Vinhos – Review

• 4 actiepionnen (1 per speler),
  • 32 wijnvaten (8 per speler),
  • 36 houten fiches (9 per speler),
  • 12 beurstegels (3 per speler),
  • 15 populariteitsblokjes,
  • en de spelregels in het Duits.

Haal wat geld van de bank en probeer een winstgevend wijngebied uit te bouwen. De kwaliteit van de wijn is afhankelijk van de grootte van jouw wijngaard en de kwaliteit van jouw wijnkelder. Natuurlijk speelt ook het weer zijn rol en kan je wijnkenners betalen om jouw wijn te optimaliseren. De wijn die je produceert, kan geleverd worden aan lokale handelaars of geëxporteerd worden naar het buitenland. Geld dat je daarvoor ontvangt, kan je investeren in nieuwe wijn, in specialisten, in nieuwe wijngebieden… maar ook in aandelen.
Wie zich een beetje wijnboer noemt, presenteert zijn paradepaardje op de jaarlijkse wijnbeurs. Wijnspecialisten helpen je, mits betaling natuurlijk, bij het optimaliseren van die presentatie. Wie hoge ogen gooit, trekt managers aan. Contracten met die managers openen nieuwe deuren.

Leg het spelbord in het midden van de tafel.
Schud de wijnspecialisten per soort zodat 4 stapels ontstaan. Schud de wijngebieden per soort zodat 8 stapels ontstaan. Leg daarna de wijngebieden, de populariteitsblokjes, de wijnkastelen, de wijnkelders, de wijnspecialisten, de vinologen, de rondepion, de actiepionnen en de fiches voor wijnkenmerken op het spelbord.
Elke speler ontvangt het spelmateriaal in de gekozen kleur en een spelerbord. Elke speler legt een schijf op veld 1 van het rondespoor, een schijf op veld 0 van het beursspoor, een schijf op veld 5 van de bank, een schijf op veld +1 van het investeerdersspoor en een schijf op het volgordesppoor.
Bepaal de spelersvolgorde en geef de eerste twee spelers 11.000 Bagos, de volgende twee12.000.

In Vinhos worden 6 jaargangen gespeeld. Bij de start van een jaargang wordt een rondetegel gedraaid. Deze geeft aan welk weer het is, welke eigenschappen op de beurs extra punten opleveren en waar de managers op de beurs naar uitkijken. Tijdens elk jaar voeren de spelers 2 acties uit. Vervolgens wordt negatieve of positieve interest verrekend en worden vinologen betaald. Een jaar eindigt met het produceren van wijn.
Het 3de, 5de en 6de jaar eindigt met een wijnbeurs.

De Start van een ronde.

Draai een nieuwe rondetegel om. Het nummer linksonderaan geeft aan welke invloed het weer op de kwaliteit van de wijn zal hebben. Links bovenaan staan de eigenschappen aangegeven die vooruitgang boeken op de wijnbeurs. Aan de rechterkant staan de eisen van de managers.

Acties?

Als een speler aan de beurt is, moet hij zijn actiepion verplaatsen en de bijhorende actie uitvoeren. Er zijn negen verschillende acties. Deze staan in een vierkant van 3 op 3 op het spelbord afgebeeld. De spelers kiezen een actie door hun actiepion naar één van de actievakken te verplaatsen. Verplaatsingen naar aangrenzende vakken zijn gratis, andere verplaatsingen kosten 1000 Bagos. Als je eindigt in een vak waar andere pionnen (rondepion of actiepion) staan, moet je voor elke pion 1000 Bagos uitbetalen. Vinhos is nogal uitgebreid, hieronder volgt slechts een korte beschrijving van de verschillende acties.

