Piraten & Kooplui – Review

• 4 spelerborden,
  • 10 dobbelstenen,
  • 4 bergplaatsen,
  • 2 geheugensteunen en de spelregels in het Nederlands.

spelmateriaal

Probeer zo snel mogelijk 10 punten te verdienen. Dit kan door scheepsgevechten te winnen, goud te plunderen, geruchten te bevestigen, een galjoen of een fregat te kopen of op missie te gaan.

Piraten en Kooplui vergt heel wat voorbereiding. Het komt er op neer dat elke speler een kapitein en een boot kiest en dat het spelbord wordt klaargezet. Op de spelerborden houden de spelers informatie in verband met kapitein, schip en opdrachten bij. Het spelbord toont een verzameling van verschillende havens waarnaar de spelers kunnen varen.
spelerbord

Vooreerst

Piraten en Kooplui bevat nogal wat spelregels. Hieronder volgt een vrij korte samenvatting. Het is reeds een tijd geleden dat dit spel op tafel stond en ik vind de zin niet om de spelregels nog eens door te lezen. Ik heb het gevoel dat ik al genoeg energie in dit spel geïnvesteerd heb.
Elke spelronde in Piraten en Kooplui start met het trekken van een gebeurteniskaart.
gebeurtenis
Daarna voeren de spelers om beurt 3 acties uit. Daarbij kunnen ze kiezen uit:

• Bewegen: beweeg je schip naar een aangrenzende zeezone of naar een haven.
  • Scouten: zoek andere schepen en val aan!
  • Haven: in de haven mag je goederen verkopen en kopen, de scheepswerf bezoeken, recruteren, geruchten opvangen, missies claimen of goud opslaan (in de thuishaven van je kapitein).

Kapiteins, schepen en vaardigheden

Elke dobbelsteen bevat 2 doodshoofden. Tijdens het spel moet je dikwijls dobbelen om de vaardigheid van je kapitein. De waarde van de vaardigheid geeft aan hoeveel dobbelstenen je mag gooien. Je moet minstens 1 doodshoofd dobbelen om te slagen in je vaardigheid. De nummers op de dobbelstenen worden gebruikt om de locatie van de schade te bepalen tijdens een zeegevecht en om de winnaar te bepalen bij gelijk stand.
Elke kapitein heeft 4 vaardigheden: zeemanschap is belangrijk tijdens zeegevechten, scouting wordt gebruikt om andere schepen te vinden en aan te vallen of om verborgen zaken op zee te vinden. Leiderschap is belangrijk voor het werven van nieuwe bemanningsleden en invloed is dan weer nodig om geruchten op te vangen. Elke kapitein heeft een speciale eigenschap en een eigen thuishaven.
kapiteins
Er zijn 5 verschillende soorten schepen. Elke schip heeft 5 waardes die de kracht eigenschappen ervan bepalen: kracht bepaalt hoe stevig het schip gebouwd is, laadruimte hoeveel vrachtkaarten je kunt bewaren, bemanning bepaalt het aantal bemanningsleden die voor je vechten, kannonnen de vuurkracht en flexibiliteit hoe makkelijk je kan ontsnappen of ontwijken. Voor je schip kan je ook verbeteringen en speciale wapens kopen.
schepen

