Auteur | Wolfgang Kramer |
Uitgever | Phalanx Games |
Aantal spelers | 3 tot 12 |
Spelduur | 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2004 |
Prijs | 9.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 7.3/10 |
Links | Phalanx Games Wolfgang Kramer |
SPELMATERIAAL
Het speldoosje bevat 110 kaarten. 8 keer de serie van 1 tot 13, 5 jokers en een ezelskaart.
SPELBESPREKING
Inleiding
Wie is de ezel? Degene die als eerste zijn kaarten kwijtspeelt in ieder geval niet!
Voorbereiding
De kaarten worden geschud en elke speler krijgt er 13 op handen. (Vanaf 9 spelers zijn dat er minder) De deler moet er voor zorgen dat de ezelskaart zeker uitgedeeld worden.
De speler met de ezelskaart is de startspeler.
Spelverloop
De startspeler legt ofwel één kaart ofwel meerdere kaarten met eenzelfde waarde ofwel de ezelskaart open op tafel. De andere spelers moeten nu verhogen of passen. In de ezelsronde gelden speciale regels.
Een gewone ronde.
De speler die uitkomt speelt 1 of meerdere gelijke kaarten. De andere spelers kunnen verhogen of passen. Verhogen betekent dat ze evenveel kaarten spelen met een hogere waarde. De startspeler bepaalt dus altijd het aantal kaarten dat gespeeld moet worden. Elke speler komt slechts eenmaal aan de beurt. De speler die het laatst verhoogd heeft krijgt de slag en mag uitkomen.
Een joker is hoger dan een 13 en kan zelf niet verhoogd worden. Een joker mag ook gebruikt worden in een combinatie.
De ezelsronde.
De ezel kan alleen uitgekomen worden. Als dat gebeurt, moet iedereen één kaart spelen. De speler met de hoogste kaart moet de ezelskaart samen met alle gespeelde kaarten op handen nemen. Hij mag daarna wel uitkomen maar niet met de ezelskaart. Daarvoor moet hij minstens één ronde wachten.
Spelen twee spelers een kaart met dezelfde waarde, dan geldt de laatst gespeelde als de hoogste.
De winnaar
Als op het einde van een ronde een speler geen kaarten meer heeft, eindigt het spel. De spelers tellen de waarden van hun overgebleven handkaarten op. De ezel heeft een waarde van 20 punten en de jokers hebben een waarde van 14 punten.
Wie na een vooraf aantal afgesproken spelletjes de minste punten heeft is wat dit spel betreft geen ezel.
SPELBEOORDELING
Wie is de ezel is volledig gebaseerd op wat wij in België ‘Presidenten’ en onze Noorderburen ‘Klootzakken’ noemen. Alleen werd er een klein spelelement bijgevoegd, met name de ezel. De bedoeling kan is niet echt moeilijk te achterhalen. Als je jouw hoge kaarten te vlug speelt ben je hoogst waarschijnlijk de ezel. Heb je alleen hoge kaarten dan zal de ezel ook wel eens bij jou op bezoek komen.
Ikzelf vind dit spel leuker dan de Grote Dalmuti, wat een exacte kopie is van presidenten, omdat ook je lage kaarten belangrijk zijn. Als je wat handig speelt kun je met een slechte hand de schade meer dan beperken. Het is ook iets origineler dan de Grote Dalmuti omdat het een nieuw element toevoegt. Maar er zullen er ook zijn die mij tegenspreken.
Wat er wel weinig tegenspreken is dat ik Frank’s Zoo het beste spel vind in dit genre.
September 2006