Auteur | Vladimir Suchy |
Uitgever | Heidelberger Spieleverlag Czech Games Edition |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur | 120 minuten |
Jaar van uitgave | 2009 |
Prijs | 36.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.0/10 |
Links | Heidelberger Spieleverlag Czech Games Edition |
SPELMATERIAAL
In de speldoos schuilt heel wat spelmateriaal:
- een spelbord dat uit 2 delen bestaat,
- één werfbord per speler,
- 8 actiefiches,
- 104 scheepsdelen (boeg, middenstuk, achtersteven),
- 120 uitrustingsdelen (zeilen, schoorstenen, schroeven, lastkranen, kanonnen),
- 72 bemanningsleden (kapiteins, kooplieden, soldaten),
- 24 kanalen,
- 24 regeringsopdrachten,
- 48 arbeidskrachten,
- 14 goederentreinen,
- 5 figuren per speler,
- 5 markers,
- 40 munten,
- de spelregels in het Duits.
SPELBESPREKING
Inleiding
Je bezit een scheepswerf. Je probeert je tegenspelers de loef af te steken door betere schepen te bouwen. Afgewerkte schepen ondergaan meteen een maidentrip. Een goede evaluatie levert inkomen en aanzien op. Wie bouwt de snelste en meest veilige schepen?
Voorbereiding
De twee spelborden worden in het midden van de tafel gelegd. Op het spelbord komt een open aanbod van verschillende onderdelen zoals scheepsdelen, goederentreinen, kanalen, arbeiders, zeilen, kanonnen, schoorstenen, bemanningsleden,…
Leg de actiefiches zoals aangegeven op het actiespoor van het spelbord.
Zet de verschillende markers op de aangeduide plaats van het spelbord.
Elke speler ontvangt een werfbord, een puntenteller, een scheepsfiguur, een pion, een goederentrein, 6 gulden en 6 regeringsopdrachten (3 groene en 3 blauwe).
Het spelbord
Spelverloop
In je beurt kies je een actie die je direct moet uitvoeren. Je kan een extra actie uitvoeren als je daarvoor 6 gulden betaalt. Als je een schip afwerkt, maak je direct een maidentrip. Daarna is de volgende speler aan de beurt.
Het actiesysteem
De actiekaarten liggen in een ovaal op het spelbord.
Je kiest je eerste actie door jouw pion op een actiefiche te plaatsen. Vanaf je tweede beurt moet je jouw pion verplaatsen. De actiefiche waarop je stond moet je vooraan de rij leggen en mag je niet opnieuw kiezen. Je mag niet op een bezet actiefiche staan en je moet de gekozen actie kunnen uitvoeren. Je ontvangt 1 Gulden per bezette fiche die voor je ligt. Als je door jouw keuze laatste staat op het actiespoor ontvang je 1 Gulden per 3 lege velden extra (= velden zonder actiefiches tussen jouw pion en de voorlaatste).
Na elke beurt wordt dus een actiefiche vooraan de rij geplaatst, daardoor bewegen deze fiches rond het tijdsspoor. Als de eerste fiche terug op het startveld wordt geplaatst, beweegt de tijdmarker een veld naar beneden. Na een aantal ronden moeten de spelers 2 groene en 2 blauwe regeringsopdrachten afleggen. Je eindigt het spel daardoor met één blauwe en één groene regeringsopdracht.
De verschillende acties
Er zijn 7 verschillende acties (8 bij 4 spelers).
- Scheepsbouw: koop 1, 2 of 3 scheepstegels uit het aanbod. De prijs staat aangegeven op het spelbord. De scheepstegels die je koopt, moet je direct op de werf leggen. Er zijn een aantal bouwregels maar daar ga ik niet verder op in. Vul na je actie het aanbod terug aan.
De scheepsdelen bepalen welke onderdelen je aan het schip kan toevoegen.
- Grondstoffen kopen: koop 1 van de beschikbare goederentreinen. Betaal de aangegeven prijs. Vul het aanbod terug aan.
- Kanaal kopen: koop 1 kanaal uit het aanbod, betaal de aangegeven prijs. Vul het aanbod terug aan. Leg de verworven tegel bij je werf en zet er jouw scheepsfiguur op. Een nieuw kanaal moet zo aangelegd worden dat het tenminste met één zijde grenst aan een vorig kanaal.
- Uitrusting: beweeg de marker 1 veld in wijzerzin. De marker staat nu op het stuk uitrusting dat je gratis uit de voorraad mag nemen. Je mag voor 1 Gulden per stap de marker verder bewegen als je een ander stuk uitrusting wilt.
