Senji – Review

Auteur
Serge Laget, Bruno Cathala
Uitgever Asmodée éditiOns
Aantal spelers 3 tot 6
Spelduur
90 -120 minuten
Jaar van uitgave 2008
Prijs 45.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.5/10
Links Asmodée

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat voldoende vakken om onderstaand materiaal netjes in op te bergen.

  • 36 forten (6 per kleur)
  • 18 Samoerai en 18 kaarten (elk voorzien van een eigen letter)
  • 6 scorefiches (1 per kleur)
  • 6 samenvattingskaarten
  • 72 legers (12 per kleur)
  • 54 bevel fiches (18 per soort)
  • 96 hanafuda kaarten
  • 72 diplomatieke kaarten (12 per familie)
  • 9 dobbelstenen (met de symbolen van de 6 families)
  • 1 zandloper (ongeveer 4 minuten)

Voor – en achterkant van de samenvatting.

SPELBESPREKING

Inleiding

In Senji hunkeren tot 6 verschillende families naar macht in Japan. Oorlog voeren, pacten sluiten en die op het juiste moment terug verbreken, speciale krachten van Samoerai en economische ontwikkeling zijn de mogelijkheden waarover de spelers beschikken. Wie als eerste 60 punten scoort, mag zich terecht tot nieuwe Shogun kronen.

Voorbereiding

Leg het spelbord in het midden op tafel.
Elke speler ontvangt het spelmateriaal in zijn kleur.
De hanafuda – en de samoeraikaarten worden apart geschud en vormen twee gedekte stapels.
Elke speler trekt 3 samoeraikaarten en kiest er één uit. Neem daarna de overeenkomstige samoerai figuur.
Elke speler ontvangt 4 hanafudakaarten en de punten die op zijn samoeraikaarten staan.
Elke speler bezit 3 startgebieden. Plaats in elk gebied een fort. Verdeel 3 legers en 1 samoerai over de gebieden.

Spelverloop

Senji wordt in een aantal spelrondes gespeeld. Elke ronde stelt 1 jaar voor. Een jaar is opgesplitst in 5 fasen.

Begroet de keizer.

De speler met het meeste punten begeleidt met zijn familie de keizer. De aanwezigheid van de keizer brengt enkele voordelen met zich mee. Zo bepaalt de gelukkige familie de volgorde waarin de spelers bevelen moeten uitvoeren en in welke volgorde de spelers tijdens de herfst aan de beurt komen. Bij gelijkstand beslist die familie ook wie de nieuwe gastheer van de keizer wordt.

Diplomatie in de winter.

Gedurende 4 minuten (gebruik de zandloper) mogen de spelers met elkaar onderhandelen. Ze mogen daarbij eender welke afspraken maken. Een afspraak is echter niet bindend. De diplomatieke kaarten worden gebruikt om afspraken hard te maken. Er zijn 3 soorten.

  • Familieleden worden door spelers uitgewisseld om vertrouwen te winnen. Elk familielid heeft een verschillende waarde; 1, 2, 3, 4 of 5. Het is toegestaan familieleden die je van spelers ontvangt aan andere spelers door te geven. Als je een andere speler een familielid toevertrouwd, kan hij die op twee manieren gebruiken.
    1) Als je die speler toch aanvalt, kan hij beslissen jouw familielid te vermoorden. Daarbij verlies je dubbel zoveel punten als de waarde van het familielid terwijl de andere speler de waarde van het familielid aan punten wint.
    2) Hij kan de kaart open op tafel spelen tijdens de herfst. Op die manier wint hij evenveel punten als de waarde van de kaart. Per familie mag je slechts 1 persoon op die manier gijzelen.
  • Militaire kaarten worden door spelers uitgewisseld om steun te bieden in gevechten. Deze kaarten hebben waarde 0, 1, 2 of 3. Tijdens een gevecht mag je zo’n kaart uitspelen om de symbolen van die familie aan jouw gevechtswaarde toe te voegen. De waarde van de kaart geeft het maximaal aantal symbolen aan dat je op die manier mag gebruiken.
  • Handelkaarten worden gebruikt om overeenkomsten kracht bij te zetten. Ze hebben een waarde van 1, 3 of 5. Als je op een later tijdstip deze kaart terugkrijgt, mag die speler één hanafuda kaart van de jouwe kiezen. De waarde van de kaart geeft aan uit hoeveel kaarten hij mag kiezen.
    Van links naar rechts: handel, familie, militair.

Bevelen geven in de lente.

In de lente plaatsen de spelers in elk van hun gebieden gedekt een bevel. Er zijn 3 mogelijke bevelen.

  • Productie laat een speler toe 2 hanafuda kaarten te trekken.
  • Beweging maakt verplaatsing van legers mogelijk.
  • Recruteren zorgt voor 2 nieuwe legers.

Bevelen uitvoeren in de zomer.

De speler met de keizer duidt een provincie aan. Het bevel in deze provincie wordt kenbaar gemaakt en uitgevoerd. In een gebied mogen maximum 6 legers staan. De actie beweging biedt een paar verschillende mogelijkheden.

  • Je mag legers uit een gebied bewegen naar aangrenzende gebieden.
  • Je mag legers uit een gebied bewegen naar een aangrenzend zeegebied.
  • Je mag legers uit een zeegebied bewegen naar een aangrenzend zee- of landgebied. Per leger moet je één dobbelsteen werpen. Per eigen familiewapen dat je gooit, verlies je een leger.
  • Je mag er ook voor kiezen niet te bewegen.

Er ontstaan gevechten als je beweegt naar landgebieden van andere spelers. De speler met de hoogste gevechtswaarde wint het gevecht. De gevechtswaarde bestaat uit verschillende elementen.

  • Elk leger is 1 punt waard.
  • Als je een samoerai bezit, mag je een dobbelsteen met jouw familiewapen naar boven onder de samoerai plaatsen. De dobbelsteen is 1 punt waard.
  • Gooi de overgebleven dobbelstenen. Elke dobbelsteen met jouw familiewapen naar boven, geldt voor 1 punt.
  • Speel eventueel een militaire kaart om jouw gevechtswaarde te verhogen. Je mag geen militaire kaart van jouw tegenstander spelen en je kan slechts 1 militaire kaart spelen. Als beide spelers een militaire kaart willen spelen, moeten ze die gelijktijdig omdraaien. Daarna keren de militaire kaarten terug naar hun oorspronkelijke familie.

De verdediger mag eventueel een familielid van de aanvaller doden om punten te scoren. De verliezer moet al zijn legers en zijn samoerai van het bord nemen. De winnaar verliest evenveel legers als de verliezer maar mag zijn samoerai houden. De winnaar krijgt 2 keer zoveel punten als het aantal gesneuvelde legers als hij de aanvaller was. In het geval dat de verdediger wint, worden evenveel punten als het aantal gesneuvelde legers toegekend. Samoerai tellen daarbij niet als legers.
Als je een gebied overneemt, moet je daar een fort plaatsen. Het eventuele bevel van die provincie wordt niet meer uitgevoerd.
Orderfiches en legerfiches.

Hanafuda kaarten in de herfst.

De speler met de keizer bepaalt de spelersvolgorde. De actieve speler mag zoveel acties uitvoeren als hij wil. Hij kan daarbij kiezen uit verschillende mogelijkheden (alweer).

  • Door combinaties van hanafudakaarten in te leveren kan je punten scoren of extra samoerai huren.
  • Door handelkaarten terug te bezorgen aan hun familie kan je een extra hanafuda kaart trekken.
  • Als je 5 familiekaarten terugbezorgt aan hun families zonder de voordelen ervan op te eisen, ontvang je 10 punten op voorwaarde dat elke aanwezige familie tenminste 1 kaart ontvangt.
  • Je mag familieleden open op tafel spelen om punten te verdienen. Je kan er ook voor kiezen familieleden terug op handen te nemen.
  • Als je geen legers meer bezit, mag je tot 6 legers huren. Ze kosten elk 3 punten.

