Auteur | Alan R. Moon |
Uitgever | 999 Games |
Aantal spelers | 2 tot 6 |
Spelduur | 60 minuten |
Jaar van uitgave | 1999 |
Prijs | 19.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.5/10 |
Links | 999 Games Alan R. Moon |
SPELMATERIAAL
Het handige speldoosje bevat 120 kaarten, 75 munten, 24 familiewapens en 1 draak voor de startspeler. Alles zit zorgvuldig opgeborgen. De kaarten zijn leuk geïllustreerd en van goede kwaliteit.
SPELBESPREKING
Inleiding
Een aantal elfenfamilies trekt door het land. Hoe verder zij trekken, hoe meer goud ze verdienen. Het trekken zelf gaat niet zonder slag of stoot. Ten eerste moeten ze over verschillende voertuigen beschikken om de verschillende gebieden te overbruggen en ten tweede zijn er andere elfenfamilies die maar al te graag dwarsliggen.
Voorbereiding
Elke speler krijgt 4 familiewapens in één kleur en 12 goudstukken. De kaarten worden geschud en de jongste speler krijgt de draak.
Spelverloop
Het spel bestaat uit evenveel reizen als het aantal families dat deelneemt. Een reis bestaat uit 4 fasen.
Fase 1 : kaarten delen.
Elke speler krijgt 10 kaarten. Dit kunnen gebiedskaarten, reiskaarten en/ of actiekaarten zijn.
Fase 2: de reis plannen.
De spelers voeren om beurt één actie uit. Als alle spelers na elkaar passen stopt deze fase. Onderstaande acties kunnen gekozen worden.
- Een gebiedskaart spelen in het eigen rijk of in het rijk van een andere speler.
- Drie kaarten trekken en er 4 afleggen.
- Een kaart kopen. Maximum 3 per ronde de eerste voor 1, de tweede voor 2 en de derde voor 3 goudstukken.
- Een actiekaart spelen: een goudkaart verdubbelt de waarde van een gebied, een hinderniskaart vermeerdert het aantal reiskaarten dat gespeeld moet worden, een dief steelt geld. In een gebied mogen geen twee dezelfde actiekaarten liggen. Gebruik wapenschilden om aan te tonen dat het jouw kaart is.
- Een gebied sluiten: een speler mag tegen betaling een gebiedskaart en alle aanwezige actiekaarten afleggen.
- Passen: mag alleen als er tenminste één gebiedskaart in jouw rijk ligt.
- Als een speler geen gebiedskaart op handen of in zijn rijk heeft, mag hij er één uit de stapel kiezen.
Fase 3: reizen.
De spelers reizen nu zo ver als ze willen door de verschillende gebieden. Ze beginnen in het eigen rijk. Elk bezocht gebied levert goudstukken op. Om door verschillende gebieden te reizen moeten passende reiskaarten gespeeld worden. De lijfwacht mag ingezet worden om diefkaarten en hindernissen binnen een rijk te negeren. De wissel zorgt ervoor dat de speler van richting mag veranderen. Als de speler erin slaagt een volledige ronde af te leggen krijgt hij 10 extra goudstukken.
De winnaar
De speler met het meeste goud heeft gewonnen.
SPELBEOORDELING
Elfenkoning heeft mij al veel leuke spelavonden bezorgt. Vooral als er 4 of meer spelers aan tafel zitten. Je moet dan wel rekening houden met een langere spelduur. Een spelletje met 6 kan gemakkelijk 2 uur duren.
Hoe meer zielen hoe meer vreugde. Je moet dan niet voortdurend dezelfde persoon hinderen door een slechte gebiedskaart in zijn rijk te leggen, je kan dan ook eens van iemand anders stelen, desnoods leg je die hindernis wel bij een gelukkige derde. Mogelijkheden zat om elkaar goed dwars te zitten.
Wie van in het begin als zijn troeven uitspeelt, zal zijn plannen mogen opbergen. Je medespelers wat laten begaan en pas op het einde kleur bekennen kan meer goud opleveren. Kaarten ruilen en kopen is zeker aan te raden. Meer kaarten resulteren in meer mogelijkheden. Eventueel doe je een hele ronde niks. Je kaarten mag je houden voor de volgende ronde, zo kan je de mogelijkheden gevoelig uitbreiden. Wat je ook doet, de andere spelers zorgen er altijd voor dat je de plannen wat moet bijsturen. Zeker en vast een aangenaam tijdverdrijf.
September 2006