- Bemanning: werkt zoals uitrusting maar je krijgt er bemanningsleden (of een schroef) voor.
Het bemannings – en uitrustingspoor
- Grondstoffen handel: zet de marker 1 veld verder om de huidige grondstoffenprijs vast te leggen. Leg een eigen goederentrein af, kies voor elke wagon of je Gulden of Goederen wilt ontvangen.
Het handelspoor.
- Arbeidkrachten aannemen: op ongeveer dezelfde manier als bemanning en uitrusting. Arbeiders leveren verschillende voordelen op.
Voorbeeld: ingenieurs (bruin) leveren een extra uitrusting op telkens je de actie uitrusting aanwerven kiest. Aanwervers (groen) leveren een extra bemanningslid (of schroef) op als je bemanningsleden aanwerft. Handelaars (oranje) verhogen de waarde van de goederen die je verkoopt.
- In een spel met 4 levert de actie subsidies 2 gulden op.
De opdrachten
Elke speler start met 3 groene en 3 blauwe opdrachten. Tijdens het spel moet een speler van elke kleur 2 opdrachten afleggen. De overgebleven opdrachten leveren op het einde van het spel punten op.
Voorbeeld: de eerste blauwe opdracht levert punten op per verschillend onderdeel op je schepen, de eerste groene opdracht levert punten op per reddingsband op je schepen.
De maidentrip
Als je een schip afwerkt, start de maidentrip. Voor je vertrekt mag je jouw schip opsmukken met extra uitrusting en bemanning. Je kan een uitrusting alleen toevoegen als er op jouw schip plaats voorzien is voor dit type uitrusting. Bemanningsleden moeten een kajuit hebben. Op elk schip moet zich minstens één kapitein bevinden.
Daarna bereken je de snelheid en de waarde van je schip (zie werfbord).
Vervolgens kiest jouw schip het ruime sop. Langs het kanaal staan verschillende afgevaardigden van de regering (voorgesteld door symbolen) die je belonen als je schip aan hun voorwaarden voldoet.
De winnaar
Het spel eindigt als de tijdmarker het laatste veld bereik of als het aanbod scheepstegels niet meer aangevuld kan worden. Elke speler krijgt nog één slotactie naar keuze. Daarnaast mag elke speler nog een schip afwerken als hij daarvoor niet meer dan één scheepstegel nodig heeft. Na deze laatste actie ontvangen de spelers nog punten voor hun regeringsopdrachten. De speler met het meeste punten wint het spel.
SPELBEOORDELING
Wauw, zoveel stukjes in één speldoos. Ik wordt er bijna duizelig van. Ik kan begrijpen dat bij sommige spelers de moed in de schoenen zakt als ze het deksel van de doos verwijderen. Die Werft is een avondvullend spel dat je best combineert met een luchtig aperitief of dessert (of beide als je daar zin in hebt). Die Werft is een stuk minder complex dan het er uitziet. Toch, het spel klaarzetten, uitleggen en spelen neemt heel wat tijd in beslag. Onze eerste kennismaking (3 spelers) was er toch eentje van zo’n 150 minuten en dat blijkt dan nog mee te vallen als ik er de commentaren op BGG op nalees.
Het actiesysteem bevalt me sterk en biedt heel wat mogelijkheden. Er zijn heel wat spelelementen maar als je even je hoofd er bijhoudt, vallen de stukjes als een puzzel in elkaar. Die Werft biedt verschillende vraagstukken waarop je een oplossing moet verzinnen. Welke onderdelen wil je aan jouw schepen toevoegen? Welke bemanningsleden zijn voor jou belangrijk? Ga je voor veel kleine schepen of voor een paar enorme vaartuigen? Welke arbeiders zijn voor jouw het interessantst? Bouw je jouw schip in functie van de verworven kanaaldelen of neem je kanaaldelen in functie van jouw schip? Waar ruil je goederen voor? Enz…
Wat je kiest is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de opdrachten die je wilt verwezenlijken. Opdrachten die misschien niet 100% evenwichtig zijn. Sommige combinaties (blauw-groen) lijken wat op elkaar en zijn daardoor makkelijker uit te voeren. Zelf heb ik nog niet meegemaakt dat de opdrachten zo doorslaggevend waren, maar ik lees hier en daar dat het kan.
Die Werft vind ik een geslaagd veelspeler spel met leuke spelmechanismen en een origineel thema. Ik mis wat interactie en stel me vragen bij het evenwicht in de opdrachten maar dit stoort me niet in die mate dat ik Die Werft geen kans meer geef.
Oktober 2013