Race For The Galaxy – Review

Auteur
Tom Lehman
Uitgever Rio Grande Games
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur
45 – 60 minuten
Jaar van uitgave 2007
Prijs 34.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 6.0/10
Links Tom Lehman
Rio Grande Games
Bijzonderheden Verkozen tot beste kaartspel van 2008 door Fairplay Magazine.
Golden Geek Award voor beste kaartspel in 2008.
Verkozen als beste spel van 2007 door The Dice Tower.

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat 5 startwereldkaarten, 109 spelkaarten, 4 sets van 7 actiekaarten, 8 extra actiekaarten voor een spel met twee spelers, 4 samenvattingen, 28 puntenfiches en de spelregels in het Engels.

SPELBESPREKING

Inleiding

Aan de hand van kaarten bouwen de spelers een wereld in de ruimte. Kaarten stellen planeten en ontwikkelingen voor. De speler die het best de mogelijkheden van zijn kaarten benut, zou wel eens kunnen winnen.

Voorbereiding

Geef elke speler een samenvattingsbord en 7 actiekaarten.
Per speler worden 12 overwinningspunten in het midden van de tafel gelegd.
Schud de startwereldkaarten, geef elke speler één kaart. Deze kaart wordt open voor de speler op tafel gelegd.

De spelkaarten worden geschud en elke speler krijgt er 6 op handen, elke speler moet 2 kaarten afleggen of neem de startkaarten die bij jouw startwereld horen.
Startkaarten voor wereld 1.
)

Spelverloop

Aan de hand van hun actiekaarten kiezen de speler gelijktijdig een actie. Als alle spelers gekozen hebben, worden de actiekaarten gelijktijdig omgedraaid. De gekozen acties worden door alle spelers uitgevoerd. Acties die niet gekozen worden vervallen. De speler die de actiekaart gespeeld heeft, ontvangt een extra voordeel. Er zijn 5 mogelijke acties die telkens in dezelfde volgorde afgehandeld worden.

De verschillende actiekaarten.

Ontdekken.

Elke speler trekt twee kaarten van de gedekte stapel en legt 1 daarvan af. Spelers die deze actiekaart spelen, mogen ofwel 5 extra kaarten trekken ofwel 1 extra kaart trekken en 1 extra kaart houden. Ontwikkelingen worden voor de spelers op tafel gelegd en leveren naast punten ook verschillende voordelen op.

Ontwikkelen.

Spelers mogen een ontwikkeling kopen. De kosten voor zo’n kaart staan in de linker bovenhoek. Er wordt met handkaarten betaald. Je moet dus evenveel handkaarten afleggen als het cijfer in de linker bovenhoek aangeeft.
Spelers die deze actiekaart spelen moeten 1 kaart minder afleggen.

Vestigen.

Koop of verover een planeet. Wederom moeten kaarten afgelegd worden om de kosten van een planeet te betalen. Staat in de linker bovenhoek een rood cijfer, dan moet de planeet veroverd worden. Dit kan alleen als de militaire kracht van jouw wereld minstens gelijk is aan die van de planeet die je wilt veroveren.
Een planeet wordt open voor de speler op tafel gelegd. Planeten leveren meestal punten en grondstoffen op.
Als je deze actie kiest, mag je na het bouwen van een planeet een kaart van de stapel trekken.
Twee militaire en twee gewone planeten. De twee planeten rechts hebben windkracht. Elke kaart levert 1 punt op aan het speleind.

Verbruiken.

Alle spelers moeten hun goederen inleveren om krachten van kaarten te gebruiken. In deze fase mag elke kracht slechts eenmaal geactiveerd worden. Als je goederen genoeg hebt om een kracht te activeren, moet je dit ook doen. Je kiest echter zelf de volgorde waarin je krachten wilt activeren. De verkoop van goederen levert puntenfiches en kaarten op. (linksboven 1 kaart en 1 punt.)
Als je deze actie kiest, kan je goederen verkopen voor extra kaarten of kan je het aantal punten dat je met de verkoop van goederen wint, verdubbelen.

Produceren.

Er zijn twee soorten planeten, met en zonder windkracht. Op planeten met windkracht wordt direct 1 goed (= kaart) gelegd als ze gebouwd worden. Andere planeten krijgen 1 goed tijdens de fase produceren. Als je deze actie kiest, mag je eveneens op één van je windkracht planeten een goed leggen. Op elke planeet is plaats voor maximum 1 goed.
Na elke ronde mag je maximum 10 kaarten op handen houden.

De winnaar

Het spel eindigt op het eind van de ronde waarin een speler zijn 12de kaart heeft gebouwd of op het eind van een ronde waarin de laatste overwinningsfiche weggegeven wordt.
De speler met het meeste punten (overwinningfiches en kaarten) wint.

 

SPELBEOORDELING

Race for the Galaxy doet wat denken aan Puerto Rico het kaartspel. Het is wel een stukje ingewikkelder. Het eerste wat je te doen staat voor je het spel speelt is omgaan met de verschillende symbolen die op de kaarten staan. Hoewel het meeste vrij logisch is, moet de samenvatting toch dikwijls geraadpleegd worden. Er zijn heel wat symbolen en mogelijkheden waardoor dit spel dikwijls overdondert.
Eénmaal je de symbolen onder de knie hebt, kan een spelletje vrij vlot verlopen. Dit spel geldt volgens velen als één van de betere – zoniet het beste – kaartspellen op deze planeet. Ik ben het daar niet helemaal mee eens.
De interactie in Race for the Galaxy is vrij beperkt. Elke speler bouwt zijn imperium met de kaarten die hij het best kan gebruiken. Je bent wel afhankelijk van de gekozen acties, maar meestal kan je vrij goed raden welke actie de andere spelers zullen kiezen. Je moet tijdens het spel heel wat kaarten afleggen, daardoor is de geluksfactor wat kleiner. Slechte kaarten gebruik je om kosten te betalen. Toch is een goede start vrij belangrijk. Spelers die in het begin achterop geraken, kunnen die achterstand moeilijk wegwerken.
Race for the Galaxy is een kaartspel voor doorbijters. Het is naar mijn mening niet het beste kaartspel van de wereld. De geluksfactor blijft vrij groot wat eigenlijk best wel storend kan zijn. Goed gevonden maar zeker geen topper.

Nogal wat symbolen op de kaarten.

December 2009

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *