Auteur
|
Rob Daviau |
Uitgever | Hasbro Parker Brothers |
Aantal spelers | 3 tot 5 |
Spelduur |
90 – 120 minuten
|
Jaar van uitgave | 2008 |
Prijs | 30.00€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 7.0/10 |
Links | Hasbro |
Bijzonderheden | Dit is een vernieuwde versie van Risk uit 1959 |
SPELMATERIAAL
In de doos schuilen 7 dobbelstenen, 42 kaarten, 5 sets gekleurde speelstukken, militaire doelen en beloningen. 15 steden en 5 hoofdsteden. Het spelmateriaal is degelijk. Het spelregelboekje is opgevat als een map met infofiches, wat heel leuk oogt.
SPELBESPREKING
Inleiding
In 1959 draaide alles rond wereldheerschappij. 50 jaar later moet je als eerste 3 doelen bereiken en je hoofdstad in eigen handen hebben.
Voorbereiding
Beginnende spelers (mietjes) kunnen de startopstelling uit de instructies kiezen. Ervaren spelers (Die hard commando’s) kiezen best voor de willekeurige startopstelling.
- Neem 15 willekeurige gebiedskaarten en zet één stad in elk gebied. Schud daarna alle gebiedskaarten.
- Schud de doelen en neem willekeurig 4 Secundaire en 4 Primaire doelen.
- Schud de beloningen en leg ze bij de overeenkomstige doelen.
- Tel je legers uit. (Afhankelijk van het aantal spelers.)
- Gooi elk één dobbelsteen. De speler met de hoogste worp, plaatst zijn hoofdstad en één leger op het spelbord. De andere spelers volgen met de klok.
- Plaats vervolgens om beurt 1 leger in een leeg gebied op het spelbord tot alle gebieden ingenomen zijn.
- Versterk om beurt een eigen gebied door er één leger bij te plaatsen tot alle startlegers geplaatst zijn.
Spelverloop
Versterkingen.
In het begin van je beurt ontvang je legers. Het aantal legers dat je krijgt is de som van:
- Het aantal gebieden en steden dat je bezet houdt / 3.
- Eventuele continentbonus(sen): Zuid-Amerika 2, Afrika 3, Australië 2, Europa en Noord-Amerika 5, Azië 7.
- 1 leger per hoofdstad dat je bezit.
- Legers door het ruilen van kaarten. Op de kaarten staan 1 of 2 sterren. Je mag één of meer kaarten indienen. Het totaal aantal sterren bepaalt hoeveel legers je krijgt.
Aanvallen.
Na het versterken, mag je aangrenzende gebieden aanvallen. Aanvallen is niet verplicht.
- Kies een gebied waar je minstens 2 legers bezit. Eén leger blijft achter om het gebied te bewaken, de andere legers kunnen aanvallen.
- Besluit hoeveel legers er gaan aanvallen 1, 2 of 3.
- De verdediger besluit of hij 1 of 2 legers laat verdedigen.
- Beide spelers gooien 1 dobbelsteen per leger.
- Beide spelers leggen hun dobbelstenen van hoog naar laag en vergelijken de hoogste dobbelstenen. De verliezer haalt 1 leger uit het gebied. Bij gelijkstand wint de verdediger.
- Vergelijk de op één na hoogste dobbelstenen. De verliezer verwijdert 1 leger.
- Overgebleven dobbelstenen blijven buiten beschouwing.
- Als de verdediger nog legers overhoudt, mag je nog eens aanvallen. Je mag ook andere gebieden aanvallen.
- Als je de verdediger verslaat, mag je de aanvallende legers + eventueel extra legers uit het aanvallende gebied naar het veroverd gebied plaatsen.
Doelen.
Na het aanvallen, bekijk je de doelen. Heb je één van de doelen bereikt, dan mag je een kaart afleggen en het doel van het bord pakken. Als je meerdere doelen bereikt, moet je er één kiezen. Je mag niet meer dan één doel per beurt pakken.
Doelen.
In de commando versie krijg je naast het doel ook de bijhorende beloning.
Verplaatsen en kaarten pakken.
Troepen verplaatsen is optioneel. Haal zoveel legers als je wilt uit één van je gebieden en verplaats ze naar één ander verbonden gebied.
Heb je tijdens je beurt tenminste 1 gebied veroverd, dan mag je één kaart pakken op voorwaarde dat je geen doel gepakt hebt.
De kaarten.
.
De winnaar
Wie als eerste 3 doelen bereikt en zijn eigen hoofdstad nog bezit, wint het spel.
SPELBEOORDELING
Het Risk uit 1959 is waarschijnlijk bij zowat iedereen bekend. Het kan dan misschien niet tippen aan de moderne bordspellen, maar puur uit nostalgie wordt het bij heel wat spelers toch uit de kast gehaald. Mijn exemplaar heeft al een paar jaar het daglicht niet gezien en schuilt intussen onder een dikke laag stof.
Risk is en blijft een klassieker, dat is zeker. Toch konden een aantal zaken stevig op de zenuwen werken. Hieronder een aantal situaties. Het zou me niet verwonderen mocht je er een paar herkennen.
- De landen worden verdeeld. Jouw legers zitten netjes verspreid over Azië, Europa, Afrika en Amerika. De legers van andere spelers staan veel meer gegroepeerd. Jouw legers zijn als het ware kleine vlekjes in het landschap. Je ziet dat het niks zal worden en de moed zakt in de schoenen. Lang leve de verdeling van de landen!
- Je bezit 2 kanonnen en 2 soldaten. Je trekt een 5de kaart. Joepie… een kanon. Je kan nu 4 legers bijzetten. Een andere speler heeft slechts 3 kaarten die hem 10 legers opleveren. Lang leve de territoriakaarten en het bijzetten van legers!
- Je bezit bijna de volledige wereld. Alleen Australië wordt nog bezet door zwart en groen. In jouw beurt trek je Australië binnen waardoor zwart amper 1 leger over heeft. Groen volgt en verslaat het zwarte leger. Zijn opdracht luidt: “vernietig alle zwarte legers.” Mijn opdracht luidt: verover Australië en Europa.” Groen wint, lang leve de opdrachtkaarten.
- Je zit aan tafel. Jouw oogleden wegen als een olifant. Je vecht… maar valt in slaap na 6 uurtjes Risk. Een collega die reeds na 1 uur uitgeschakeld werd, ligt intussen languit in de sofa schaapjes te tellen. Lang leve de tijdsduur.
- Je vecht je de pleuris uit het lijf en dat levert een aantal extra gebieden op. Een andere speler vecht nooit en zet voortdurend legers bij. Na een ronde of 10 oogt zijn leger enorm. Hij hakt je in de pan. Lang leve de passieve speler.
Rob Daviau heeft misschien ook een aantal minder leuke spel-ervaringen met Risk achter de rug. Het jasje waarin hij Risk Reinvention heeft gestopt, past dan ook een stuk beter in de moderne samenleving en blijft tegelijkertijd lekker klassiek ogen.
- Om beurt kiezen de spelers een gebied waarin ze legers plaatsen. Weg probleem 1.
- Kaarten bezitten 1 of 2 sterren in plaats van afbeeldingen. Hoe meer sterren, hoe meer legers. Het verschil is nooit echt groot. Weg probleem 2
- De opdrachten zijn gemeenschappelijk. Weg probleem 3
- De gemeenschappelijke opdrachten en het nieuwe spelsysteem zorgen ervoor dat deze versie binnen een goed uur afgelopen is. Weg probleem 4
- Elke speler zet eerst legers bij en valt daarna aan. Weg probleem 5
- De fabrieken en thuisbasissen zorgen voor extra diepgang.
Het geluk met de dobbelstenen blijft natuurlijk maar ik vind de restyling van Risk ontzettend geslaagd. Deze doos zal zeker en vast heel wat minder stof vergaren.
Januari 2009