Het Mysterie Van De Abdij – Review

Auteur Bruno Faiduttie, Serge Laget
Uitgever Days of Wonder
Aantal spelers 3 tot 6
Spelduur 90 – 120 minuten
Jaar van uitgave 1996 Italië, 2004 België
Prijs 40.50€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.4/10
Links Days of Wonder
Bruno Faiduttie
Serge Laget

SPELMATERIAAL

De handigespeldoos bevat 6 pelgrims, 6 informatieboekjes, 90 kaarten, 1 blok met verdachtenoverzichten, 1 misbel en 3 dobbelstenen. Daarbovenop ligt het spelbord.

SPELBESPREKING

Inleiding

In de abdij is een moord gepleegd. De abdij wordt afgesloten, iedereen is verdacht. Enkele detectives storten zich op de zaak. Zij krijgen een lijst met de inwoners van de abdij. Welke pelgrim is er vandoor. Wie heeft de moord gepleegd?

Voorbereiding

Elke speler krijgt een verdachten kaart en een informatieboekje. De kaarten worden naar soort gesorteerd en op het spelbord gelegd. Eén verdachtenkaart wordt onder het spelbord geschoven = de moordenaar. Elke speler krijgt een aantal verdachtenkaarten, de rest wordt in het parlatorium gelegd. Eén speler krijgt de miskaarten en de bel. De dobbelstenen worden in de biechtstoelen gelegd. Het spel kan beginnen.

Spelverloop

De bedoeling is dat de spelers elkaar vragen stellen over de pelgrimkaarten in hun handen. Iedereen maakt notities op zijn verdachtenblad. Afhankelijk van de plaats waar je je in de abdij bevindt, kan je verschillende acties uitvoeren. Als iedereen aan de beurt is geweest, wordt de misbel verplaatst. Na 4 rondes is er een bijeenkomst in de kapel. daar wordt een gebeurteniskaart getrokken en er worden een aantal kaarten doorgegeven.
Elke pelgrim behoort tot een bepaalde orde en rang. Zij hebben een kap of geen kap, een baard of geen baard. Ze zijn dik of dun en hebben vanzelfsprekend ook een naam.

De pelgrim verplaatsen.

Wie aan de beurt is mag zijn pelgrim maximum 2 stappen verplaatsen op het spelbord. Je mag niet stilstaan of terugkeren vanwaar je komt.

Andere pelgrims ontmoeten.

Staan op het vak waar je beweging eindigt, andere pelgrims, dan mag je één van hen een vraag stellen. De ondervraagde speler kan ofwel antwoorden ofwel zwijgen. Als de speler antwoord, mag hij een vraag terugstellen en moet jij antwoorden. Voorbeelden van vragen zijn:

  • Hoeveel paters heb jij in je hand?
  • Hoeveel tempeliers met baarden heb jij in je hand?
  • Heb jij broeder Jacob in je hand?
  • Hoeveel paters heb je als doorstreept op je verdachtenblad?

    Acties uitvoeren.

Afhankelijk van de plaats waar je pelgrim staat kan je acties uitvoeren.

  • Confessorium: neem een kaart uit de hand van de persoon die laatst gebiecht heeft.
  • Cellula: doorzoek de cel van een pelgrim, zorg dat je niet gesnapt wordt. Steel een kaart van de betreffende speler.
  • Scriptorium: neem een scriptoriumkaart.
  • Bibliotheca: alleen de speler met de minste pelgrimkaarten op handen mag deze ruimte betreden, neem een bibliothecakaart.
  • Parlatoriuim: neem een extra verdachtenkaart of vraag een speler jou een kaart met een bepaald kenmerk te tonen.
  • Crypta: neem een crypta kaart. Zo’n kaart levert een extra beurt op.
  • Capitulum: doe een onthulling of een beschuldiging. Bijvoorbeeld de dader heeft een baard of de moordenaar is pater Bernard.

De winnaar

Het spel eindigt als de moordenaar gevonden wordt. Degene die de moordenaar ontmaskert krijgt 4 punten. De onthullingen worden nu overlopen. Een juiste onthulling levert 2 punten op, een foute 1 minpunt. Wie de verkeerde pelgrim beschuldigt krijgt 2 strafpunten. De persoon met de meeste punten ontvangt de premie.

 

SPELBEOORDELING

Deze variante op cluedo zorgt dikwijls voor hilariteit. Het gebeurt wel eens dat een persoon overtuigd is van zijn gelijk en toch de bal volledig mis slaat. Het is de bedoeling dat je de vragen zodanig stelt dat jij veel informatie wint en dat je tegenspelers eigenlijk niet zoveel meer weten. Als je een te concrete vraag stelt, help je iedereen vooruit. Vergeet niet dat om de 4 ronden kaarten worden doorgegeven. Geef kaarten door waarvan iedereen toch al weet dat ze de moordenaar niet zijn of waarvan je denkt dat ze niet nuttig zijn voor de andere spelers. Om het spel goed te kunnen spelen moet je kunnen rekenen op de eerlijkheid van alle spelers. De bibliotheca en scriptoriumkaarten zijn zeer krachtig en kunnen het spel sterk beïnvloeden. Wie het echt spannend wil laten, kan deze kaarten misschien uit het spel nemen. Meestal is het ook zo dat de persoon die de dader ontmaskert het spel wint. In de speldoos zitten 50 verdachtenoverzichten en als die opgebruikt zijn kan je alleen nog via internet aan nieuwe geraken. Misschien is het nuttig enkele kaarten te plastificeren. Je kan er dan met uitwisbare stiften op schrijven. In ieder geval zorgt het mysterie van de abdij voor een leuke afwisseling in de spellenkast.
De uitbreiding ‘de kronieken van de pelgrim’ voegt een aantal extra bibliotheca en scriptoriumkaarten toe. Mijn mening over die kaarten heb ik in bovenstaande tekst reeds duidelijk gemaakt.

September 2006

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *