Auteur | Alan R. Moon, Aaron Weissblum |
Uitgever | Ravensburger |
Aantal spelers | 3 tot 4 |
Spelduur | 90 minuten |
Jaar van uitgave | 2001 |
Prijs | 29.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 9.6/10 |
Links | Ravensburger Alan R. Moon Aaron Weissblum |
Bijzonderheden | Winnaar Meeples’ Choice Award 2001 Winnaar International Gamers Award 2002 |
SPELMATERIAAL
Ravensburger slaagt er zoals altijd in het spelmateriaal en de speldoos te verzorgen. Het materiaal bestaat uit 25 edelen per kleur, 2 prestigestenen per kleur, 12 bruggen, 62 actiekaarten, 1 doge, 1 dobbelsteen, 1 markeringssteen en een spelbord.
SPELBESPREKING
Inleiding
Venetië is een bloeiende stad en de leden van de Grote Raad beslissen om nog een familie in de Raad op te nemen. De voorzitter of Doge zal beslissen wie dat uiteindelijk wordt. Een machtsstrijd tussen de families ontpopt zich. Verbanningen, overlopen, … werkelijk alles is toegelaten om in de gunst van de Doge te komen.
Voorbereiding
Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler kiest een kleur en krijgt 25 edelen 2 prestige stenen en een brug. 1 prestigesteen zetten ze op de nul van het scorespoor, de andere op de rolverdelingstabel. De actiekaarten en de limietkaarten worden gescheiden en apart geschud. Ze vormen twee trekstapels. Iedere speler gooit 4 keer de dobbelsteen en zet telkens 2 edelen in de overeenkomstige wijk. Als laatste plaatsen de spelers hun brug.
Spelverloop
Het spel verloopt in drie fasen. Een fase bestaat uit enkele ronden. Een ronde bestaat uit verschillende onderdelen. Hieronder worden ze besproken.
De rolverdeling.
De startspeler neemt alle prestigestenen van de rolverdelingstabel. Zijn steen legt hij op het vak van eerste verdeler. De andere schudt hij en legt ze vervolgens op de plaatsen van eerste beslisser, tweede verdeler en tweede beslisser.
Het verdelen van de kaarten.
Beide verdelers trekken 3 limiet kaarten en 5 actiekaarten. Daarmee maken zij 2 aanbiedingen. Elke aanbieding moet uit minstens 1 kaart bestaan. De rest mogen zij volgens eigen inzicht en vermogen verdelen. Als zij klaar zijn leggen ze de aanbiedingen blind voor zich neer.
Kiezen en uitvoeren van de kaarten.
De start speler legt zijn aanbiedingen open en de eerste beslisser kiest er één uit. De limiet kaarten zijn (1,2 of 3) strafpunten en worden bij de speler gelegd. De actie kaarten worden in willekeurige volgorde uitgevoerd door de beslisser. Daarna neemt de startspeler de overgebleven aanbieding en voert hij zijn beurt uit. Hetzelfde geldt voor de tweede verdeler en de tweede beslisser. Er zijn verschillende actiekaarten:
- Gebiedskaarten: door het spelen van een gebiedskaart mag je een edele in dit gebied plaatsen, hij mag die edele ook over een eigen brug in een aangrenzend gebied plaatsen.
- Brugkaart: de speler mag een brug uit de voorraad inzetten. Hij zet een edelman op de brug om aan te tonen dat hij de brug bezit. Er mogen maximum 3 bruggen tussen 2 dezelfde gebieden staan. Als er geen bruggen meer in voorraad zijn, mag de speler een brug van een andere speler verplaatsen of overnemen.
- Overloopkaart: een edelman van een andere speler vervangen door een eigen edelman.
- Verbanningskaart: een gebied aanduiden, werpen met de dobbelsteen en evenveel edelen uit het gebied wegnemen als het aantal gegooide ogen. Eventueel ook eigen edelen.
- Dogekaart: een gebied aanduiden en daar vind een telling plaats. De speler met de meeste edelen krijgt het hoogst aantal punten. De tweede het minst aantal punten. De rest krijgt niks. Bij gelijkstand krijgen beide spelers de punten van de lagere rang. De punten staan per gebied op het spelbord. Na de eerste beoordeling blijft de Doge staan, wie daarna nog een Dogekaart speelt mag de doge vrij bewegen over eigen bruggen, bewegen over andere bruggen kost één prestigepunt. Dit punt gaat naar de eigenaar van de brug.
Einde van een ronde.
Op het einde van een ronde wordt de linker buurman van de startspeler de nieuwe startspeler. De gespeelde actiekaarten vormen een aflegstapel, de limietkaarten blijven voor de spelers liggen.
Einde van een fase.
Zodra één speler 10 limietpunten heeft, nadert de fase zijn einde. Als er na deze ronde nog 2 of 3 spelers zijn die nog geen 10 limiet punten hebben spelen zij nog een ronde. In het andere geval eindigt de ronde direct. Als slechts één speler de minste limietpunten bezit, mag die speler nog een verbanning uitvoeren. Wie minder dan 10 limietpunten heeft wordt beloond met prestigepunten, evenveel als het verschil tussen zijn punten en de punten van de speler met de hoogste limietpunten.
Daarna worden alle kaarten geschud en start een nieuwe fase.
De winnaar
Na de laatste fase volgt nog een slottelling. De doge beoordeelt nog een laatste keer alle gebieden. Wie de meeste punten heeft, wordt in de Grote Raad opgenomen.
SPELBEOORDELING
San Marco is een tactisch bordspel met een origineel spelsysteem. Maak twee aanbiedingen en laat de tegenstander er eerst één uitkiezen. Ten eerste moet je grondig nadenken over het verdelen van de kaarten. Ten tweede moet je proberen in te schatten wat zich tussen de oren van je tegenstander afspeelt. Vooral de limietkaarten moet je goed in het oog houden. Wie weinig punten heeft kan eventueel van een extra beurt genieten, wat extra punten oplevert, en in het beste geval komt daar nog een verbanning bij ook.
Het goed plaatsen van bruggen kan ook voordelen opleveren. Ten eerste voor het plaatsen van edelen en ten tweede voor het verplaatsen van de doge. Een mogelijkheid die zeker niet uit het oog verloren mag worden. Beweginsvrijheid is van cruciaal belang.
Als met drie spelers gespeeld wordt, is er één verdeler, een eerste beslisser en een tweede beslisser. In dit geval is het nog moeilijker om de kaarten gunstig te verdelen.
San Marco is origineel en mag naar mijn bescheiden mening gerust een topper genoemd worden.
September 2006