Zes dobbelstenen, een ‘aankruisblaadje’ en een pen. Meer heb je niet nodig om ‘Keer op keer!’ te spelen, in het Duits onder de naam ‘Noch mal!’ gepubliceerd. Het past in de categorie ‘Roll and write’-dobbelspellen, dat de laatste jaren helemaal in is. Hoewel het uiteraard lijkt op Qwixx en Qwinto, speelt “Keer op Keer” toch opmerkelijk anders.
In het kort
Spel: Keer op Keer (originele titel: Noch mal!)
Auteurs: Inka Brandt, Markus Brandt
Jaar: 2016
Gerne: Roll and write
Prijs: € 14,95
Spelers proberen zo slim mogelijk vakjes op hun blaadje af te kruizen om kolommen vol te maken. Als je als eerste een kolom vol maakt, krijg je meer punten dan de tweede, derde, etc. Vakjes wegkruizen doe je nadat je twee dobbelstenen hebt gekozen die door jou of een medespeler zijn gegooid. Je kiest altijd een getal (1-5) en een kleur. Je moet nu precies dit aantal aaneengrenzende vakjes op je blaadje aankruizen. Je mag ook alleen naast al gekruiste vakjes kruizen. Op het blaadje staan in sommige vakjes sterren, als je deze niet aankruist, is elke ster 2 minuspunten waard. Je kunt ook een joker gooien, als je die kiest mag je het aantal vakjes en/of de kleur zelf kiezen. Je kunt dit maximaal acht keer doen. Heb je de jokers minder dan acht keer gebruikt, dan krijg je hiervoor ook punten. Het aankruizen van een complete kleur levert je vijf punten, tenzij iemand je al voor was, dan ontvang je drie punten. Het spel eindigt als iemand twee kleuren op zijn blaadje compleet heeft aangekruist. Alle punten voor de koloms, sterren, kleuren en jokers worden opgeteld. Winnaar is degene met de meeste punten.
Er bestaat ook een solo-variant, die in de spelregels beschreven wordt. Het idee, is dezelfde maar je mag slechts 4 dobbelstenen gebruiken en je bent na een vast aantal ronden klaar.
Pluspunten
- Makkelijk te leren, ook de spelregels zijn goed geschreven – de belangrijkste regels zijn extraduidelijk aangegeven
- Voor iedereen toegankelijk
- Net genoeg strategie en taktiek om het interessant te houden
Minpunten
- Spelduur is net iets te lang, het einde laat net te lang op zich wachten
- Geen verschillende blaadjes
Spelverloop van Keer op keer
De speler die aan de beurt is gooit met 6 dobbelstenen. Drie daarvan zijn zwart en hebben de ogen 1 t/m 5 en een vraagteken (joker) en de andere drie zijn wit en hebben de vijf kleuren plus een jokerkleur. Als je aan de beurt bent, mag je een zwarte en een witte dobbelsteen kiezen (je mag altijd passen). Je medespelers mogen uit de resterende vier dobbelstenen een combinatie van twee dobbelstenen kiezen. Let op: in de eerste drie worpen mogen je medespelers uit alle zes dobbelstenen kiezen.
De zwarte dobbelsteen geeft aan hoeveel vakjes je moet aankruizen en de witte van welke kleur. De vakjes die je aankruist moeten aaneengesloten zijn. Ook moet minstens een vakje naast een al eerder aangekruist vakje liggen of een vakje moet in de middenkolom liggen.
Heb je door het aankruizen een of meer koloms helemaal volgekruist en je bent de eerste, dan roep je luid de kolom en omcirkel je het grotere puntenaantal onder kolom. Je medespelers zetten een streep door dit getal. Zij kunnen alleen nog het mindere puntenaantal verdienen voor deze kolom.
Heb je alle vakjes van een kleur aangekruist, dan ontvang je vijf punten als je de eerste bent, drie punten als dit niet het geval is. Je omcirkelt op je blaadje bij de betreffende de punten.
Jokers
Op elke dobbelsteen staat 1 joker. Als je een joker kiest op de zwarte dobbelstenen, mag je kiezen om 1 – 5 vakjes weg te kruizen. De joker op de witte dobbelsteen gebruik om een zelf gekozen kleur aan te kruizen. Het gebruik van een joker is beperkt. Je mag dit in totaal 8 keer doen. Elk gebruik kruis je onderaan af op je blaadje. Aan het eind van het spel is elk niet gebruikt jokervakje 1 punt waard.
Let er goed op dat je ook de sterren in de vakjes wegkruist. Elk niet aangekruisde ster is 2 minpunten waard.
Einde van het spel
Het spel eindigt als 1 speler erin slaagt twee kleuren in zijn geheel weg te kruizen. Tel alle punten bij elkaar op en diegene met de meeste punten is de winnaar.
Conclusie
Ik ben gecharmeerd van dit soort dobbelspelletjes. Het zijn leuke spellen voor tussendoor of als afsluiter van een spellenavond. We gaan deze zomer naar de camping en daar zijn deze spellen een graag geziene gast. Het fijne is, dat je voor deze spellen niets moet opzetten: een blaadje, wat dobbelstenen en een pen. En… ze duren niet lang. Toch heb je in dit korte tijdsbestek enkele interessante keuzes moeten maken. Dat is bij Keer op Keer niet anders. Dit is een hele goede aanvulling op het genre.
Het is de designers gelukt om een ander spelbelevenis neer te zetten, dan bijv. Qwixx. Aan het begin van het spel heb je al een keuze te maken: welke kant ga ik op. Wat doen de andere spelers? Welke kleur zal het meeste aankruizen? Wordt dat misschien mijn hoofdstrategie? En taktisch heb je lastige beslissingen te nemen: ga ik voor een groot vlak of ga ik toch maar voor een kleintje omdat ik weet dat die aan het eind erg moeilijk op te vullen zijn? Maar als ik deze dobbelstenen pak, laat ik iets moois voor de andere spelers over. Lastig lastig. Enige minpuntje: het spel duurt net iets te lang. Op het eind heb je veel spelers die passen omdat ze alleen nog kleine vakjes over hebben, die ze niet kunnen vullen. Het is dus erg belangrijk je jokers voor het laatst te bewaren anders pas je alleen maar. Tegen het einde begint het spel te kruipen.
Dat allemaal gezegd hebbende, is dit gewoon een erg goed en leuk spel, dat voor iedereen must-have is die van dobbelspelletjes houdt. Maar ook voor doorgewinterde spellenliefhebbers is dit een welkome afwisseling voor tussendoor.