Auteur | Mark Chaplin |
Uitgever | White Goblin Games |
Aantal spelers | 2 |
Spelduur | 45 minuten |
Jaar van uitgave | 2011 |
Prijs | 18.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.5/10 |
Links | White Goblin Games |
SPELMATERIAAL
In de stevige metalen doos schuilen:
- 2 decks van 62 kaarten,
- 16 bandietkaarten,
- 5 gebiedkaarten,
- 1 treinontsporing-kaart,
- 1 Mexicaanse grens kaart,
- 14 Mexicaanse grens speelstukken,
- 6 ‘extra leven’ fiches,
- 6 vuurkracht fiches,
- 1 rondesteen en de spelregels in het Nederlands.
SPELBESPREKING
Inleiding
Jack Colty en zijn bende zijn na een bankoverval op de vlucht. Colonel Ned McReady en zijn trouwe dienaren zijn op jacht om de gevreesde bandiet voor eens en voor altijd te stoppen.
Voorbereiding
De vijf gebiedkaarten worden in het midden van de tafel gelegd.
De rondesteen wordt op veld 1 van de bank geplaatst.
De treinonsporing-kaart wordt naast de laatste gebiedkaart gelegd.
De ‘extra leven’ fiches en de vuurkrachtfiches vormen een algemene voorraad.
Elke speler ontvangt het deck dat bij zijn rol hoort, schudt de kaarten en neemt er 5 op handen.
Jack Colty legt de kaarten van zijn 16 bendeleden open voor zich neer. Jack ontvangt de Mexicaanse grens kaart en legt daar 12 Mexicaanse grens speelstukken op. Op Skinny Landell (één van de bendeleden) komt 1 levensfiche.
Enkele actiekaarten van Jack
Enkele actiekaarten van Ned
Bendeleden
Spelverloop
Eerst komt Jack aan de beurt, daarna Ned. Een beurt bestaat uit 4 fases.
- Jack begin zijn beurt met het verplaatsen van de rondesteen. Deze fase wordt door Ned overgeslagen.
- Trek 2 kaarten en neem ze op handen.
- Speel kaarten door ze open aan jouw zijde van het actieve gebied te leggen. De kosten worden betaald door het aangegeven aantal handkaarten af te leggen. Jack mag maximum 3 vuurkracht kaarten per gebied spelen.
- Ned mag zijn beurt afsluiten met een aanval. Beide spelers berekenen hun vuurkracht. Als de kracht van Ned groter is, sterft er een bandiet. Na elke ronde waarin Ned geen bandiet dood, wordt een blokje van de Mexicaanse grens verwijderd.
De winnaar
- Ned wint als hij alle bendeleden heeft gedood.
- Jack wint als alle blokjes van de Mexicaanse grens verwijderd zijn of als hij in leven is op het moment dat de rondesteen op veld 4 van ‘Rattlesnake station’ staat.
SPELBEOORDELING
In Revolver gaat het hem om het management van je kaarten in combinatie met timing. Vuurkracht is belangrijk, maar het is minstens even belangrijk om op het juiste moment te vuren. Speciaal aan Revolver is dat elke speler zijn eigen deck heeft en dat die sterk van elkaar verschillen. De Colonel bezit nogal wat kaarten om bandieten naar het hiernamaals te sturen of om de vluchtende bende af te remmen,de Colonel bezit dikwijls ook meer handkaarten. Jack heeft dan weer het voordeel dat alleen hij de vlucht moet overleven. Een aantal van zijn bendeleden wordt genadeloos afgeslacht, maar dat belet de schurk niet om zijn plannen uit te voeren. Het hangt wat van jouw speelstijl af wie je verkiest. In elk geval dragen de verschillende decks bij tot de positieve spelbeleving. Als ik Jack ben, heb ik echt de indruk dat ik probeer te ontsnappen, als ik in de huid van Colonel McReady kruip ben ik in gedachten op heksenjacht. Er ontstaat een spannende strijd waarin wapens knallen en kogels door de lucht zoeven.
Revolver bevat heel wat kaarten waardoor de link naar geluk vrij logisch is. Toch denk ik niet dat je totaal afhankelijk bent van de kaarten die je trekt. In elk geval valt het mij niet op omdat ik mij concentreer op de strijd tussen goed en kwaad.
De kwaliteit van de kaarten lijkt me in orde alhoewel dat ik hier en daar hoor dat de zwarte rand vrij snel afslijt.
Revolver schuilt in een prachtig metalen doosje. Heel wat verzamelaars zijn echter niet te spreken over de stapelkracht van deze doosjes en zien de komst van die doosjes louter als commercie. Zelf vind ik die metalen doosjes fantastisch en als daar dan nog eens een goed spel in schuilt, ben ik helemaal verkocht.
Oktober 2012