Auteur | Grzegorz Rejchtman |
Uitgever | University Games |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur | 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2004 |
Prijs | 29.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.0/10 |
Links | University Games |
Bijzonderheden | Winnaar Vuoden Perhepeli 2007 (Finland) Opnieuw uitgegeven als Ubongo |
SPELMATERIAAL
De speldoos zit volgepropt met een zandloper, 4 pionnen, 4 diamanthouders, 36 codekaarten, 4 keer 12 sleutelstukken, 1 dobbelsteen, 1 spelbord en 78 diamanten.
SPELBESPREKING
Inleiding
Probeer als eerste de code van de piramides te kraken en verzamel daarna schatten.
Voorbereiding
Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en willekeurig opgevuld met diamanten. De pionnen worden op het onderste verdiep van de Piramide geplaatst.
Elke speler krijgt een diamanthouder en 12 sleutelstukken. De codekaarten worden geschud en vormen een gedekte stapel.
Spelverloop
De code kraken.
Elke speler krijgt een codekaart, daarna wordt gedobbeld. De uitkomst van de worp bepaalt met welke sleutelstukken gespeeld wordt. Elke speler verzamelt deze sleutelstukken. Daarna wordt de zandloper omgedraaid en proberen de spelers hun sleutelstukken binnen de zwarte lijnen van de codekaart te leggen. (Een soort tangram dus.)
Oplossing van een code.
Diamanten verzamelen.
De speler die als eerste de code kraakt, mag zijn pion tot 3 stappen verplaatsen in de piramide, daarna krijgt hij de twee meest linkse diamanten van de piramidenlaag waar hij staat. Hetzelfde geldt voor de andere spelers, maar zij mogen hun pion slechts 2, 1, of O stappen verplaatsen. Slaag je er niet in de code te kraken, dan mag je jouw pion niet verplaatsen en ontvang je geen diamanten.
De winnaar
Als alle codekaarten gespeeld zijn, eindigt het spel. De speler met het meeste diamanten van één kleur mag in Egypte gaan solliciteren. Bij gelijkstand wordt naar de tweede kleur gekeken.
SPELBEOORDELING
Expedition Pyramide vind ik een spannend, leuk en origineel spel. Het hoeft niet gezegd dat ik dan ook van dit soort puzzels hou. Het kiezen van de diamanten en de twee mogelijke moeilijkheidsgraden zorgen ervoor dat dit spel ook spannend blijft als er minder sterke puzzelaars meespelen. Zij kraken dan de makkelijke codes terwijl de betere spelers de moeilijke code voorgeschoteld krijgen. Het is niet omdat je als eerste jouw puzzel oplost, dat je ook het meeste diamanten in één kleur kunt verzamelen. Misschien is het niet slecht bewust de eerste niet te zijn in de hoop dat de kleur die je wilt verzamelen vrijkomt.
In een variant moeten de spelers ook hun pion verplaatsen binnen de tijd van de zandloper. Dit zorgt natuurlijk voor een nog grotere tijdsdruk.
De zandloper zou ik wel vervangen door een klok met signaal. Het gebeurt dikwijls dat de spelers nog druk aan het puzzelen zijn zonder dat iemand merkt dat de zandloper leeggelopen is.
Lekker stressen onder de tijdsdruk terwijl je de adem van de medespelers in de nek voelt, daar ben ik wel voor te vinden. Natuurlijk kan ik er inkomen dat mindere puzzelaars dit spel niet zo geslaagd vinden.
NOOT: Speciale dank aan University Games, zij schonken ons een exemplaar voor de spellenkast.
Oktober 2007