Auteur | Kris Burm |
Uitgever | Don en Co |
Aantal spelers | 2 |
Spelduur | 30 minuten |
Jaar van uitgave | 2003 |
Prijs | 24.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 9.1/10 |
Links | Don & Co Kris Burm Online spelen (gamerznet) Online spelen (boardspace) Online spelen (brettspielwelt) Online spelen (biskai) |
Bijzonderheden | Winnaar Mensa Select 2004 |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat 1 spelbord, 5 witte en 5 zwarte ringen, 51 markers die elk een zwarte en een witte kant hebben en de spelregels. Het materiaal is sober maar tegelijk ook zeer stevig en stijlvol.
SPELBESPREKING
Inleiding
Elke speler start met 5 ringen. Telkens de spelers erin slagen door handig ringen te verplaatsen, een rij van 5 markers in hun kleur te vormen mogen ze een eigen ring wegnemen. Wie als eerste 3 ringen weg kan nemen wint het spel.
Voorbereiding
Het spelbord wordt zo gelegd dat elke speler een zijde met 3 ringen naar zich gericht heeft.
De startspeler neemt de 5 witte ringen, de andere de 5 zwarte ringen.
Spelverloop
Yinsh begint met een leeg spelbord. Eén voor één brengen de spelers hun ringen in het spel. Daarna proberen ze door handig ringen te verplaatsen de tegenstander te slim af te zijn.
Ringen op het bord plaatsen.
Het bord bestaat uit lijnen die elkaar kruisen. Op elk kruispunt mag een ring gelegd worden. Om beurt plaatsen de spelers een ring op het bord. Als alle ringen op het bord liggen begint het eigenlijke spel.
Ringen verplaatsen.
- Wie aan de beurt is neemt eerst een marker uit de voorraad.
- Vervolgens leg je die marker in de ring die je wil verplaatsen.
- Daarna moet je die ring verplaatsen volgens deze regels:
- Je moet de ring in rechte lijn verplaatsen.
- Een ring mag over vrije plaatsen springen.
- Je mag over markers springen, maar je moet stoppen op de eerste vrije plaats achter die markers.
- Een ring kan niet over ringen springen.
- Alle markers waarover je gesprongen hebt, moet je omdraaien.
De winnaar
Telkens wanneer je een rij van 5 markers in jouw kleur vormt moet je een ring en de 5 markers wegnemen. Wie als eerste 3 ringen wegspeelt, wint het spel. Het is toegestaan rijden voor je tegenspeler te vormen. In dit geval moet de tegenstander eerst een rij en een ring wegnemen vooraleer hij aan zet is.
SPELBEOORDELING
Yinsh is het zesde spel uit een reeks hoogwaardige spellen voor 2. Dit zogenaamde Project GIPF bestaat uit zes spellen die apart gespeeld worden, maar ook verweven zijn met elkaar. Elk spel bevat een aantal potentiëlen die al dan niet overeenkomen. Het centrale spel GIPF werd gecounterd door TZAAR, ZERTS, DVONN, en YINSH. Respectievelijk stellen zij aarde, water, vuur en lucht voor. 8 jaar na GIPF werd het project afgesloten met PÜNCT, de menselijke geest. De spellen uit de reeks werden meerdere malen bekroond.
Ook Yinsh is een prachtig abstract spel voor 2. Wanneer 2 gelijkwaardige spelers elkaar bekampen, kan de temperatuur in de bovenkamer hoog oplopen. Het vormen van rijen is minder simpel dan de uitleg doet vermoeden. Bovendien raak je een ring kwijt bij het vormen van rijen, waardoor je mogelijkheden beperkter worden. Je kan er ook voor kiezen je tegenstander een rij te geven zodat hij een ring minder heeft. Evengoed schenk je hem zo de overwinning. De juiste beslissing nemen hangt dus voortdurend af van de situatie op het spelbord. Wie beurt per beurt denkt zal in dit spel niet ver geraken. Yinsh is een topper in zijn genre. Wie niet houdt van abstracte spellen, zou best zijn geld sparen.
Nog even dit, Kris Burm is een Belgische ontwerper. Goede Belgische spelontwerpers zijn namelijk dun bezaaid, vandaar.
September 2006