Auteur
|
Rüdiger Dorn |
Uitgever | Ravensburger |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur |
60 – 90 minuten
|
Jaar van uitgave | 2008 |
Prijs | 39.50€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 5.0/10 |
Links | Ravensburger Rüdiger dorn |
Bijzonderheden | Aanbevolen Spiel des Jahres 2008. |
SPELMATERIAAL
Heel wat plastiekzakjes en 1 middenvak bevatten:
- 4 spelerborden,
- 1 spelbord dat opgebouwd wordt uit 4 delen,
- 12 tweezijdige marktstroken,
- 2 stroken ‘markt gesloten’,
- 56 munten,
- 100 edelstenen,
- 40 pionnen (10 per kleur),
- 84 landschapsfiches,
- 21 dierfiches,
- 56 ondernemingsfiches (mijn, schip en perkament),
- 8 bonuskaarten,
- 4 samenvattingen,
- de spelregels in het Duits.
SPELBESPREKING
Inleiding
Spendeer geld op de markt om diamanten te ontginnen en koop daarmee gebouwen, leg bossen en dierenparken aan. Een wedstrijdje onder vrienden met als bedoeling de mooiste tuin aan te leggen.
Voorbereiding
- Leg het spelbord in het midden op tafel.
- Sorteer alle landschap, dier en ondernemingsfiches en leg ze naast het spelbord.
- Geef elke speler een spelerbord, 10 pionnen, 10 geldstukken, een overzicht en een gele, rode, groene en blauwe edelsteen.
- Leg de bonuskaarten en de marktstroken samen met de overige geldstukken en edelstenen naast het spelbord.
- De startspeler zet een pion op vak nul van het volgordespoor. De andere spelers komen in wijzerzin aan de beurt en zetten hun pion telkens een vak verder op het volgordespoor.
Spelverloop
De markt openen.
Neem van beide kleuren evenveel marktstroken als er spelers zijn. Leg eerst de donkere en daarna de lichte stroken. Vul de lege plaats op met ‘markt gesloten’ stroken.
De markt bij drie spelers.
Kopen op de markt.
De startspeler begint en legt een geldstuk op één van de vakken van de markt. Hij ontvangt direct de aangeboden diensten of voordelen. Voor elk verticaal of horizontaal aangrenzend vak waarop geld ligt, moet je een extra geldstuk betalen.
Op de markt kan je ondernemingsfiches verkrijgen (schip, perkament en mijn), dierkaarten kopen (symbool met drie dieren), vooruit gaan op de volgordetabel (hoeden) en ontwikkelingen kopen (geld, bos, rad en vraagteken).
Edelstenen kopen.
Na het kopen op de markt krijgt de speler die het meeste geldstukken overhoudt een diamant. De speler die het verst op het volgordespoor staat, krijgt eveneens een diamant. (Diamanten zijn jokers.)
Vervolgens ontvangen de spelers edelstenen aan de hand van hun ondernemingsfiches. Daarvoor moeten ze een combinatie van 3 ondernemingsfiches inleveren. De mijn bepaalt de kleur van de edelstenen, het perkament en het schip bepalen de hoeveelheid.
Als je investeert in de ontwikkeling mijnbouw, ontvang je extra edelstenen en/of diamanten.
Onderstaande combinatie levert 2 rode diamanten op.
Bouwen.
Met de verworven edelstenen kunnen de spelers gebouwen kopen. Om beurt mogen de spelers telkens 1 gebouw kopen. Dit tot elke speler past. De prijs van de verschillende gebouwen wordt op het prijspaneel aangegeven. Om een gebouw te kopen, zet je een pion in het passende vak. De pion geeft aan dat je dit gebouw niet meer kan kopen. Bovendien verhoogt elke pion in een vak de prijs met één edelsteen. Betaal de afgebeelde edelstenen en neem het gebouw uit de algemene voorraad. Dit gebouw plaats je op een lichtgroen vak van jouw spelerbord. Diamanten gelden als joker.
Het prijspaneel: links de 4 gebouwen en hun prijs, rechts een gebouw naar keuze en bos. De laatste 3 kunnen met willekeurige edelstenen betaald worden.
Als je bij het bouwen voldoet aan de voorwaarden van een bonuskaart, mag je deze nemen en voor je leggen.
De bonuskaarten: wie als eerste drie bronnen bouwt, ontvangt 3 punten vb. (links)
Na het bouwen krijgen de spelers hun geldstukken terug en worden de posities op het volgordespoor aangepast. Als je investeert in het ontwikkelingsspoor ‘geld’, kan je meer geld ontvangen aan het begin van een ronde.
Het spelerbord toont links de lichtgroene velden waarop gebouwd moet worden. De drie afgebeelde gebouwen moeten gebouwd worden, wil je aanspraak maken op de overwinning.
Rechts staan de ontwikkelingssporen. Het ontwikkelingsspoor ‘bos’ bepaalt de waarde van jouw bosfiches (2 tot 6 punten). Het ontwikkelingsspoor ‘mijnbouw’ levert extra edelstenen en/of diamanten op. Het ontwikkelingsspoor ‘geld’ levert extra startkapitaal op.
De winnaar
Als een speler gebruik moet maken van de donkere velden bij het bouwen, eindigt het spel na die ronde.
- Elk gebouw levert 4 punten op.
- Bos levert evenveel op als het ontwikkelingsspoor aangeeft.
- Elke combinatie vijver-wildpark-volière levert 10 punten op.
- Enkele dierenfiches leveren 1 punt op.
- Bonuskaarten leveren op wat ze aangeven.
- Ontwikkelingsvelden leveren op wat ze aangeven.
SPELBEOORDELING
Diamonds club vind ik een fantastisch spel. Er zijn heel wat mogelijkheden, het spelmateriaal is prachtig, de interactie is groot en het spel is vrij eenvoudig uit te leggen en te spelen.
Vele wegen leiden naar Rome en dat is bij zo’n spel toch een pluspunt.
Toen ik mijn bevindingen op een spelnamiddag aan een vriend verkondigde, legde die uit dat er eigenlijk maar één weg naar Rome leidt en dat deze weg tussen de bossen loopt. Met andere woorden: als je investeert in bossen, win je het spel altijd.
Intussen heb ik deze tactiek enkele keren uitgeprobeerd en evenveel keer won ik het spel. Bossen kunnen 6 punten opleveren wat heel veel is in vergelijking met gebouwen en dieren. Dieren leveren wel 10 punten op maar je hebt er 3 verschillende soorten (en vakken op je spelbord) voor nodig. Als een speler in bossen begint te investeren, ben je eigenlijk genoodzaakt dit ook te doen of je geeft de overwinning uit handen. In een spel met drie spelers kan een derde daardoor winnen. Ik ga voor bossen, één speler houdt me wat tegen, de andere wint. Nog een voordeel van bossen is dat ze met alle edelstenen kunnen betaald worden waardoor je toch vrij vlug een aantal bossen bezit.
Als je probeert te scoren met dieren, kan je misschien de ‘bossentactiek’ verslaan. Dieren zijn vrij makkelijk verkrijgbaar en kosten geen edelstenen. Aan de hand van dieren kan je het spel misschien eindigen voordat de andere speler zijn bos heeft ontwikkeld? Tot nu toe heeft deze tactiek echter nog nooit een winnaar opgeleverd.
Eén ding staat vast: de bossen verstoren het evenwicht en daardoor ook de spelbeleving voor een deel. Er zijn groepen die de kosten voor bomen verhogen met 1 diamant of die de punten voor bossen verminderen. Toch vind ik dat dit het evenwicht niet hersteld. Naar onze mening zou een verhoging van de punten voor bonuskaartjes het evenwicht beter herstellen. Zowel bossen als gebouwen zijn dan interessant.
Helaas moet ik, als ik eerlijk ben met mezelf, Diamonds Club een zwakkere score geven. Het zwakke evenwicht overschaduwt de prachtige vormgeving en spelmechanismen.
Heel wat spelmateriaal.
November 2009