Overwinningspunten

• Een eerste manier om punten te verzamelen is geruchten opvangen en er voor zorgen dat ze waar zijn. Geruchten opvangen doe je met behulp van je invloed en 2 goud. Je krijgt dan een geruchtenkaart. Als je de actie op deze kaart succesvol uitvoert, krijg je 1 overwinningspunt en een overwinningskaart. Als de actie mislukt, moet je de geruchtenkaart afleggen.
    geruchten
  • Door missies te claimen en uit te voeren verdien je eveneens een overwinningspunt en een overwinningskaart. Op de missiekaart staat wat je precies moet doen om te slagen.
    missie
  • De eenvoudigste manier (en ook wel de saaiste na een tijdje) om punten te verdienen is goud opslaan. Als je in je thuishaven bent, mag je goud vanop je schip in je schatkist stoppen. Iedere 10 goud levert 1 punt op aan het einde van het spel. Maximaal de helft van je punten kun je op die manier verdienen. Goud verdien je bijvoorbeeld door goederen te verkopen in de havens.
    vrachtkaarten
  • Als je een koopvaardijschip overvalt en je ten minste 12 goud bemachtigt, ontvang je 1 punt en een overwinningskaart. Zo’n overval zorgt er dan wel voor dat je gezocht wordt door de natie van het schip. Je kan de havens van die natie niet meer binnenvaren en je wordt aangevallen door marineschepen die je opmerken. Bovendien krijgen andere spelers een beloning als ze jouw schip aanvallen. Het voordeel is dat piraten je wel met rust laten. Koopvardijschepen moet je eerst scouten voor je ze kunt plunderen. Je moet dan vrachtkaarten trekken om te zien of de aanval lukt. Kapiteins met veel zeemanschap kunnen het resultaat beter beïnvloeden.
  • In elke haven is er vraag naar specifieke goederen. Als je 3 van die goederen levert, ontvang je eveneens een punt en een overwinningskaart.
  • Je ontvangt een punt en een overwinningskaart als je een ander schip verslaat.
  • Het kopen van een galjoen of fregat levert eveneens een punt en een overwinningskaart op.
  • Overwinningskaarten helpen je kapitein of dwarsbomen andere spelers.
    overwinningskaarten

Zeegevechten

Zeegevechten zijn onderhevig aan heel wat regeltjes en komen in veel gevallen maar weinig voor omdat het minder risicovol is om op andere manieren punten te sprokkelen. Tijdens het zeegevecht kan je schieten, aan boord gaan om een bemanningsgevecht aan te gaan of vluchten. Je schip zinkt als de romp vernietigd wordt, jouw kapitein gaat mee ten onder en sterft. Schade aan andere sectoren zorgt ervoor dat je schip minder competitief wordt.

Het spel eindigt als de stapel gebeurteniskaarten op is of als er geen nieuwe kapiteins meer in de voorraad liggen. Het spel eindigt ook als een speler 10 punten heeft. De ronde wordt dan afgewerkt. De speler met het meeste overwinningspunten is de winnaar.

Het is zo lang geleden dat ik dit spel speelde of ik vond het zeer oninteressant. Ik herinner me er in elk geval weinig van. Daarom laat ik de beoordeling aan Fabrice want wat ik me wel kan herinneren is dat ik geen zin heb om het nog eens te spelen.

Claude

Piraten & Kooplui oogt heel mooi en thematisch zit dit goed in elkaar. Dit verklaart voor een groot deel waarom dit spel hoge ogen gooit in Amerika. Wij wonen aan de andere kant van de plas en waarderen naast uitvoering en thema ook spelmechanismen. Daarin schiet Piraten en Kooplui tekort. Als koopman vaar je wat van de ene naar de andere haven om goederen te ruilen, kopen of verkopen. Dit is niet echt een uitdagende opdracht maar wel één van de meest lucratieve. Als je de rol van piraat kiest, zijn een aantal havens al vlug niet meer bereikbaar en ben je vrij afhankelijk van de dobbelsteenworpen. Het past in het thema, maar je schiet er niet veel mee op. Daarbij komt dat een speelbeurt heel wat tijd in beslag neemt waardoor je meer dan de helft van de tijd met je vingers zit te draaien. Dit spel duurt gewoon veel te lang. Als twee spelers een gevecht aangaan, zorg je best voor bezighoud om de verveling tegen te gaan. Piraten en Kooplui biedt heel wat opties die er niet toe doen, spelmechanismen die het boeltje onnodig ingewikkeld en langdradig maken. Waarom energie investeren in opdrachten en geruchten als je net hetzelfde bereikt met handelen?
Dit komt niet meer op de spellentafel!

Fabrice

Oktober 2012