Auteur | Eric Randall, Laurent Lavaur |
Uitgever | Descartes |
Aantal spelers | 2 tot 10 |
Spelduur | 120 minuten |
Jaar van uitgave | 1991 |
Prijs | 33.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 7.5/10 |
Links | Descartes |
Bijzonderheden | Winnaar Concours International de Créateurs de Jeux de Société 1990 |
SPELMATERIAAL
7 verschillende dobbelstenen, een spelbord in 2 delen, 10 racewagens, 10 spoilers, 10 versnellingspoken, 10 dashboards, een blok wedstrijdformulieren en de spelregels bevinden zich in handige opbergvakken in de naar mijn mening ‘iets te grote’ doos.
SPELBESPREKING
Inleiding
Welke man droomt er niet van ooit een grand prix te rijden. In Formule Dé wordt die droom verwezenlijkt. 10 piloten nemen het tegen elkaar op in een spannende race. Naast het opzetten van de wagen dien je ook best op de hoogte te zijn van slipstreamen, bochtenwerk, en pits. Wie bereikt als eerste de eindstreep?
Voorbereiding
Het spelbord wordt op tafel gelegd. Elke speler neemt een aantal bolides, spoilers, versnellingsbakken en dashbords. Op je dashboard leg je een wedstrijdformulier. De race kan beginnen.
Spelverloop
Na het bepalen van de weersomstandigheden bepalen de spelers hun strategie. Daarna kan de race starten.
Het weer.
Na het gooien van een 20 zijdige dobbelsteen wordt het weer bepaald. Afhankelijk van het weer en de gekozen banden, glijden de auto’s één of meer vakjes door bij het stoppen. Soms kan het weer veranderen tijdens de race maar daar ga ik niet verder op in.
De strategie.
Eerst en vooral kiezen de spelers een type banden. Daarnaast beschikken ze over 20 punten die ze over 6 categorieën moeten verdelen. Hoe meer punten je een categorie heeft, hoe sterker je wagen is in dat onderdeel. De categorieën zijn banden, remmen, verbruik, carrosserie, motor en wegligging.
De spelersborden.
De start.
De spelers gooien met de zwarte dobbelsteen. De speler die het minste gooit start in pole position. Daarna moet nog eens gegooid worden om te bepalen of je goed, gewoon of slecht start.
De race.
Tijdens de race kondigt de speler aan in welke versnelling hij wil rijden. Hij neemt de passende dobbelsteen en gooit. Het aantal ogen dat hij gooit moet hij vooruitzetten met zijn wagen. Tijdens de race gelden een aantal regels.
- Versnelling: een speler kan maximum 1 versnelling per keer hoger schakelen, je mag zoveel terugschakelen als je wilt. Te snel terugschakelen verslijt de motor.
- Bochten: in bochten moet je minstens 1 maal stoppen, je moet ook de aangeduide weg volgen. Wie niet stopt gaat uit de bocht en verslijt zijn banden.
- Remmen: minder vakjes rijden dan je gooit, verslijt je remmen.
- Noodstop: als andere spelers je blokkeren, slijtage afhankelijk van de snelheid.
- Blikschade: kan voorkomen als je stopt naast of achter andere wagens. Kan schade aan de carrosserie opleveren.
- Motor: kan verslijten als je in 5de of 6de versnelling aan topsnelheid rijdt.
- Slipstream: als je in juiste versnelling zit achter een wagen mag je 3 vakjes extra rijden.
- Wegligging: kan verminderen als je over brokstukken rijdt.
- Pitstops: kan om banden te wisselen = kort. Lange pitstop zorgt ervoor dat je 2 punten terug mag herstellen.
- Uitschakeling: als motor, carrosserie, wegligging of banden volledig versleten zijn.
- Voor elke versnelling een andere dobbelsteen, de zwarte gebruik je voor pech, schade en startposities.
De winnaar
Wie na 3 ronden als eerste over de eindstreep snelt, wordt de nieuwe wereldkampioen.
SPELBEOORDELING
Een spel waar vooruitgang, schade en zelfs herstel worden bepaald door dobbelstenen. Het hoeft geen betoog dat wie dit spel wil winnen de nodige portie geluk zal nodig hebben. Toch vind ik dit één van de beste dobbelspellen die ik ooit gespeeld heb. Hoewel je totaal van het geluk afhankelijk bent, het je het gevoel dat je uw wagen toch genoeg onder controle hebt. Daarbij komt dat een spel waarin je om het eerst racet altijd heel spannend is. Je ziet de vooruitgang namelijk altijd op het spelbord. Het spel is prachtig uitgevoerd en zorgt op de één of andere manier voor een leuke sfeer. De vele regels ontmoedigen wel een beetje in het begin. Gelukkig zitten in de doos 2 verschillende boekjes. Een versie voor beginners en een versie voor gevorderden. Meestal verlangen de spelers meer eenmaal ze de versie voor beginners hebben gespeeld. De lange tijdsduur zou ook een nadeel kunnen zijn, vooral als jij je wagen reeds in de eerste ronde ‘perd total’ gereden hebt. Toch zou ik dit als een goed dobbelspellen durven beschouwen.
OPMERKING: je kunt ook nieuwe circuits kopen. Die kosten wel 17€ per stuk.
September 2006