Auteur | Philippe Keyaerts |
Uitgever | Descartes |
Aantal spelers | 2 tot 6 |
Spelduur | 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2011 |
Prijs | 32.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 7.2/10 |
Links | Descartes Philippe Keyaerts |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat:
- 2 dubbelzijdige spelborden,
- 1 klimaatrad,
- 1 laboratorium,
- 5 pionnen (1 per speler)
- 5 spelerborden,
- 40 dino’s (8 per speler),
- 13 klimaatfiches,
- 48 genen,
- 1 buidel,
- 88 overwinningsfiches,
- 15 kaarten,
- 1 gevechtsdobbelsteen,
- de spelregels in het Duits.
SPELBESPREKING
Inleiding
Genetisch gemanipuleerde dino’s gaan in de clinch.
Voorbereiding
Leg het juiste spelbord in het midden van de tafel. Leg het klimaatrad en het laboratorium naast het spelbord.
Elke speler neemt het spelmateriaal in de kleur van zijn keuze.
Stop de genen (met uitzondering van 4 speciale genen) in de buidel.
Maak een stapel van 12 klimaatfiches zodat de meteoriet zich ergens in de onderste 3 fiches bevindt.
Plaats de pionnen van de spelers in willekeurige volgorde op het volgordespoor van het laboratorium.
Elke speler plaatst een dino op één van beide startvakken voor zijn kleur.
Het spelbord bij 2 spelers.
Spelverloop
Evo wordt in 9 tot 11 ronden gespeeld. Elke ronde bestaat uit 6 fasen:
- Draai de bovenste klimaatfiche open en pas het klimaatrad volgens die fiche aan.
- Trek evenveel genen uit de buidel als het aantal spelers -1. Leg ze op het laboratorium. Om beurt plaatsen de spelers hun pion op één van de biedsporen van het laboratorium. Als je jouw pion boven een pion van een andere speler plaatst, moet hij zijn pion direct verplaatsen. Dit gaat door tot alle pionnen in verschillende kolommen staan. Er wordt geboden met punten.
Het laboratorium: de eerste kolom geeft recht op een actiekaart, in de andere kolommen worden genen gelegd.
De spelers leggen de gewonnen genen op hun spelerbord. - De speelvolgorde wordt aangepast.
- Elke speler mag 2 bewegingspunten over zijn dino’s verdelen. Je mag niet over bezette velden lopen. Per veld mag maar 1 Dino staan. Als je stopt op een veld met een vreemde dino, ontstaat een gevecht. Gevechten worden aan de hand van de gevechtsdobbelsteen beslecht. De verliezer wordt van het spelbord genomen.
- Elke speler plaatst één nieuwe dino op het spelbord. Aangrenzend aan een veld met een eigen dino.
- Elke speler verwijdert dino’s die het gure klimaat van het eiland niet overleven. Het spelbord bestaat uit gekleurde vakken (groen, geel, wit en rood). Het klimaatrad toont welke weersomstandigheden er op de verschillende velden heerst.
De genen
- Hoorn: verhoogt de gevechtswaarde van je dino’s.
- Ei: elke ronde 1 extra geboorte.
- Proefbuis: vermindert de kost bij het bieden met 1.
- Poot: verhoogt het aantal stappen met 1.
- Vacht: beschermt 1 dino tegen vriesweer.
- Thermische vacht: beschermt 1 dino tegen extreme hitte.
- Dubbele poot: 2 extra stappen.
- Camouflage: als je een gevecht verliest, mag je jouw dino terugtrekken naar een aangrenzend vrij veld.
- Vleugels: 1 dino kan 2 velden verplaatsen voor 1 bewegingspunt. Hij mag daarbij over een andere dino vliegen.
- Killerbaby’s: een boreling kan direct aanvallen.
- Adrenaline: kies zelf waar je jouw pion op het speelvolgordespoor plaatst.
- Grote hoorn: telt als 2 gewone hoorns bij het aanvallen.
- 6de zintuig: bekijk de volgende klimaatfiche.
- Dikke schaal: je mag borelingen 3 velden verder plaatsen.
- Regeneratie: je kan nooit minder dan 3 dino’s bezitten.
- Zwemvliezen: je kan je verplaatsen via het water.
- Pantser: telt als 2 hoorns tijdens het verdedigen.
- Grottenbewoner: 1 van je dino’s overleeft dodelijk weer.
De winnaar
Het spel eindigt direct als de meteoor gedraaid wordt. De speler met het meeste punten wint.
SPELBEOORDELING
Het eerste wat me opvalt aan Evo is het prachtige artwork en de uitstekende afwerking van dit spel. De dino’s zijn schattig, wat misschien niet strookt met het destructieve karakter ervan , en zijn er zelfs in het roze!
De spelerborden zijn overdreven groot – je hebt er maar 10% van nodig – en wat dunnetjes maar wel van een prachtige tekening voorzien. De spelregels zijn duidelijk, bevatten veel voorbeelden en zijn makkelijk uit te leggen.
Het biedsysteem in Evo is afgekeken van andere spellen. Het systeem heeft reeds zijn nut bewezen en doet dat hier ook. Spelers bieden met punten, wat het evenwicht bevordert. Goede genen, kosten meer punten, maar kunnen er ook meer opleveren. Op voorwaarde dat er ietwat verstandig gespeeld wordt natuurlijk.
De actiekaarten verschillen nogal in kracht. 3 kaarten trekken en er 1 van kiezen, zou hier beter werken vermoed ik. De spelers kunnen zien wat voor klimaat er op komst is, het is daardoor mogelijk om vooruit te plannen. Dat wil echter niet zeggen dat je al jouw dino’s in veiligheid kunt brengen, daarvoor kom je – vooral als jouw populatie stijgt – gewoonweg stappen tekort. Conflicten zijn er bij de start van het spel weinig maar daar komt snel verandering in. In dit opzicht is de keuze voor 4 verschillende spelborden een dikke plus. De dobbelsteen beslist of een aanval lukt. Je kan de kansen op een goede afloop verhogen door de juiste genen te kopen, maar het is en blijft een kwestie van geluk. Het spelmechanisme verplicht je bijna om aan te vallen. Jouw dino’s laten staan betekent vaak zelfmoord, je kan zowel een aanval wagen en hopen op een goede afloop. Echt veel strategie komt hier niet bij kijken.
Evo is een vrij eenvoudig spel waarbij spelplezier en spelbeleving centraal moeten staan. Wie uit is op een tactische of strategische avond, laat dit beter links liggen. Ik heb me best wel geamuseerd met mijn reptielen. Het is wel belangrijk dat je een partij binnen het uur afrond. Een spel zoals Evo mag echt niet langer duren. Je kan dit ook met twee spelen, maar vanwege het biedsysteem begin ik daar liever niet aan.
Voor de volledigheid geef ik mee dat het hier de tweede editie betreft. Die blijkt iets anders dan de eerste oplage.
Oktober 2013