- Neem de bovenste kaart van de stapel en leg ze open op de vloedkaart.
- Als de vorige speler gespeculeerd heeft, wordt dit nu afgehandeld. Voor elke speculatiekaart waarop het gewas van de vloedkaart staat, trekt die speler drie kaarten. De speculatiekaarten worden daarna afgelegd.
- De speler die een akker bezit met het gewas van de vloedkaart, moet die akker oogsten. Hij neemt de bovenste kaart van de akker en legt ze op zijn scorestapel.
- Je mag twee kaarten afleggen en 1 nieuwe trekken of twee kaarten afleggen en de vloedkaart veranderen. Deze actie mag je uitvoeren zoveel je wilt.
- Planten of speculeren. Plant tenminste twee kaarten van hetzelfde gewas op een nieuwe akker (= open voor je op tafel leggen) of plant exact twee verschillende gewassen of breidt je bestaande akkers uit door er gewassen aan toe te voegen. Als je een nieuwe akker start van een gewas dat al op een akker staat bij een andere speler, moet je meer gewassen planten dan die speler. De concurrent verliest dan zijn akker. Als je speculeert leg je één of twee speculatiekaarten open op tafel.
- Trek twee kaarten en neem ze op handen.
Als de sprinkhanenplaag getrokken wordt, wordt of worden de grootste akkers vernietigd. In een variant met monumenten worden de steenkaarten aan de stapel gewaskaarten toegevoegd. Bij het planten van steenkaarten moet een speler een monument claimen. Dit monument wordt op de steenkaarten gelegd. Elk monument levert een voordeel op. Het monument verdwijnt als de laatste steenkaart geoogst moet worden of als een andere speler meer steenkaarten plant en jouw monument overneemt. Er kunnen 3 akkers met steenkaarten in het spel zijn.
De winnaar
Na het einde van het laatste seizoen sorteren de spelers de gewaskaarten in hun scorestapel naar soort. Leg de stapels naast elkaar op tafel. De speler met het meeste stapels wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met het meeste kaarten in zijn kleinste stapel. Als de stand nog gelijk is, wordt de volgende stapel vergeleken, enz…
SPELBEOORDELING
Dit spel is eveneens (zie Call to Glory en Dragon’s Gold) een vernieuwde uitgave van een reeds bestaand spel. Het metalen doosje doet zijn werk, maar wat de kaarten betreft, vind ik het pimpproces minder geslaagd. De achterkant van de kaarten vind ik niet om aan te zien, wat natuurlijk persoonlijk is. Ik merk dat heel wat spelers het ontwerp net prachtig vinden.
De Heersers van de Nijl speelt vrij vlot biedt door het scoresysteem wat variatie op zijn soortgenoten. Omdat spelers heel wat kaarten moeten trekken en kunnen spelen verloopt het geheel wat chaotisch waardoor ik soms de aandacht verlies. (Het spreekt voor zich dat dit hier niet nefast is!) De geluksfactor is vrij hoog en sterk bepalend. Niet ongewoon bij dit soort spelletjes, maar hier domineert de geluksfactor iets te sterk. De Heersers van de Nijl speelt wel vlot en is makkelijk aan te leren. Niet slecht, maar ik verkies Call to Glory boven dit.
November 2012