Recensie door Vandenbogaerde Claude
Score 7.5/10
Links Don & Co
Kris Burm
Online spelen (gamerznet)

1 speelbord, 3 rode & 3 zwarte zandlopers, 1 grijze zandloper, 64 ringen en 2 ringhouders. Dit alles heel mooi opgeborgen in een aangepaste doos, waar je alles heel makkelijk uithaalt en instopt.

Het spel heeft als doel zoveel mogelijk ringen van je eigen ringhouder naar het spelbord te brengen. Door het ganse spel is tijdsdruk geweven, elk van je drie pionnen kan niet langer dan drie minuten stilstaan en je tegenstander heeft de mogelijkheid om je te verplichten binnen de 15 seconden een zet te doen. Laat de zenuwen maar gieren.

De twee spelers krijgen elk drie zandlopers van ongeveer 3 minuten (pionnen) en een volle ringhouder, het spelbord wordt midden op de tafel geplaatst. Ook de korte zandloper van 15 seconden wordt binnen het bereik van beide spelers op de tafel geplaatst. De zandlopers komen in de hoekvelden van het spelbord zodat je in wijzerzin, eigenlijk ook in tegenwijzerzin, de volgorde rood-zwart-rood-zwart-rood-zwart krijgt. Laat alle zandlopers volledig doorlopen eer je het spel begint (bij het strategisch uit de doos halen kan dit maximum 1,5 minuten duren).

De spelers komen om beurt aan zet. Elke beurt bestaat uit dezelfde actie: één van je zandlopers omdraaien en in een aangrenzend vakje plaatsen en nadien een ring over je zandloper schuiven. De eerste drie beurten moet je je zandlopers in het spel brengen, dit doe je door ze elk één keer te verplaatsen. Nadat elke speler drie beurten gespeeld heeft, begint de tijdsdruk op de pionnen. Indien één van je zandlopers volledig doorgelopen is, mag je hem niet meer verplaatsen. De speelvelden op het spelbord zijn buisjes, over de buitenste velden past één ring, het middelste veld biedt plaats aan vier ringen. Daar tussen zijn ook nog buisjes voor twee en drie ringen. Een speelveld dat volledig bezet is door ringen mag niet meer gebruikt worden. Denkt je tegenspeler te lang na of lopen jouw zandlopers bijna door, dan kan je je tegenstrever verplichten een zet te doen binnen de 15 seconden (grijze zandloper). De beurtwissel vindt plaats nadat een speler zijn zandloper verplaatst en losgelaten heeft, het plaatsen van een ring gebeurt dus in de beurt van je tegenstander. Indien je opponent er niet in slaagt om binnen de 15 seconden een zandloper te verplaatsen en los te laten, mag jij de volgende beurt twee ringen in het spel brengen, één over je verplaatste zandloper en één om het even waar op het spelbord. Had je tegenstrever al een zandloper vast, dan mag hij die wel nog verplaatsen en er een ring over schuiven. Éénmaal je een zandloper aanraakt moet je die ook verplaatsen..

Als de omliggende velden volzet zijn of bezet door een zandloper van de tegenstrever of als je zandloper volledig doorgelopen is moet je van je beurt afzien. Je tegenstander mag dan geen twee ringen plaatsen, maar speelt gewoon verder. Als beide spelers na elkaar deze situatie voor hebben is het spel over, wie de meeste ringen op het veld heeft (of de minste op zijn ringhouder), is de winnaar.

Nummer twee uit de Gipf serie (gipf, tamsk, Zertz, dvon, yinsh en punkt) heeft zeker iets speciaal met de dimensie tijd. Het spel is zeer vlot aan te leren wegens vrij eenvoudige regels en speelt ook vrij snel. Ondanks al dit goede is het toch niet mijn topper, ik denk namelijk graag na over wat ik doe.

Enkele kleine tips voor het spelen van tamsk:

• Probeer je drie zandlopers in het spel te houden.
  • Probeer die van je tegenstrever te blokkeren.