• Wijngaarden: koop wijngaarden uit het aanbod. Alleen de bovenste wijngaarden zijn te koop. De prijs staat op de wijngaard aangegeven.
    De acht verschillende wijngaarden: het cijfer linksboven geeft de wijnstreek aan, het cijfer rechtsboven de waarde en de kleur van de wijn.
  • Kelders: Betaal 2000 Bagos en neem een kelder uit de voorraad.
  • Wijnkastelen: Betaal 3000 Bagos en neem een wijnkasteel uit de voorraad.
  • Wijnspecialisten: koop 1 of 2 specialisten voor 1000 Bagos per specialist.
  • Verkopen: verkoop 1 of meerdere wijnen aan lokale handelaars. Zet per wijn een eigen vat op het passende veld (kleur en waarde van de wijn moeten overeenkomen) en pas het saldo van je bankrekening aan.
  • Exporteren: exporteer 1 of meerdere wijnen naar het buitenland. Zet een vat op het passende veld (de waarde moet overeenkomen). Je ontvangt direct de aangegeven punten (rode schild)
  • Bank: plaats geld op je rekening, plunder je rekening of investeer in de bank. De nieuwe waarden worden met de spelersschijven aangegeven.
    De Bank: links de tabel waarop het saldo van de spelers wordt bijgehouden, rechts de investeerderskolom.
  • Passen: een actiepion op het pasveld plaatsen is altijd gratis. Als je past, bepaal je wanneer je de volgende ronde aan de beurt komt. Daarna mag je eventueel de wijn die je op de volgende beurs zal voorstellen aankondigen. Dit verloopt in een aantal stappen. Haal de gekozen wijn van jouw spelerbord. De waarde van de wijn bepaalt hoeveel specialisten er jouw maximum naar de beurs kunnen vergezellen. Dit aantal wordt met een beursfiche aangegeven. Leg de beursfiche op een van de 6 velden van de wijnbeurs. Elk veld biedt een voordeel en bepaalt welke specialisten je kan spelen. De eigenschapsfiches op de beurs geven aan hoeveel punten je voor het gekozen veld ontvangt.  Tenslotte mag je maximum 2 contracten met managers afsluiten. Daarvoor moet jouw wijn wel aan hun eisen voldoen. Als je een contract afsluit plaats je een eigen wijnvat op de afbeelding van de manager.

Na het 3de het 5de en het 6de jaar trekken de spelers naar de beurs. Elke speler die dat kan, moet nu één wijn voorstellen. Spelers die dat al gedaan hebben (tijdens het passen) komen niet meer aan de beurt. Daarna mogen alle spelers in het geheim specialisten selecteren waarmee ze naar de beurs trekken. Dit levert extra beurspunten op. De rangorde op het beursspoor bepaalt hoeveel punten je ontvangt en wat de nieuwe speelvolgorde is.
De beurs: links de 6 actievelden, rechts worden de waarden van de eigenschappen aangeduid. Onderaan een overzicht van de puntenverdeling.

Wijngaarden, de waarde van de wijn, populariteit en managers.

Elke speler bezit een bord waarop hij 4 wijngebieden kan ontwikkelen. Een wijngebied  bestaat uit 3 velden en moet minstens 1 wijngaard bevatten. Daardoor kan een wijngebied maximum 2 wijnkastelen bevatten. Als je twee wijngaarden in eenzelfde gebied wilt bouwen, moeten die wijngaarden dezelfde oorsprong (streek) en kleur bezitten.
Als de spelers een wijngaard kopen, leggen ze een populariteitsblokje in de overeenkomstige streek. Dit doen ze ook als ze een wijnkasteel of een wijnkelder bouwen. De waarde van de wijn is gelijk aan de som van de onderdelen van jouw wijngebied. Dit is 2 voor elk wijngebied, 1 voor elk wijnkasteel en 2 voor elke vinoloog Daar wordt de invloed van het weer bij opgeteld of van afgetrokken. Bij het produceren van wijn berekenen de spelers de waarde van hun wijn en leggen ze een overeenkomstige fiche in hun wijnkelder.
Een spelerbord: links de vier wijngebieden, rechts de tabel ‘waarde wijn – aantal specialisten’.

Als een wijn verkocht wordt, zijn ook de leeftijd en de populariteit van de belangrijk. Spelers die een wijnkelder bouwen zien de waarde van hun wijn jaar na jaar stijgen.
De wijn kan dan tegen een meerprijs verkocht worden.
Een wijnkelder.

Spelers mogen ook populariteitsblokjes (maximum 2 uit gebieden waarvan ze zelf wijngaarden bezitten) afleggen om de waarde van hun wijn (1 per blokje) te verhogen.
Er zijn 3 verschillende managers die elk hun eigen eisen stellen. Alexander vraagt afhankelijk van het jaar ofwel rode ofwel witte wijn. Beatriz eist wijn van een bepaalde verkoopwaarde en Constantino is geïnteresseerd in wijn uit bepaalde streken. Als de wijn die je op de beurs presenteert aan de eisen voldoet, mag je een vat op de foto van de manager plaatsen. Vanaf dit ogenblik kan je hulp van die manager inroepen.
Voorbeeld: In deze ronde vraagt Alexander rode wijn, Beatriz wijn van minstens 6000 Bagos en Constantino wijn uit streek 3, 5, 6 of 7.

En dan nog iets….

Tijdens het spel mag een speler op gelijk welk moment desinvesteren. Om dit te doen verplaatst hij zijn schijf op het investeerspoor. Hij ontvangt de aangegeven Bagos.
Een speler mag tijdens zijn beurt 2 vaten terugvorderen als die zich bij dezelfde lokale handelaar bevinden. Hij mag daarna 2 populariteitsblokjes in 2 verschillende wijngebieden plaatsen.
Een speler mag voor of na zijn actie de hulp van een manager inroepen. Naast elke manager staan 5 actievelden afgebeeld. Verplaats een eigen vat naar één van de actievelden en voer de actie uit. Als je jouw vat op een actieveld met een slot zet, mag je dit vat nooit meer verplaatsen. Deze velden leveren punten op tijdens of na het spel.
De actievelden bij de managers.

En nog iets…

Wijn experten zijn belangrijk tijdens de wijnbeurs maar kunnen ook tijdens het uitvoeren van acties ingezet worden. Elke expert biedt een extra actiemogelijkheid. Als je deze actiemogelijkheid gebruikt, draai je de expert om. Je kan hem niet meer meenemen naar de beurs. Na de beurs mag je de expert terug activeren. Experten die op de beurs worden ingezet, moet je afleggen. Ze kunnen terug gekocht worden.
Wijnspecialisten zijn elk gespecialiseerd in één kenmerk (zie kleur en afbeelding), de extra actiemogelijkheid staat boven.

Elke wijngaard heeft zijn eigen voordeel. Een wijngaard van Dao (4) levert direct een wijnkelder op, die van Setubal (7) een expert bijvoorbeeld.

.

Het spel eindigt na de 3de wijnbeurs. Spelers mogen om beurt nog wijnen afleggen om de voordelen van hun managers te activeren. Daarna worden punten geteld.

• Punten naargelang het saldo op je bankrekening.
  • Punten voor actievelden van managers.
  • Punten voor geëxporteerde wijnen.

Ja wadde!
Lang geleden dat ik bij het testen van een spel niet goed wist waar beginnen. Eerst moet je je door 16 bladzijden Duitse regels worstelen, goed geschreven maar toch Duits natuurlijk. Leg daarna Vinhos maar eens uit zodat alles overzichtelijk en duidelijk blijft. Een spelershulp zou meer dan welkom zijn. Gelukkig zijn er al Engels versies op Boardgamegeek te vinden.  Vinhos zit heel degelijk in elkaar, maar vergeet één regel en de boel draait vierkant. Een eerste test met vier viel zwaar tegen omdat 1 speler zonder cash zat en niet veel mogelijkheden meer overhield. De regel dat je te allen tijde mag deïnvesteren zou hem gered hebben.
Vinhos biedt 9 verschillende actiemogelijkheden. Tijdens het spel voert elke speler 12 acties uit. Het hoeft niet gezegd dat je wel overwogen keuzes moet maken. Het is onmogelijk om overal de eerste te zijn, maar overal een graantje meepikken is mogelijk. Ik raad aan dat je 3 wijngebieden ontwikkelt en zorgt voor een gezonde bankrekening. Je kan de extra wijn afleggen om actievelden bij managers te activeren en die kunnen nog heel wat punten opleveren. Spelers die aan de volle bak verkopen en exporteren, komen op het einde vaten te kort bij de managers. Probeer wat vaten terug te halen bij lokale handelaars of beperk het verkopen.
Vinhos zit prachtig in elkaar en biedt heel wat mogelijkheden. Heel wat mensen zullen net daarom afhaken, vrees ik. Vooral de regels in verband met de wijnbeurs (wijn kiezen, verkoopwaarde bepalen en eventueel verhogen, kijken hoeveel wijnspecialisten je maximaal kan inzetten, een slot kiezen, score aanpassen, wijnspecialisten inzetten afhankelijk van het gekozen slot, score van de eigenschappen eventueel aanpassen, eigen score aanpassen en daarna eventueel bij de managers aankloppen) zijn wat van de pot gerukt. Ik heb het gevoel dat de ontwerper zijn uiterste best heeft gedaan om al zijn kaarten op tafel te leggen en dit komt de speelbaarheid niet altijd ten goede. Ter volledigheid merk ik op dat het slot (1 punt per 1000 Bagos) wel heel krachtig is, vooral omdat je nog mag desinvesteren.
Een eerste kennismaking met Vinhos zal binnen de twee uur niet lukken. Ervaren spelers kunnen heel wat van die tijd afknabbelen. Mijn vrouw en ik slagen erin Vinhos op te zetten, te spelen en op te bergen binnen het uur. De complexiteit en mogelijkheden van Vinhos zorgen voor verwondering. Tezelfdertijd zorgen ze voor het “ ’t is er over” gevoel. Dit in combinatie met de lange leerperiode zorgt er voor dat Vinhos geen overweldigende score krijgt.

Februari 2011