Auteur
|
Thomas Rauscher |
Uitgever | Schmidt Spiele |
Aantal spelers | 2 tot 6 |
Spelduur |
45 – 60 minuten
|
Jaar van uitgave | 2004 |
Prijs | 14.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 6.4/10 |
Links | Schmidt Spiele Online spelen |
SPELMATERIAAL
In de speldoos schuilen 90 boten (15 per kleur), 16 eilandkaarten en 16 waterkaarten. Het spelmateriaal ziet er degelijk en kleurrijk uit.
SPELBESPREKING
Inleiding
De spelers ondernemen gevaarlijke zeiltochten om zo nieuwe eilanden te ontdekken. Daarbij gebeurt het heel dikwijls dat hun boten in de kolkende massa van de zee verdwijnen. Wie ontdekt de meeste eilanden?
Voorbereiding
Elke speler krijgt 15 boten in zijn kleur.
Het starteiland Tonga wordt klaargelegd in het midden van de tafel. De overige kaarten worden geschud en vormen een trekstapel.
Om beurt zetten de spelers een boot op Tonga totdat elke speler twee boten heeft ingezet. Per strand moet één plaats vrij blijven.
Spelverloop
De vloot uitbreiden.
Een spelersbeurt begint met het uitbreiden van zijn vloot. Daarvoor kiest hij een eiland waarop hij reeds boten bezit. Het aantal boten dat een speler mag inzetten is gelijk aan het aantal boten dat hij reeds op dit eiland bezit. Per strand mag een speler echter maximaal 1 boot plaatsen. (Elk eiland is verdeeld in een aantal stranden, op een strand bevinden zich één of meerdere aanlegplaatsen voor boten.)
Het ruime sop kiezen.
Indien 1 strand van een eiland volledig bezet is, dan moet de actieve speler een kaart van de gedekte stapel nemen en met het rode wapen aan dit strand leggen. Deze kaart kan ofwel een waterkaart of een eilandkaart zijn.
- Trekt de speler een waterkaart dan moeten de boten via het witte spoor de oceaan oversteken. Het getal op het spoor bepaalt het vereiste aantal verschillende kleuren boten dat moet meevaren om de reis te doen slagen.
Als de overvaart mislukt, dan worden de boten door de zee opgeslokt (en aan hun eigenaars teruggegeven.
Lukt de overvaart, dan worden de boten op het einde van het spoor geplaatst en moet de speler een nieuwe kaart trekken. Dit gaat zo door tot de boten kunnen aanmeren of tot de overvaart mislukt. - Trekt de speler een eiland, dan verdeeld de actieve speler de boten over de stranden van het nieuwe eiland. Hij moet, als dat mogelijk is, op elk vrij strand tenminste 1 boot plaatsen.
Koningseilanden.
Als een speler als enige boten op een eiland bezit, dan mag hij van dit eiland een koningseiland maken. Om dat duidelijk te maken zet hij 1 boot in het midden van het eiland. Deze actie neemt een volledige beurt in beslag. Aan een koningseiland kan niks meer veranderen, schepen kunnen er niet aanmeren of doorheen reizen.
De winnaar
Het spel eindigt na de beurt waarin de laatste kaart aangelegd wordt. Elk eiland waarop een speler tenminste één boot bezit levert evenveel punten op als de waarde van het eiland. De winnaar is de speler die op deze manier de meeste punten verzamelt.
SPELBEOORDELING
Tongiaki is een leuk spelletje voor 4 of 5 spelers. Zijn er minder zeevaarders aan tafel, dan zal menig schip verzwolgen worden door de oceaan. Bij 6 spelers is het overzicht verdwenen en de chaos te groot. Het spelmateriaal is heel leuk en kleurrijk, maar de tegels mochten gerust wat groter gemaakt worden. De bootjes passen er maar juist op en dit is niet ten voordele van het overzicht.
Als je als laatste speler aan de beurt bent, heb je ook het nadeel dat reeds heel wat van jouw bootjes vertrokken, of eventueel gezonken zijn. Dit kan, net als de geluksfactor, soms frustrerend werken.
Maart 2008