Auteur
|
Emanuele Ornella |
Uitgever | QWG Games |
Aantal spelers | 2 |
Spelduur | 30 minuten |
Jaar van uitgave | 2009 |
Prijs | 24.95€ |
Recensie door | Fabrice Vandenbogaerde |
Score | 8.0/10 |
Links | QWG Games |
SPELMATERIAAL
In de speldoos vind je:
- 1 spelbord,
- 8 piraten (4 per kleur),
- 1 buidel,
- 96 avontuurtegels,
- 16 schattegels (met de coördinaten 1 tot 8 en A tot H),
- 3 jokers,
- 2 scorepionnen,
- de spelregels in het Nederlands, Engels en Frans.
SPELBESPREKING
Inleiding
Op het eiland Martinique ligt een enorme schat begraven. Met vier van jouw trouwste piraten probeer je informatie te winnen over de locatie van die schat. Als het nacht wordt, zoek je de schat.
Voorbereiding
Leg de schattegels met de nummers en de schattegels met de letters apart. Schud ze en leg van elk 1 tegel in de bar en op de verloren schat.
De overige schattegels worden op gedekt op het spelbord gelegd.
De avontuurtegels worden in de buidel gestopt. Trek tegels uit de zak en leg ze op de lege velden van het eiland en van de kleine schatten.
Spelverloop
Tijdens de dag zoeken de piraten informatie over de begraafplaats van de schat. Na zonsondergang graven de piraten naar de schat.
Dag.
Overdag kunnen twee acties uitgevoerd worden. Plaats een piraat op de rand van het spelbord of verplaats een piraat. Het aantal stappen dat een piraat moet zetten wordt bepaald door het cijfer van de avontuurtegel waarop hij staat. Tijdens een verplaatsing mag eenzelfde tegel niet tweemaal doorkruist worden. Je mag wel over lege plaatsen of andere piraten springen.
De tegel waarvan je komt, neem je van het spelbord en leg je voor jouw op tafel. Avontuurtegels worden gebruikt om kleine schatten te delven. Schattegels geven informatie over de locatie van de verloren schat.
Als je tijdens jouw verplaatsing over een piraat van je tegenstander springt, mag je één van zijn schattegels open draaien.
Na de verplaatsing moet de speler een kleine schat laden als hij dat kan. Dit kan alleen als hij dezelfde tegels bezit als die van één van de drie kleine schatten. Zijn tegels worden afgelegd, de tegels van de schat vormen een stapeltje in zijn ruim en de schat wordt aangevuld met tegels uit de buidel.
Joker, schattegels voor- en achterkant en avontuurtegels.
Nacht.
Eindigt een piraat na zijn verplaatsing op een leeg vak, dan moet hij in de bar op de eerstvolgende vrije kruk gaan zitten. Eindigt een piraat na zijn verplaatsing in café “The Hook”, dan moet hij ook in de baar gaan zitten. Daarbovenop mag hij één bonustegel uit de bar kiezen en gedekt voor zich neer leggen. (Een jokertegel kan ingezet worden voor om het even welke avontuurtegel.)
De nacht valt als alle piraten in het café zitten. De piraat op de eerste kruk verlaat als eerste het café op zoek naar de schat. Daarna volgt de 2de piraat enz…
De speler die aan de beurt is, plaatst zijn piraat op een leeg veld van het eiland.
De winnaar
Het spel eindigt als alle piraten een plaats gekozen hebben om te delven. Nu worden de coördinaten van de verloren schat onthuld. De speler die op deze plaats een piraat gezet heeft, wint.
Heeft geen van beide spelers de coördinaten geraden, dan is het aantal overwinningspunten doorslaggevend.
- 2 punten voor de speler met het meest aantal opgegraven schatten.
- Evenveel punten als de som van de waardes van elke geladen avontuurtegel.
- 2 punten voor elke set van twee gelijke avontuurtegels in de persoonlijke voorraad = niet geladen.
SPELBEOORDELING
Op zoek gaan naar een verloren schat, als dat niet de droom van elk avontuurlijk ingesteld individu is. Een ideaal thema dus om de nieuwsgierigheid op te wekken en een eerste pluspunt aan dit spel. Tijdens het spel heb je echt het gevoel dat je op zoek gaat naar de schat. Met elke schattegel die je bemachtigt, sta je een stap dichter bij de locatie van de schat. Een babbeltje in het plaatselijk Café kan verhelderend werken. Vooral in het begin van de dag is de barman loslippig. Als eerste het café binnenstappen, heeft dus zijn voordeel.
De avontuurtegels leveren informatie om kleine schatten te delven en bepalen het aantal stappen die de piraat moet zetten. Een route uitstippelen is dus geen slecht plan. Als je daarbij een aantal keer over een vreemde piraat kan springen, lijkt je broodje wel gebakken.
Het zoeken naar de schat is ook een spannende gebeurtenis. Samen bezitten de spelers alle informatie die nodig is om de schat te vinden. Die bevindt zich immers op de coördinaten waarvan de spelers de schattegels niet bezitten. Als jouw piraat op de eerste kruk zit, mag je als eerste een plaats kiezen. Wil je de schat echt vinden, dan geef je ook belangrijke informatie weg. Jouw tegenspeler zal ervan uitgaan dat je de schatkaarten A en 3 niet bezit als je daar een piraat zet, informatie die hij zal gebruiken voor zijn volgende zet. Je kan die tegenstander natuurlijk misleiden door een piraat te plaatsen op coördinaten waarvan je wel de schattegels bezit. Een handigheidje als je er zeker van bent dat je zult winnen op punten. Natuurlijk speelt geluk een rol tijdens het plaatsen van de piraten. Het gebeurt dat een speler zijn eerste piraat direct op de juiste plaats zet, dit stoort mij echter niet.
Martinique biedt leuk spelmateriaal gekoppeld aan een schitterend thema en een dosis spanning. Dit alles binnen het half uur. Een aanrader!
(Het deksel van de doos komt wel wat moeilijk los. Dit had ik ook al met Pandemie.)
December 2009