7 Wonders – Review

Auteur
Antoine Bauza
Uitgever Repos Production
Aantal spelers 2 tot 7
Spelduur
30 minuten
Jaar van uitgave 2010
Prijs 30,20€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Repos Production
Nederlandse Spelregels
Bijzonderheden De hit op Spiel 2010

SPELMATERIAAL

De grootte van de speldoos volstaat ruim om onderstaande spelelementen in op te bergen.

  • 7 wonderborden,
  • 7 wonderkaarten,
  • 49 kaarten voor tijdperk I,
  • 49 kaarten voor tijdperk II,
  • 49 kaarten voor tijdperk III,
  • 42 conflictfiches,
  • 20 munten van 3 goud,
  • 30 munten van 1 goud,
  • 1 scoreblok,
  • 2 extra kaarten voor het spel met 2 spelers
  • en de spelregels in het Frans.

SPELBESPREKING

Inleiding

De spelers proberen tijdens 3 opeenvolgende tijdperken hun beschaving zo goed mogelijk uit te bouwen.

Voorbereiding

Elke speler krijgt of kiest een wonderkaart en neemt het corresponderende wonderbord en 3 goud.
Selecteer de kaarten die je nodig hebt volgens het aantal spelers.
Sorteer de kaarten per tijdperk en schud de stapels afzonderlijk.
Leg de conflictfiches en het geld als voorraad op tafel.
De kaart van Gizeh en het bijhorende wonder kant A en B.

Spelverloop

7 Wonders duurt exact 3 tijdperken. Na elk tijdperk vergelijken de spelers hun militaire kracht met die van hun buren. Na het derde tijdperk volgt ook een eindtelling. Elk tijdperk duurt 6 ronden. Bij de start van een tijdperk ontvangt elke speler 7 kaarten. Bij de start van een ronde kiest elke speler één van die 7 kaarten. Met de gekozen kaart wordt een actie uitgevoerd. Om de ronde af te sluiten geven de spelers hun kaarten links door. Op die manier kunnen de spelers 6 kaarten per tijdperk spelen om hun rijk uit te bouwen.

De acties.

Elke kaart geeft recht op één actie. Daarvoor kan uit 3 mogelijkheden gekozen worden.

  • Investeren: leg de kaart af en neem 3 goud uit de voorraad.
  • Bouwen: betaal de gevraagde grondstoffen en leg de kaart open op tafel. De effecten van de gebouwde kaarten zijn direct van toepassing.
  • Een deel van jouw wonder bouwen: leg de kaart gedekt onder jouw wonderbord en betaal de afgebeelde kosten. Een wonder wordt in 3 fasen gebouwd. Je kiest zelf wanneer je aan jouw wonder wilt bouwen, maar je moet de fasen in volgorde (= van links naar rechts) afwerken.

Bouwen? Iets meer uitleg aub!

De bouwkosten van elke kaart staan links bovenaan de kaart.

  • Kaarten zonder kosten kunnen gratis gebouwd worden.
  • Geldkosten worden aan de bank betaald.
  • Grondstoffen worden door de steden van de spelers geproduceerd. Als je de gevraagde grondstoffen produceert, mag je bouwen. Als je de gevraagde grondstoffen niet zelf produceert, mag je voor 2 goud grondstoffen kopen bij je linker en/of rechter buur. Elke grondstof kost 2 goud dat je aan de eigenaar moet betalen. De eigenaar mag de verkochte grondstof daarbovenop ook nog zelf gebruiken.
  • Het spel bevat ook een aantal interessante combo’s. Sommige gebouwen kan je gratis bouwen op voorwaarde dat je een soortgelijk gebouw uit een vorig tijdperk bezit. Deze combo’s staan eveneens op de kaarten.
    Voorbeeld van een combo: als je het scriptorium bezit, is de bouw van de bibliotheek gratis, daarna kan je ook de universiteit kosteloos bouwen.

Over kaarten en wonders.

De wonders.

Elk wonder is uniek en heeft zijn eigen voordelen. Elk wonder heeft een A en een B kant waarmee gespeeld kan worden. Welke kant je ook kiest, het spel zou altijd in evenwicht moeten blijven. Op de A kant kan je voor de bouw van elk wonder 10 punten verdienen. Daarnaast heeft elk wonder nog een eigen speciale voordeel. De B-kant moet je zelf maar ontdekken.

  • De Kolossus van Rodos versterkt je militaire kracht met 2.
  • De Pharos van Alexandrië levert elke ronde een grondstof naar keuze op.
  • De Tempel van Artemis levert éénmalig 9 goud op.
  • De Hangende tuinen van Babylon zijn goed voor één wetenschapssymbool naar keuze.
  • Bouw per tijdperk 1 gebouw zonder de bouwkosten te betalen als je Het beeld van Zeus in Olympia bezit.
  • Met het Mausoleum van Halicarnassus mag je 1 kaart uit de aflegstapel kiezen en gratis bouwen.
  • De Piramides van Gizeh zijn goed voor 5 extra punten.

De kaarten.

  • Bruine kaarten leveren grondstoffen op.
  • Grijze kaarten leveren goederen op. Zowel de grijze als de bruine kaarten worden links bovenaan het eigen wonder gelegd. Zorg ervoor dat alleen de geproduceerde goederen zichtbaar zijn om plaats te sparen en het overzicht te behouden.
  • Civiele gebouwen zijn blauw en leveren punten op.
  • Commerciële gebouwen produceren grondstoffen, veranderen handelsregels, leveren goud of winstpunten op. Je herkent ze aan de gele rand.
  • Militaire kaarten zijn belangrijk om conflicten te winnen. Het zijn rode kaarten.
  • Gilden zijn paars en leveren alleen punten op als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Met onderstaande gilde kies je een wetenschapssymbool naar keuze. Een andere gilde levert 1 punt per groene kaart bij de buren op bijvoorbeeld.
  • Wetenschapsgebouwen, groen, leveren aan het eind van het spel punten op. Er zijn 3 verschillende soorten. Je ontvangt punten als je de drie soorten bezit, maar ook als je meerdere gebouwen van dezelfde soort bezit.

De winnaar

Na elk tijdperk vergelijken de spelers hun militaire kracht met de buren. De speler met het minst schilden neemt een minpunt uit de voorraad, de winnaar neemt een puntenschild (1, 3 en 5 punten na het 1ste, 2de en 3de tijdperk). Na de derde ronde volgt ook een eindtelling.

  • Alle winstpunten uit militaire conflicten (maximum 18, minimum -6)
  • 1 punt voor elke 3 goud
  • Alle winstpunten van jouw wonder
  • Alle winstpunten van civiele (blauwe) kaarten
  • Alle winstpunten van wetenschapsgebouwen. 7 punten voor 3 verschillende gebouwen + het aantal dezelfde symbolen in het kwadraat.
  • Eventueel punten voor commerciële gebouwen.
  • Eventueel punten als je aan de voorwaarden van gebouwde gilden voldoet.
    Het scoreblok.

 

SPELBEOORDELING

De hype op Spiel 2010 was zonder twijfel 7 Wonders. Eigenlijk kon al van een hype gesproken worden vooraleer dit spel op de markt kwam. Waarschijnlijk één van de redenen voor Repos om het prijskaartje af te klokken op een bedrag dat iets hoger ligt dan wat je van een kaartspel zou verwachten. Natuurlijk hebben wij ons voor diezelfde reden een exemplaar gekocht.
7 wonders belooft een half uur duurende spelervaring voor 2 tot 7 spelers. Een belofte die volledig waar gemaakt wordt. Het spelsysteem waarbij de kaarten vlot van de ene naar de andere hand schuiven, zorgt ervoor dat de finish halen binnen de 30 minuten mogelijk wordt. Tegelijkertijd heb ik tijdens het spelen wel nooit de indruk dat we met 7 aan het spelen zijn. Je hoeft je eigenlijk alleen aan te trekken van je linker – en rechter buur. Wat de rest uitvreet, is niet alleen moeilijk te volgen, het is ook niet belangrijk. Elke speler bouwt zijn eigen rijk uit en houdt daarbij in het beste geval rekening met zijn rechtstreekse buren. Als je aan de beurt bent, selecteer je de kaart waarmee je direct, of in de toekomst, het meeste vooruitgang kunt boeken. Afkijken bij de buren kan daarbij handig zijn als je wat grondstoffen tekort komt of als je de militaire kracht wilt vergelijken. Rekening houden met de toekomst is een must omdat voor heel wat kaarten een logische opbouw voorhanden is. Die zorgt er voor dat je steeds sterker wordende kaarten toch gratis kunt bouwen. Houd daarbij zeker en vast rekening met de groene kaarten want die kunnen op het einde van het spel heel wat punten opleveren. Na een tijdje liggen er heel wat kaarten open op tafel en op het einde van het spel worden nog heel wat punten uitgedeeld , dit zorgt voor een groot gebrek aan overzicht. Heel wat spelers slagen er niet in de winnaar te voorspellen na de laatste actie. De symbolen op de kaarten zijn niet direct duidelijk, de spelregels liggen best binnen handbereik. Het spel kan ook vrij chaotisch verlopen als je geen vast commando afspreekt om kaarten door te geven. In principe wordt er simultaan gespeeld, de ene speler doet dit een stuk vlugger dan de andere waardoor je makkelijk een beurt voorop of achterop geraakt.
7 Wonders bezit ongetwijfeld een aantal sterke punten; het spel speelt vlot, kan met grotere groepen gespeeld worden, is vrij evenwichtig en oogt mooi. Daartegenover staat een chaotisch onoverzichtelijk gebeuren en een iets te hoge prijs, de interactie beperkt zich tot de buren. Spelers die de kaarten en de combo’s kennen, zijn sterk in het voordeel. Ik vraag me ook af of dit spel boeiend blijft. In een spel met 3 spelers worden er per tijdperk 21 kaarten verdeeld, waarvan elke speler er 6 kan spelen. Eens het nieuwe er af is, vrees ik wat verveling.
7 wonders is een goed spel en je moet het eens gespeeld hebben, maar het is niet de topper waarvoor ik een avond tot op het bot ga. Aan de andere (nog maar eens) kant zie ik dit wel zitten als kennismaking voor nieuwe spelers.
Krachtige kaarten uit het derde tijdperk.

De uitbreiding ‘Manneken Pis’

December 2010

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *