Islas Canarias – Review

Auteur
Leo Colovini
Uitgever Clementoni
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur
45 – 60 minuten
Jaar van uitgave 2009
Prijs 18.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 5.5/10
Links Clementoni

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat:

  • 6 eilanden,
  • 54 kaarten ‘ontdekker’,
  • 6 piratenkaarten,
  • 6 privilegekaarten,
  • 48 huizen (12 per keur),
  • 36 paleizen (6 per kleur),
  • 12 stadfiches (2 per kleur),
  • 1startspelerfiche,
  • de spelregels in het Duits.

SPELBESPREKING

Inleiding

Elke speler bezit een eiland. Ontdekkingsreizigers zijn uitermate geïnteresseerd in de verschillende eilanden van de spelers. Natuurlijk stelt elke ontdekkingsreiziger zijn eigen eisen. De speler die daar het best op inspeelt, zal niet alleen de ontdekkingsreiziger lokken maar ook van zijn diensten genieten.

Voorbereiding

Elke speler kiest een eiland. De gebouwen en de 6 privilegekaarten worden goed bereikbaar op tafel gelegd.
De overige kaarten worden geschud. Elke speler krijgt er 6 op handen.
De jongste speler begint.

Spelverloop

De eilanden.

De zes eilanden die in het spel voorkomen, bezitten elk een dorp, een kustlijn, een gebergte, een rivier, een akker en een weg. Het aantal bouwplaatsen bij die verschillende elementen verschilt van eiland tot eiland.
3 van de 6 eilanden.

Bouwen of hand bijvullen.

Per ronde komt elke speler juist 1 keer aan de beurt. Daarin moet hij ofwel een huis bouwen ofwel 3 kaarten trekken. Om een huis te bouwen moet een kaart afgelegd worden. Op elke kaart staat welk huis je er mee kan bouwen en waar je dat huis moet bouwen.
Voorbeeld: met de linker kaart kan je een bruin huis bouwen. Dit huis moet naast een groen huis gebouwd worden. Als dat niet kan, moet je het huis op het strand bouwen. Lukt dit ook niet, dan biedt het gebergte de oplossing. Tenslotte mag je het huis ook aan een rood huis zetten als de plaatsen bij de bergen volzet zijn.

Tijdens je beurt mag je naar hartelust gebouwen op je eiland vervangen om plaats vrij te maken. 2 gebouwen van dezelfde kleur mogen vervangen worden door een paleis. Dit paleis komt op de plaats van één van de twee gebouwen. 3 gebouwen kunnen vervangen worden door een stad. Een paleis levert 3 punten op, een stad 5.
Aan het eind van je beurt moet je 1 kaart gedekt in het midden van de tafel leggen. Deze kaarten stellen de ontdekkingsreizigers van het aankomende schip voor.

De ontdekkingsreizigers komen aan.

Elke ronde eindigt met de aankomst van een schip vol ontdekkingsreizigers. De startspeler schudt de kaarten (= ontdekkingsreizigers) die in deze ronde werden afgelegd. 1 kaart wordt gedekt terug op tafel gelegd. De overige ontdekkingsreizigers komen één voor één aan land. Elke ontdekker kiest het eiland dat het meeste ruimte biedt voor zijn project. De speler die dit eiland bezit, mag een huis in de betreffende kleur op zijn eiland plaatsen.
Soms duiken piraten met wrede bedoelingen op. Zij trekken naar het meest aantrekkelijke eiland en vernietigen daar een gebouw.
Voorbeeld: als onderstaande kaart getrokken wordt, mag de speler die het meeste plaatsen vrij heeft bij de bergen een rood huis op één van die plaatsen zetten. Bij gelijkstand mag de speler die het meeste plaats heeft naast een bruin huis, het rode huis plaatsen. Enz…

Privileges.

Gebouwen zijn er in 6 kleuren. De eerste speler die een paleis bouwt, krijgt de privilegekaart van dezelfde kleur. Zodra een andere speler meer punten bezit in die kleur, moet de privilegekaart doorgegeven worden.

 

  • Groen bouwt waar hij wilt.
  • Wit neemt per ronde één kaart van de trekstapel.
  • Bruin mag 2 huizen van eender welke kleur ruilen voor een paleis.
  • Rood trekt 4 in plaats van 3 kaarten.
  • Oranje wint alle gelijkstanden.
  • Blauw beschermt tegen piraten.

 

 

 

 

 

De winnaar

Als een speler 19 punten of meer bereikt, wordt nog één ronde gespeeld. Wie daarna de hoogste score behaalt, wint. (Huis = 1punt, eerste paleis per kleur = 3 punten, volgende paleizen per kleur = 2 punten, stad = 5 punten.)

 

SPELBEOORDELING

Het idee achter Islas Canarias kan mij wel bekoren. Wie wil nu niet aan zijn eigen eilandje bouwen. Tijdens het spelbegin heb ik ook het gevoel dat ik de bouwwerken volledig in de hand heb. Ik speel een kaart om een rood huis te bouwen en zet een rood huis, niet echt moeilijk. Ik leg een ontdekker af die een bruin huis naast een rood wil bouwen en alweer kan er weinig mis gaan. Naarmate het spel verder gaat, begint het gevoel van controle mij te ontsnappen. De andere spelers bezitten nu ook meerdere gebouwen en als je een kaart aflegt, ben je niet altijd zeker van je bouwwerk. Vooral de volgorde waarin de kaarten omgedraaid worden is heel belangrijk en dit kan jouw bouwplannen deftig dwarsbomen. Dit is ook het geval als jouw kaart niet getrokken wordt. Het is wel zo dat je meestal meer ruimte hebt als je achterop ligt waardoor je meer gebouwen kunt zetten. Dit geeft me echter alleen het gevoel dat het spel zichzelf speelt en niet dat ik aan het spelen ben.
Door gebouwen in te ruilen voor een kasteel of stad kan je wat ruimte vrijmaken. Je bent dan meestal wel kwetsbaarder als de piraten aanvallen. Daar moet Lady Fortuna ook wat aan jouw zijde staan.
Het spelmateriaal is ok. Er zijn er die problemen hebben met de wat schilderachtige portretten op de kaarten, maar daar stoor ik mij niet aan. Wat ik wel niet goed begrijp is dat huizen en paleizen door mooie houten gebouwtjes voorgesteld worden terwijl een droge kartonnen fiche voor een stad moet doorgaan.
Islas Canarias heeft mij niet omver geblazen. Daarvoor moet ik tijdens het spel iets te veel hopen op goed geluk. Dit speel ik eerder als luchtig tussendoortje met mensen die niet veel rond de speltafel zitten.

Februari 2010

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *