Mac Robber – Review

Auteur
Ralf Burkert
Uitgever Queen Games
Aantal spelers 3 tot 5
Spelduur
45 minuten
Jaar van uitgave 2005
Prijs 14.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 6.0/10
Links Queen Games
Nederlandse spelregels

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat:

  • 67 kaarten,
  • 5 Clan-borden,
  • 5 scorefiches,
  • 1 spelbord,
  • 25 landgoederen,
  • 86 actiestenen (29 gele, 27 blauwe, 20 groene en 10 rode),
  • 1 buidel,
  • 1 startspelerkaart,
  • 5 overzichten,
  • 1 kaart ‘grootste aangang’
  • de spelregels in het Duits.

SPELBESPREKING

Inleiding

We bevinden ons in de Highlands. De plaats waar woeste krijgers hele boomstammen en rotsblokken in het rond gooien. Elke Clan is er natuurlijk van overtuigd dat het gras groener is bij de buren. Een strijd om status en aanzien barst los.
Wordt de machtigste Clan-Hoofdman en bouw het bezit van de familie verder uit. Door het
verwerven van landerijen, burchten en runderen kan dat snel lukken.
Maar niemand is veilig voor de rooftochten van andere clans, want uiteindelijk kan er maar één
familie de scepter zwaaien in de Highlands.

Voorbereiding

Elke speler ontvangt een Clan-bord.
Zet 4 krijgers (gele blokjes), 2 doedelzakspelers (blauwe blokjes) en 1 rund (rood blokje) op jouw Clan-bord.
Elke speler start met eenzelfde aantal punten: 2, 5 of 8 bij 3, 4 of 5 spelers.
De landgoederen worden geschud en met de getallen naar beneden in het midden van het speelbord gelegd.
De speelkaarten worden geschud en elke speler ontvangt er 4.
Bij 4 spelers neemt men 4 gele en 2 blauwe blokjes en bij 3 spelers 8 gele en 4 blauwe blokjes
uit het spel. Stop de andere blokjes in de buidel.
Geef de startspelerkaart aan de startspeler.
Het spelbord.

Spelverloop

Er wordt in wijzerzin gespeeld. Elke speler komt éénmaal aan de beurt en voert 3 fasen uit. Daarna wisselt de startspeler. Nadat alle spelers hun beurt hebben afgewerkt, volgt een telling.
Het spelbord: bovenaan zijn 6 bouwplaatsen voor landerijen, elke speler start met twee (groene vakken) landerijen. Burchten, runderen of kloosters worden op de landerijen gezet. De 3 vakken onderaan stellen het hof van de speler voor.

De drie fasen.

  • Actiestenen nemen: neem 6 stenen uit de buidel. Ze bepalen jouw actiemogelijkheden voor deze ronde.
  • Acties uitvoeren: kies 2 verschillende acties. Je mag daarbij maximaal 4 stenen gebruiken. De laatste speler van een ronde mag maar 1 actie uitvoeren.
    • Rood (= rund): plaats de actiesteen op een vrij landgoed.
    • Blauw (= burcht): plaats 2 blauwe actiestenen op een vrij landgoed.
    • Groen (= klooster): plaats 3 groene actiestenen op een vrij landgoed.
    • Geel (= strijder): plaats het blokje in jouw hof. Voor elke strijder mag je één kaart op handen houden.
    • Blauw (= doedelzakspeler): plaats het blokje in jouw hof.
    • Groen (= monnik): plaats 1 of 2 groene blokjes in jouw hof.
    • Blauw (= bard): plaats 1 blauw blokje in de buidel. Je mag nu 2 stenen van een andere speler stelen. Eén ervan mag je houden. Als je deze actie kiest, mag je geen andere actie uitvoeren.
    • Geel-rood of geel-groen: stop 1 gele en 1 rode of 1 gele en 2 groene actiestenen terug in de buidel. Deze stenen mogen eventueel uit het eigen hof komen. Neem een landgoed en plaats het op jouw bord. Op een landgoed is plaats voor 1 rund of 1 burcht of 1 klooster.
  • Kaarten ruilen of rooftocht: ruil maximum 3 kaarten met de stapel of voer een rooftocht uit. Een rooftocht bestaat uit 3 gevechtsronden. Leg een kaart gedekt op tafel, je mag er eventueel een doedelzakspeler opzetten. Deze verhoogt de waarde van de kaart met 1 punt. De verdediger doet juist hetzelfde. De speler met de hoogste score krijgt een punt. Doe dit 3 keer na elkaar. De verdediger scoort 2 punten als hij wint, de aanvaller verliest dan 1 punt. De aanvaller scoort 1 punt als hij wint en mag een burcht of een klooster afbreken of een rund stelen.

Waardering

  • De speler met het meeste gele stenen, krijgt de kaart ‘grootste aanhang’. Hij mag daarmee in fase 1 actiestenen ruilen.
  • De speler met het meeste groene stenen krijgt 3 punten, de tweede 2.
    Gelijkstand resulteert in 1 punt voor alle betrokkenen.
  • Elke rode steen is goed voor 1 punt. De speler met het meeste runderen ontvangt 2 extra punten.
  • Verminder jouw aantal blauwe stenen met het aantal runderen van de speler met de grootste veestapel. Als het resultaat positief is, mag je het bij je puntentotaal toevoegen.
  • Punten worden op het scorespoor aangegeven. Eén landgoed van de gedekte stapel wordt uit het spel genomen.

De winnaar

Het spel kan op twee manieren eindigen.

  • Een speler bereikt het rode gebied op het scorespoor. Na de waardering. wordt een
    landgoed getrokken en omgedraaid. Is het getal op de rugzijde kleiner of gelijk aan de
    score van de leider, dan eindigt het spel onmiddellijk.
    Voor en achterkant van de landerijen.
  • Het spel eindigt onmiddellijk als er geen 6 blokjes meer in de buidel zitten.

De speler met de hoogste score wint.

 

SPELBEOORDELING

Als je de doos van Mac Robber opent, kan je niet anders dan ontgoocheld zijn. De stenen en de kaartjes zouden perfect in een doos passen die half zo groot is, genre Aton en Robber Knights bijvoorbeeld. De keuze voor het spelbord snap ik ook niet helemaal. Een veel kleiner scorespoor zou voldoende zijn. Het midden van het spelbord wordt alleen gebruikt om er de landerijen op te leggen.
De spelregels zijn ook wat omslachtig geschreven, dit spel is veel eenvoudiger dan een eerste lezing doet vermoeden. Trek wat blokjes uit de zak en kies er de beste combinatie uit. Dat 2 blauwe blokjes daarbij een burcht of twee doedelzak spelers kunnen voorstellen, illustreert dat het thema er wat opgeplakt is. Nu, het idee van de blokjes vind ik wel leuk en je moet wel degelijk verschillende mogelijkheden in overweging nemen.
De actie ‘bard’ kan het spel wel verpesten. Speel deze actie een paar keer tegen de leider en binnen de kortste keren staat zijn scorepion achteraan geparkeerd. Deze actie is vooral aantrekkelijk voor de laatste speler omdat hij toch maar één actie (en daar zie ik niet echt de bedoeling van in) mag uitvoeren. Ook de rooftochten hebben geen positieve invloed op de score van deze recensie. Aanvallen doe je alleen als je sterke kaarten, meestal 3 keer een 4, hebt. Daarna moet je wat geluk hebben bij het trekken van nieuwe kaarten want de kans dat je nu zelf het doelwit wordt, is groot. Kaarten met de waarde 1 en 2 worden nauwelijks gespeeld, tenzij je er echt vanaf wilt, en zijn dus eigenlijk wat nutteloos.
Als een speler wat ver uitloopt, kunnen de achtervolgers een coalitie vormen, de koploper om beurt aanvallen en het zaakje is geregeld. Met andere woorden: je hebt de touwtjes niet in eigen handen.
In Mac Robber schuilt een kern die best ok is. Toch zijn er heel wat zaken op te merken waardoor deze doos hoogst waarschijnlijk ergens achteraan de kast belandt. Een occasioneel spelletje als het mij gevraagd wordt, zie ik wel nog zitten.

Juni 2010

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *