Lego Champion – Review

doosindoos

De speldoos bevat heel wat LEGO stenen, 8 figuren, 1 trofee, 1 LEGO dobbelsteen en de spelregels in het Frans, Duits, Engels, Italiaans en Nederlands.

Probeer als eerste de finish te bereiken. Degene die het best de opdrachten uitvoert, gaat het snelst vooruit.

Bouw het spelbord na.
startopstelling

Hoe spelen?

De jongste speler begint. Daarna wordt verder gespeeld volgens de richting van de klok. Als je aan de beurt bent moet je de LEGO dobbelsteen gooien. Als je groen gooit, ga je verder naar de eerstvolgende groene kleur. Als je een andere kleur gooit, moet je eerst een steen in die kleur op de eerste vrije plaats in het circuit bouwen. Daarna ga je naar het eerstvolgende vrije vakje in die kleur. Vervolgens moet je de opdracht van die kleur spelen. De winnaar van de opdracht gaat naar het eerstvolgende groene vakje.

De opdrachten?

• Rood: zet één steen in het midden van de tafel. Probeer met een andere steen zo dicht mogelijk bij die steen te gooien.
  • Oranje: elke speler neemt 3 stenen in zijn handen. Probeer te raden hoeveel stenen van 1 kleur er in de handen verborgen zijn. De uitdager begint. De volgende speler moet het bod verhogen of ‘laat maar zien!’ zeggen. Als er inderdaad niet voldoende stenen in de handen verborgen zijn, win je de opdracht. Zijn er wel voldoende stenen in de handen verborgen dan wint de speler die het laatste bod deed.
  • Geel: de uitdager zet één steen in het midden van de tafel. De volgende speler zet twee stenen in elkaar en zet die op de eerste steen. De volgende speler moet drie stenen in elkaar zetten en die op de toren plaatsen, enz…
  • Blauw: De uitdager bouwt een toren van drie verschillende stenen. De andere spelers proberen de kleuren van die stenen te raden. Je mag vragen stellen over kleur en positie van de steentjes. De uitdager mag alleen antwoorden met ja of neen. Als het antwoord ja is, mag je nog een vraag stellen. Als je de code weet, moet je ze nabouwen. Als je juist bent, win je. De uitdager wint als je fout gokt.
  • Paars: de uitdager bouwt een vorm met 8 steentjes en iedereen probeert die zo snel mogelijk na te bouwen. De snelste speler wint als zijn vorm gelijk is aan die van de uitdager anders wint de uitdager.

De eerste speler die de finish bereikt en daar een uitdaging wint, krijgt de trofee.

Nog niet zo lang geleden ben ik gestopt met het verzamelen van Lego. Vooral de constructies van Lego Technic konden mijn aandacht trekken. Als een mens 30 wordt, staat hij al eens stil bij zijn leven en gewoontes. Lego verzamelen bleek toen niet meer echt bij mijn leeftijd te passen waardoor ik deze hobby vaarwel heb gezegd. (Eerlijk is eerlijk, binnen een jaar of 2 koop ik die dingen toch weer, maar dan zogezegd voor de kinderen.) Het spreekt vanzelf dat ik in mijn nopjes ben nu Lego met een aantal gezelschapsspellen op de markt komt. Dit enthousiasme is intussen sterk verminderd omdat ik tussen al die Lego creaties nog maar weinig spannende en vernieuwende zaken ontdekt heb. Lego Champion werd me in de schoot geworpen en kwam zo op de testtafel terecht.
Lego Champion combineert een aantal mini-spelletjes met een racespel. Na een minuut of 2 had ik door dat een groep van 3 volwassenen waarschijnlijk niet tot het doelpubliek behoort. Dit is een spel op maat van kinderen. Volwassenen kunnen het verloop van dit spel perfect beïnvloeden. Het houdt niks in om een speler die op het eindvak staat te belemmeren tot je daar ook staat als je met de achterkomers samenwerkt. Een portie kinderen is dus aan te raden als je dit op tafel zet.
Pas op, een aantal opdrachten zoals het bouwen van de toren en het nabouwen van een constructie vind zelfs ik leuk. De andere opdrachten: kleurtjes raden, steentjes werpen, raden hoeveel stenen er op handen zijn, hebben eigenlijk weinig met mijn lievelingsblokjes te maken. Een handigheidje van Lego dat ze er een aantal onderdelen aan toevoegen zodat je de dobbelsteen en de spelregels zelf kunt aanpassen. Helaas, ik ben geen spelontwerper en heb weinig nood aan die extra onderdelen.
Lego Champion speel ik samen met de kinderen en dan amuseer ik mij daar wel een tijdje mee. Voor de rest ben ik niet echt van mijn sokken geblazen door deze creatie van Lego.

In de speldoos zitten nog 4 plaatjes waarmee je de LEGO dobbelsteen kunt aanpassen. Iets om zelf te ontdekken als je het spel in handen krijgt!

spelbord