Alarm! – Review

speldoos Auteur Tim De Rycke, Sander Vernyns
Uitgever SandTimer
Aantal spelers 3 tot 6
Spelduur 20 minuten
Jaar van uitgave 2013
Prijs 14.95€
Recensie door Peter Van Vooren, Vandenbogaerde Fabrice
Score 5.3/10
Links SandTimer
   

SPELVERLOOP

Alarm bevat 110 kaarten en de spelregels in het Nederlands, Frans, Engels en Duits. Bij de start van het spel krijgt elke speler een samenvattingskaart. De overige kaarten worden geschud en vormen een trekstapel.
In Alarm! probeer je jouw tegenspelers te elimineren door hen bepaalde combinaties van kaarten aan te smeren. Het spel verloopt telkens op dezelfde wijze:
De actieve speler trekt de bovenste kaart van de trekstapel en geeft ze aan één van de spelers (inclusief zichzelf). Hij blijft dit herhalen tot elke speler juist één kaart ontvangen heeft. Daarna is de volgende speler aan de beurt, die net hetzelfde doet. Op die manier verzamelen de spelers kaarten die ze open voor zich op tafel leggen. Uitrustingskaarten (bot, kniptang, sleutel) gebruik je om hinderniskaarten (hond, ketting, slot) weg te spelen.
Nadat je een kaart ontvangen hebt, controleer je direct of je gevat wordt door de politie. Dit gebeurt als één van de combinaties op de samenvattingskaart voor jouw op tafel ligt.
samenvattingskaart
Elke speler kan zijn samenvattingskaart (die ook dienst doet als advocaat) één keer inzetten om een kaart te weigeren.
Vanaf het ogenblik dat slechts 2 spelers overblijven, start de finale. Die verloopt op dezelfde manier met dat verschil dat elke speler aan het begin van zijn beurt een buitkaart moet afleggen. Als dit niet lukt, verlies je onmiddellijk het spel.

ONS GEDACHT

Peter (6,7/10)

Alarm! is een familiespel, dat door zijn eenvoud heel gemakkelijk uitlegt en aangeleerd wordt.
Er is een optionele regel, de informant, die het spel een extra tactisch luikje bezorgt. De speler die deze kaart bezit, kan eenmalig een ontvangen kaart doorgeven aan een andere speler die nog geen kaart ontvangen heeft. Je weet wel niet wie die informant is, dus leg je beter eerst een kaart voor jezelf, vooraleer je iemand aangeeft bij de politie.
Er zit een pak geluk in dit spel, maar door de korte spelduur is dit niet storend. Een snelle revanche kan je gemakkelijk nemen en je weet ook onmiddellijk wie je kan viseren.
SandTimer poogt originele spellen te ontwikkelen, die je niet kan linken aan bestaande titels. Hun andere spellen Experiment, Clocks en Aquarium zijn inderdaad totaal verschillend én goed én allen mooi en verzorgd afgewerkt! M.a.w. een fantastisch Belgisch team, die alle eer verdient!

Fabrice (4,0/10)

Alarm! is wat vormgeving en afwerking betreft een voorbeeld, ook de spelregels zijn duidelijk en direct te begrijpen. Het spelmechanisme echter, kan me niet overtuigen. Er valt eigenlijk weinig tot niks te beleven. Het is vrij duidelijk wat je met de kaarten die je trekt moet aanvangen waardoor geluk de alles bepalende factor is. Elke speler bezit één advocaat waarmee hij één kaart kan weigeren. Elke speler kan met andere woorden één keer aan de politie ontsnappen. Ik snap daar de meerwaarde niet van. Ook de finale zou ik niet spannend durven noemen.
Alarm! biedt weinig tot geen uitdaging en mist wat mij betreft ook de ‘funfactor’. Vanwege de korte speelduur speel ik het op aanvraag mee. Binnen dit genre geef ik de voorkeur aan andere titels.

Januari 2014

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *