Dragon’S Gold – Review

• 6 overzichtskaarten en 6 zichtschermen,
  • 1 buidel,
  • 126 houten blokjes,
  • een zandloper,
  • de spelregels in het Duits, Nederlands, Frans, Italiaans en Engels.

in de doos

Een aantal avonturiers proberen alleen of te samen draken te slachten. Daarna moet de schat verdeeld worden. Daarvoor hebben ze exact 1 minuut de tijd. Komen ze niet overeen, dan gaat de schat verloren.

Elke speler krijgt zijn 4 avonturiers en een scherm. De drakenkaarten worden geschud en de bovenste 4 worden open gedraaid. Daarna worden de schatten op de drakenkaarten gelegd. De marktkaart wordt in het midden van de stapel drakenkaarten gestopt.
De magische kaarten worden in een aparte trekstapel gelegd.

Een speler die aan de beurt is, speelt een avonturier. Daarna is de volgende speler aan de beurt.

Het spelmateriaal.

• Op de drakenkaarten staan 3 getallen. Het bovenste getal heeft de sterkte van de draak aan, de onderste getallen de waarde van de schat. Het linker deel wordt op voorhand klaar gelegd, het rechter gedeelte wordt pas aan de schat toegevoegd als de draak verslagen is.
    drakenkaarten
  • De schatten bestaan uit verschillende kleuren. Zilver, rood en goudkleurige schatten leveren op het einde van het spel punten op. De andere kleuren leveren alleen punten op als je de meerderheid bezit. De zwarte schat levert 15 punten op.
  • Elke speler bezit twee ridders, één van kracht 4 en één van kracht 3. De spelers bezitten ook een dief van kracht 2 en een tovenaar van kracht 1.
    helden
  • Als de marktkaart gedraaid wordt, mogen de spelers 1 minuut vrij onderhandelen. De magische kaarten zorgen voor extra voordelen.

De draak is verslagen.

Als de totale kracht van de ridders die bij een draak liggen gelijk of groter is dan die van de draak, wordt de draak geslacht. Eventuele verborgen schatten worden aan de schat toegevoegd, de zandloper wordt gedraaid en de spelers die meewerkten aan de slachting moeten de schat nu verdelen. Er mogen afspraken gemaakt worden, maar er mogen geen reeds gewonnen schatten in de onderhandelingen gebruikt worden. Is de tijd om en werd de schat nog niet verdeeld, dan gaat de volledige schat verloren. Wie een dief heeft ingezet, mag daarna blind een schat stelen van een medeslachter. Wie een magiër ingezet heeft en een rode schat ontvangen heeft, mag een magische kaart nemen. Wie een dief en een magiër heeft ingezet, mag één schat kiezen van een medespeler. Nadat de draak verslagen is, wordt een nieuwe drakenkaart open gelegd.
schatten

Het spel eindigt als alle draken verslagen zijn. De spelers krijgen 3 punten voor elke gouden schat en 1 punt voor zilveren en rode schatten. Wie de meeste edelstenen van een kleur bezit, krijgt afhankelijk van het aantal spelers 12, 10 of 8 punten. Wie van elke soort edelstenen minstens één in zijn bezit heeft, krijgt 5 punten. De zwarte steen levert 15 punten op maar neutraliseert de punten van de edelstenen. Wie de meeste punten heeft, wint het spel.
samenvatting

“Bruno Faidutti, ook bekend van Machiavelli, heeft met L’or des Dragons een veel luchtiger kaartspel ontworpen. Het spel is niet in het Nederlands verkrijgbaar, maar omdat alleen op de magische kaarten tekst voorkomt, is dat geen onoverkomelijk probleem. Het spel speelt vlot en is een leuk tussendoortje. Vooral het verdelen van de schatten kan hilarische en spannende momenten opleveren als er hard gehandeld wordt. Een topper zou ik het niet noemen”.

Bovenstaande tekst prijkt onder de recensie van L’or des dragons. Het spel waarop Dragon’s Gold gebaseerd is. Nu is er dus wel een Nederlandse uitgave. Wie anders dan White Goblin is daar verantwoordelijk voor. White Goblin blijft dezelfde techniek hanteren. Oude spellen worden in een nieuw, modern jasje gestopt en opnieuw op de markt gebracht. Dragon’s Gold zit in een metalen doosje en bevat kaarten in 5 verschillende talen. Je zou dat verspilling kunnen noemen. Iets wat ik in deze tijd niet meer toejuich. (Het kan ook te maken hebben met mijn taak op school waar ik pubers ecologisch moet leren denken en handelen.) De uitvoering is prima, alleen de spelerschermen zijn van lage kwaliteit. Bij drie spelers wordt het zelfs een extra oefening om al je steentjes er achter te verbergen.
Soit, ik blijf bij bovenstaand besluit wat het spel zelf betreft. Goed, maar niet super. Ik voeg er nog aan toe dat dit leuker wordt vanaf 4 spelers. Bij drie spelers wordt de schat heel dikwijls onder twee spelers verdeeld. Het spreekt voor zich dat dit je sneller overeenkomt met twee spelers dan met 4. Bij drie spelers is de combinatie tovenaar/dief gedoemd te mislukken tenzij je ze zelf afwerkt, maar daar haal je weinig voordeel uit natuurlijk. Bij drie spelers is Dragon’s Gold ook te repetitief.

November 2012