Auteur | Marco Teubner |
Uitgever | Zoch Verlag |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur | 30 – 45 minuten |
Jaar van uitgave | 2010 |
Prijs | 30.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 6.9/10 |
Links | Zoch Verlag Marco Teubner |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat:
- 1 spelbord,
- 24 chips (6 per speler),
- 18 opdrachtkaarten,
- 54 specerijkaarten,
- 1 pepermolen,
- 42 geldbiljetten en de spelregels in het Engels, Frans, Italiaans en Duits.
SPELBESPREKING
Inleiding
Wie schuift het handigst met de chips?
Voorbereiding
Leg het spelbord in het midden van de tafel.
Geef elke speler 6 chips in één kleur en 200 roepie.
Schud de opdrachtkamer en leg er 2 (of 3 bij 4 spelers) open op tafel.
Schud de specerijkaarten en leg er 4, 5 of 6 (2, 3 of 4 spelers) open op de aangegeven plaats op het spelbord.
Kies een speler die het spel start. Hij krijgt de pepermolen.
Spelverloop
Om beurt gooien de spelers een chip op het spelbord. Bij het gooien mag je hand niet over de rand van het spelbord komen! Chips die naast het spelbord landen, mogen niet opnieuw gegooid worden. Nadat elke speler 4 (of 3 bij 4 spelers) keer zijn kunsten geeft getoond, wordt geëvalueerd. Op het spelbord staan 4 actievelden en 9 schalen met kruiden.
Alle chips die niet in een schaal of op een actieveld liggen, worden afgelegd. Daarna worden de actievelden geëvalueerd. Alleen de speler met de chip die de hoogste waarde heeft, mag de actie uitvoeren. Bij gelijkstand wint de speler die het dichtst bij de startspeler zit.
Er zijn 4 extra acties:
- Gooi een extra chip.
- Trek evenveel specerijkaarten als de waarde van je chip/10, kies er één van en leg de rest af.
- Trek een opdrachtkaart en neem ze op handen. Alleen jij kan die opdracht uitvoeren.
- Neem de pepermolen en wordt nieuwe startspeler. Als niemand deze actie wint, schuift de startspeler 1 plaats door.
Na het afhandelen van de actievelden kiest de startspeler de volgorde waarin de schalen met specerijen geactiveerd worden. Als een schaal geactiveerd wordt, kunnen alle spelers eerst specerijen verkopen aan de bank, daarna kunnen de spelers met een chip in de schaal specerijen kopen.
- Verkoop: tel de waarden van chips in de schaal samen. Het resultaat is de prijs die de bank aan een speler betaalt voor de afgebeelde specerij. Elke speler mag nu specerijen verkopen aan de bank. Als er fiches van jou in de schaal liggen en je verkoopt, dan moet je die fiches terugnemen. Het specerij dat je juist verkocht hebt, mag je in dezelfde ronde niet meer kopen.
- Kopen: alleen als er tenminste één specerijkaart bij de schaal ligt, kan gekocht worden. De spelers tellen de waarde van hun fiches in de schaal op. De speler met de hoogste waarde mag als eerste 1 specerij kopen. Hij betaalt de waarde van zijn chips aan de bank en verwijdert daarna zijn hoogste chip. Als er nog een specerijkaart bij de schaal ligt, kan terug op dezelfde manier gekocht worden. Als je niet kan of wilt kopen neem je gewoon jouw chip uit de schaal.
De winnaar
Na de evaluatie krijgen de spelers om beurt de kans om een opdrachtkaart te kopen. Daarvoor moeten ze de afgebeelde specerijen afleggen. De speler die als eerste 3 opdrachtkaarten bezit, wint.
SPELBEOORDELING
Safranito is een mooi uitgevoerd en origineel behendigheidsspelletje. Het speelt heel vlot omdat de spelregels uiterst eenvoudig zijn en een beurt er alleen in bestaat een chip te gooien. Aan de behendigheid werd een beetje tactiek gekoppeld omdat je kan spelen met de waardes van de chips. Het is wel zo dat de laatste worp vrij bepalend is en jouw plannen flink kan dwarsbomen. Het gebeurt dat spelers niks rapen tijdens een ronde omdat ze wat behendigheid missen of omdat hun chips weggekaatst worden. Als dat vaak gebeurt, komt Safranito wat eentonig over.
Safranito blaast een fris briesje over de tactische spellenkast maar ik vrees dat ik er na een tijdje op uitgekeken zal zijn. Voor families met kinderen raad ik deze titel zonder blozen aan.
Oktober 2012