Auteur
|
Stefano Luperto |
Uitgever | Ravensburger |
Aantal spelers | 3 tot 6 |
Spelduur |
20 – 30 minuten
|
Jaar van uitgave | 2003 |
Prijs | 19.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 6.2/10 |
Links | Ravensburger Stefano Luperto Online spelen |
SPELMATERIAAL
Het middenvak van de speldoos bevat 6 scoreblokjes, 13 troonkandidaten, 26 opdrachtkaartjes, een kroon, 6 ‘voor’ stemkaartjes en 12 ‘tegen’ stemkaartjes.
SPELBESPREKING
Inleiding
Probeer jouw favorieten voor de troon zo hoog mogelijk in de hiërarchie te plaatsen.
Voorbereiding
Elke speler krijgt een scoreblokje en een ‘voor’ stemkaartje in één kleur. Daarnaast krijgen de spelers afhankelijk van het aantal deelnemers nog een aantal ‘tegen’ stemkaartjes.
Het spelbord wordt in het midden gelegd en de kandidaten voor de troon worden naast het spelbord geplaatst.
Aan het begin van elke ronde krijgen de spelers een opdrachtkaartje.
Spelverloop
De kandidaten doen hun intrede.
Het spelbord toont een paleis met verschillende verdiepingen. De laagste verdieping biedt onderdak aan de bedienden, de handwerklieden wonen in de verdieping erboven. Kooplieden, officieren, dignitarissen, edelen en de koning vervolledigen de hiërarchie.
Het spelbord met de verschillende verdiepingen.
Tijdens de eerste fase van het spel plaatsen de spelers om beurt een figuur in het kasteel. Daarbij mogen ze alleen de eerste 4 verdiepingen bezetten en er mogen niet meer dan 4 figuren per verdieping staan. Elke speler plaatst evenveel figuren, de resterende figuren worden op de onderste verdieping geplaatst.
Stijgen in de hiërarchie.
In de tweede fase plaatsen de spelers om beurt een figuur naar keuze juist 1 verdieping hoger. Het maximum van 4 figuren per verdieping mag niet overschreden worden.
De verschillende speelfiguren.
De verkiezing.
Slaagt een figuur erin de troon van de koning te betreden dan start de verkiezing. Alle spelers leggen gedekt 1 stemkaartje op tafel. Daarna worden de stemkaartjes open gedraaid. De ronde eindigt als alle spelers ‘voor’ gestemd hebben. Is er tenminste één speler die ‘tegen’ stemt, dan wordt de figuur gedurende de rest van de ronde uit het paleis verwijderd.
Gespeelde ‘voor’ stemmen worden terug op handen genomen. ‘Tegen’ stemmen worden afgelegd.
Een opdrachtkaartje, een voor – en een tegenstem.
De winnaar
Een ronde eindigt als een koning verkozen wordt. De opdrachten van de spelers en de posities van de figuren bepalen de score. Wie na 3 rondes de hoogste score behaalt, wint.
Is je score in de derde ronde precies 0, dan krijg je de maximumscore van 33 punten in de plaats.
SPELBEOORDELING
Viva il Re is een legering van bluf en geluk. De bedoeling is vrij simpel: zorg er voor dat de figuren die op jouw opdrachtkaartje staan zo hoog mogelijk eindigen. Doe dit echter niet te snel want de kans is groot dat ze het paleis sneller verlaten dan ze het binnengekomen zijn. Tijdens het stemmen kan je er op gokken dat een andere speler zal tegen stemmen. Je verliest dan zelf geen ‘tegen’ stem en wint wat controle over het spel. Onthouden wie nog tegenstemmen in het bezit heeft, is dus zeker geen overbodige luxe. Hoopt iedereen op een tegenstem van een andere speler, dan kan het gebeuren dat de eerste troonpretendent direct verkozen wordt waardoor jouw score sterk kan tegenvallen. Een score van 0 heb ik nog niemand weten behalen. Wie het probeert, eindigt meestal met heel weinig punten.
Viva il Re is een vlot spelletje dat zo nu en dan kan boeien, na enkele spelletjes begint het mij te vervelen.
Mei 2008