De verschillende hanafuda kaarten: planten, dieren, zon. met of zonder lint.

Optionele regel: de geesten van de samoerai.

Als een samoerai sterft, kan je nog één keer de kracht van zijn geest gebruiken gedurende het spel. Je kan er in de herfst voor kiezen seppuku te plegen. Je samoerai pleegt zelfmoord waardoor je de kracht van zijn kami kan gebruiken. Er zijn drie soorten geesten of kami.

  • Een diplomatische kami laat toe dat je een diplomatieke kaart naar keuze van een andere speler steelt.
  • Met een economische kami mag je een hanafuda kaart uit de gedekte stapel kiezen.
  • Je mag 1 keer een aantal dobbelstenen opnieuw gooien als je een militaire kami bezit.

Samoerai hebben elk hun eigen kracht. Links staan de punten die je in het begin van het spel ontvangt. Rechts de kracht van de kami (De kleur, hier blauw, bepaalt de kracht.)

De winnaar

Het spel eindigt als 1 of meer spelers na een jaargang 60 punten of meer bezitten. De speler met het meeste punten wint.

 

SPELBEOORDELING

Senji is een spel dat de gelegenheidsspeler best opzij legt. Daarvoor is het wat te complex. Het al dan niet slagen van een avondje Senji zal vooral afhangen van de karakters rond de speltafel. Wie geen zin heeft in onderhandelen en aanvallen, zal het spel ook voor de andere spelers verbrodden. Senji is een spel waarin je moet onderhandelen en moet aanvallen als je punten wilt verzamelen. Vanaf 4 spelers vind ik het onderhandelen geslaagd. Elke kaart heeft zijn eigen kracht en die moet je zo goed mogelijk uitbuiten. Natuurlijk kan je ook afspraken maken zonder dat je daarbij kaarten uitwisselt, maar op die manier houd je natuurlijk niks achter de hand.
De manier waarop gevechten beslist worden is misschien wat te veel aan geluk gebonden. Er zijn heel wat dobbelstenen en je kan al eens dikke pech hebben. De puntenverdeling vind ik dan wel goed gevonden. De aanvaller wordt beloond, lege gebieden veroveren levert niks op.
Hanafuda kaarten zijn vrij belangrijk. Hoe meer gebieden je bezit, hoe meer kaarten je kan verkrijgen. Helaas zal het dan ook moeilijker zijn die gebieden te verdedigen omdat je aantal legers beperkt is.
De keizer heeft veel macht. De volgorde van activeren kiezen is wel degelijk een groot voordeel. (Wat je als keizer tijdens het onderhandelen kan uitbuiten!) Het is dan ook niet meer dan logisch dat de huidige keizer de andere spelers wat op zijn nek krijgt.
Wat mij betreft is Senji een geslaagd onderhandelspel waar ik graag met 3 tot 4 gemotiveerde tegenspelers aan begin.

Senji heb ik ook een keer of 12 uitgelegd op het spellenspektakel te Zwolle. Hieronder volgt een korte samenvatting van de positieve en negatieve reacties op het spel.

Positief
  • Leuk spelmateriaal met prachtige dobbelstenen.
  • Veel interactie door de diplomatieke fase.
  • Speeltijd is relatief kort in vergelijking met andere spellen waarin diplomatie centraal staat.
  • Verschillende mogelijkheden om punten te scoren.
  • Het beperkt aantal legers per speler zorgt ervoor dat je geen enorme legers kunt opbouwen. Alle spelers blijven in de running.
  • Het onderhandelen is gewoon leuk.

Negatief
  • Vrij duur in aankoop.
  • Te veel dobbelstenen waardoor de geluksfactor tijdens het vechten wat groot is.
  • Hanafuda kaarten leveren te veel punten op in vergelijking met vechten en executeren.
  • Je moet het een paar keer spelen vooraleer je het volledig door hebt.
  • Geen namen op de landkaart.
  • Jammer dat je geen punten scoort door gebieden te bezitten.
  • Komt minder goed uit de verf bij 3 of 4 spelers.

Maart 2009

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *