Alhambra: Die Gunst Des Wesirs – Review

Auteur Dirk Henn, Wolfgang Panning.
Uitgever Queen Games
Aantal spelers 2 tot 6
Spelduur 60 minuten
Jaar van uitgave 2004
Prijs 13.50€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 9.0/10
Links Queen Games

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat 6 vizierstenen, 16 spelkaarten en 24 bouwtegels. Deze eerste uitbreidingsset voor Alhambra bevat 4 nieuwe spelelementen die hieronder besproken worden.

SPELBESPREKING

Inleiding

Deze set bevat dus 4 verschillende uitbreidingsmogelijkheden, ze kunnen samen of apart gespeeld worden met het basisspel Alhambra.

Voorbereiding

Elke speler krijgt een starttegel, een reserveveld en 2 pionnen. Eén ervan zet hij op de starttegel en een andere op het telbord.
De buidel wordt gevuld met de gebouwkaartjes. Vier kaartjes worden uit de buidel getrokken en op de bouwwerf gelegd.
Elke speler trekt geldkaarten tot de totale waarde 20 of meer is.
De overgebleven geldkaarten worden in 5 gelijke stapels verdeeld, in de 2de en de 4de stapel wordt een beoordelingskaart geschud en de stapels worden terug op elkaar gelegd.
4 geldkaarten worden nu open gelegd.
De speler met de minste geldkaarten begint.
De gunst van de vizier: elke speler krijgt een viziersteen.
De bouwhutten: de bouwhutten worden geschud en naar kleur gesorteerd. De bovenste kaart wordt omgedraaid.
De bonuskaarten: de kaarten worden geschud en gelijk onder de spelers verdeeld.
De wisselkantoren: in de 2de, 3de en 4de stapel van de geldstapels komen telkens 2 wisselkantoren

Spelverloop

De gunst van de vizier.

  • Elke speler kan zijn vizier na de beurt van een andere speler inzetten om direct een gebouw te kopen.
  • Hij moet dit gebouw gepast kunnen betalen, daarna gaat het spel gewoon verder.
  • Daarna moet hij zijn vizier omdraaien.
  • Als alle spelers hun vizier hebben gebruikt, worden ze weer actief.

De bouwhutten.

  • Naast de 3 gewone acties, kunnen de spelers nu ook een bouwhut oprichten.
  • Een bouwhut kost geen geld.
  • Gebouwen die aan de bouwhut grenzen en dezelfde kleur hebben, leveren dubbele punten op.

De bonuskaarten.

  • Als een speler het gebouw die op zijn bonuskaart staat bouwt, krijgt hij ook de punten die op de bonuskaart staan bij een telling.

Wisselkantoren.

  • Mogen gewoon zoals geld gekozen worden als ze open liggen.
  • Een wisselkantoor kan samen met geld afgelegd worden. Het geld veranderd dan van munteenheid. Deze munteenheid staat aangegeven op het wisselkantoor.

De winnaar

Tijdens het spel zijn er 2 beoordelingen als de beoordelingskaarten uit de stapel geld getrokken worden. Er is ook een eindtelling. Het spel eindigt als de bouwwerf niet meer aangevuld kan worden. De gebouwen op de bouwwerf kunnen nog gekocht worden door de spelers met het meeste geld. Daarna start de eindtelling.
Wie de meeste gebouwen van een type heeft, krijgt daar punten voor. Ook voor aanééngesloten buitenmuren worden punten verdiend. De tweede telling levert meer punten op en ook de tweede plaats verdient punten. De eindtelling levert ook punten op voor de derde in rang. De punten worden bijgehouden op het telbord. De speler met de meeste punten wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

Deze nieuwe uitbreidingen zorgen voor wat afwisseling in huiskamers waar Alhambra veel op tafel komt. De bouwhutten en de viziers zorgen voor extra tactische mogelijkheden. Terwijl het wisselkantoor en de bonuskaarten de geluksfactor wat verhogen. Hoeveel uitbreidingsmogelijkheden je benut, hangt af van het eigen inzicht. Meestal gebruiken wij er maximum 2.

September 2006

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *