2De Mayo – Review

Auteur
Daniel Val
Uitgever Gen X Games
Aantal spelers 2
Spelduur
30 minuten
Jaar van uitgave 2008
Prijs 27.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 4.0/10
Links Gen-X Games

SPELMATERIAAL

Het speldoosje bevat

  • Een spelbord met de oude map van Madrid,
  • 11 blauwe gebeurteniskaarten voor het Franse leger,
  • 11 rode gebeurteniskaarten voor de Spaanse burgers,
  • 2 samenvattingskaarten,
  • 1 rondekaart,
  • 1 rondesteen,
  • 30 blauwe blokjes stellen de Franse legers voor,
  • 10 rode blokjes stellen de Spaanse burgers voor,
  • de spelregels in het Engels en het Spaans bevatten eveneens een historische duiding.

 

SPELBESPREKING

Inleiding

2 mei 1808 is voor de Madrilenen zowat te vergelijken met de Vlaamse 1302. Op die dag rebelleerden Spaanse burgers samen met wat militairen tegen de bezetting van het Franse leger van Napoleon. 2de Mayo is een spel waarin twee spelers die gebeurtenissen simuleren.

Voorbereiding

Het spelbord wordt op tafel gelegd. Zet de Franse en de Spaanse legers zoals aangegeven op het spelbord.
Het spelbord.

Zet de rondesteen op cijfer 1 van de rondekaart.
De Spaanse speler zoekt José Blas Molina y Soriano uit zijn kaarten en neemt die op handen. Daarna schudt hij zijn gebeurteniskaarten en legt ze gedekt op tafel.
De Franse speler doet hetzelfde maar kiest ofwel voor Artillery ofwel voor Mariscal Murat.

Spelverloop

Voorbereiding.

Elke speler trekt 1 kaart van zijn stapel gebeurteniskaarten. In de eerste ronde wordt deze fase overgeslagen omdat de spelers starten met 1 kaart op handen. Deze kaarten worden gespeeld tijdens het spel en bepalen voor een groot deel de tactische mogelijkheden van de spelers.
De Spaanse speler start met José Blas Molina y Soriano.

De Franse speler kiest 1 van onderstaande startkaarten.

Orders.

Gelijktijdig schrijven de spelers de bewegingen van hun troepen op papier. De Franse speler mag slechts 2 orders geven. Deze beperking geldt niet voor Franse troepen in gebieden 14, 15 en 16. Franse troepen die buiten Madrid starten, kunnen pas vanaf de 3de ronde bewegen. De Spaanse speler mag orders geven aan al zijn troepen. Eénmaal zijn troepen samenkomen in één gebied kunnen ze niet meer splitsen.
Troepen kunnen per ronde 1 beweging uitvoeren van een gebied naar een aangrezend gebied.

Bewegen en vechten.

Nadat de orders zijn genoteerd worden ze uitgevoerd. De troepen worden verplaatst op het spelbord. Waar troepen van beide spelers samenkomen wordt gevochten. Dit gebeurt ook als troepen elkaar kruisen.
Tijdens een gevecht moet de speler met het minste troepen (= blokjes) 1 blokje uit het spel nemen. Indien de winnaar dubbel zo sterk is, moet de verliezer 2 blokjes wegnemen enz…
In een volgende ronde mag de Spaanse speler een gebied waar gevochten wordt, verlaten. Hij moet wel de helft van zijn troepen laten staan. De Franse speler mag een bevochten gebied nooit verlaten.

De winnaar

De Franse speler wint op het einde van ronde 10 als;

  • Alle Spanjaarden vernietigd zijn.
  • In gebieden 1, 6, 16 en 20 tenminste 1 Frans leger staat.
  • Hij maximum 3 legers verloren heeft.

In alle andere gevallen overwint de Spaanse speler.

 

SPELBEOORDELING

Dit spel beoordelen is geen makkelijke klus. Als ik aan het spelen ben, amuseer ik mij eigenlijk wel. Het kat en muis spelletje tussen de verschillende troepen blijft spannend en meestal duurt het 10 ronden voor er een winnaar is. Na afloop ben ik meestal wat ontgoocheld. De Franse speler is nogal beperkt in zijn bewegingsmogelijkheden. Hij weet nooit zeker welke beweging de Spaanse speler zal uitvoeren en er zijn maar 10 ronden. Eén stap in de verkeerde richting is dan meestal fataal. Dit is zeker het geval als de Spaanse speler zijn troepen verenigt (kan in 2 ronden).
De Franse speler moet twee ronden wachten op versterkingen. In die ronden is het belangrijk dat hij niet te veel troepen verliest. Gebieden 14, 15 en 16 bezetten in combinatie met de kaart Mariscal Murat is naar mijn mening een prima zet voor het Franse leger.
De Spaanse speler kan verschillende tactieken uitproberen, toch denk ik dat het verenigen van zijn leger een sterke zet kan zijn.
De volgorde waarin de kaarten getrokken worden is niet onbelangrijk, zij bepalen voor een groot deel jouw tactische mogelijkheden. Als je daarin wat ongeluk hebt, kan de situatie uitzichtloos zijn. Als je de kaarten wat begint te kennen, is dat ook een heel groot voordeel ten opzichte van nieuwe spelers.
2de Mayo is in de kern een soort achtervolgingsspel waarin de Franse troepen de Spaanse proberen in te sluiten. De gebeurteniskaarten zullen die achtervolging sterk beïnvloeden. Eenmaal spelers een sterke strategie ontdekt hebben, zullen zij die in elk spelletje willen toepassen. Daarin schuilt een gevaar voor eentonigheid. Ikzelf zou het spel een 6 geven (voor de spanning), mijn broer een 4 tot 5 (voor de eentonigheid) en mijn vrouw een 2 (saai). Het gebeurt niet vaak dat we op een verschillende golflengte zitten maar als dat zo is, moet de stok in 2. Een 4 dus.

Januari 2010

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *