Alhambra – Review

Auteur Dirk Henn
Uitgever Queen Games
Aantal spelers 2 tot 6
Spelduur 1 uur
Jaar van uitgave 2003
Prijs 23.50€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 9.0/10
Links Queen Games
Online spelen
Bijzonderheden Winnaar Spiel des Jahres 2003
Spel van het jaar in Noorwegen 2005

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat 6 startkaartjes, 54 gebouwenkaarten in 6 kleuren, 1 bouwwerf, 1 telbord, 12 pionnen in 6 kleuren, 108 geldkaarten in 4 verschillende munteenheden, 2 beoordelingskaarten, 6 reservekaarten en 1 buidel. Het materiaal past goed in de doos en is van uitstekende kwaliteit.

SPELBESPREKING

Inleiding

De spelers bouwen aan een groot bouwwerk. Daarvoor doen ze beroep op personen uit verschillende landen en zullen ze ook in verschillende munteenheden moeten betalen. Tuinen, torens, paviljoenen, arcades, kamers en harems worden gebouwd en ingericht. Uiteindelijk zal het bouwwerk gelden als één van de mooiste ter wereld: ALHAMBRA.

Voorbereiding

Elke speler krijgt een starttegel, een reserveveld en 2 pionnen. Eén ervan zet hij op de starttegel en een andere op het telbord.
De buidel wordt gevuld met de gebouwkaartjes. Vier kaartjes worden uit de buidel getrokken en op de bouwwerf gelegd.
Elke speler trekt geldkaarten tot de totale waarde 20 of meer is.
De overgebleven geldkaarten worden in 5 gelijke stapels verdeeld, in de 2de en de 4de stapel wordt een beoordelingskaart geschud en de stapels worden terug op elkaar gelegd.
4 geldkaarten worden nu open gelegd.
De speler met de minste geldkaarten begint.

Spelverloop

Wie aan de beurt is, kiest één actie. Op het einde van zijn beurt worden gebouwen en geld terug aangevuld.

Geld nemen.

De speler mag een willekeurige geldkaart nemen. Hij mag ook meerder kaarten nemen zolang de som van de kaarten niet hoger dan 5 is.

Kopen.

De speler koopt een gebouw van de werf. De werf bevat dezelfde kleuren als het geld. Op elke kleur ligt één gebouw. De speler betaald de prijs van het gebouw in die kleur waarop het gebouw ligt. Wisselgeld bestaat niet!
Zolang een speler gepast kan betalen, mag hij blijven kopen. Hij kan ook een andere actie kiezen.
Daarna moet de speler de verkregen kaartjes aanbouwen of op het reserveveld leggen.

Verbouwen.

De speler kan nu een gebouw van het reserveveld aan zijn Alhambra bouwen, een stuk van zijn Alhambra afbreken en op het reserveveld leggen of een reservedeel omwisselen met een deel uit zijn Alhambra.

Een eigen alhambra

Regels voor de bouw.

  • Alle daken van de gebouwen moeten naar boven wijzen.
  • Alleen gelijke zijden mogen aan elkaar grenzen. Open stukken mogen niet aan muren liggen.
  • Vanaf het startkaartje moet ieder gebouw bereikbaar zijn. Muren vormen hindernissen.
  • Er mogen geen gaten ontstaan en ieder nieuw gebouw moet tenminste met één zijde aan een ander gebouw grenzen.

De winnaar

Tijdens het spel zijn er 2 beoordelingen als de beoordelingskaarten uit de stapel geld getrokken worden. Er is ook een eindtelling. Het spel eindigt als de bouwwerf niet meer aangevuld kan worden. De gebouwen op de bouwwerf kunnen nog gekocht worden door de spelers met het meeste geld. Daarna volgt de eindtelling.
Wie de meeste gebouwen van een type heeft krijgt daar punten voor. Ook voor aanééngesloten buitenmuren worden punten verdiend. De tweede telling levert meer punten op en ook de tweede plaats verdient punten. De eindtelling levert ook punten op voor de derde in rang. De punten worden bijgehouden op het telbord. De speler met de meeste punten wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

Alhambra is een vlot meerderheidsspel. De regels zijn eenvoudig en in een paar minuten uitgelegd. Een beurt is kort en de aandacht blijft. Het bouwen van een goed Alhambra vereist wat inzicht en het kopen op de juiste momenten wat tactiek. Klein geld bevordert het gepast betalen waardoor je nogmaals aan de beurt bent. Groot geld zorgt ervoor dat je ook de duurdere gebouwen kunt kopen. De verschillende types gebouwen komen in verschillende aantallen voor. Goed in de gaten houden welke gebouwen weg zijn voorkomt grote verrassingen. Vergeet niet dat een stadsmuur veel punten kan opleveren en naarmate het einde nadert kan één gebouw eventueel een derde plaatst opleveren, waar ook weer punten aan vasthangen.
Het spel bezit ook wat spanning. Je kan ongeveer vermoeden wanneer een telling komt, maar zeker ben je het nooit. Soms is het bang afwachten.
Alhambra is een uitstekend spel dat in 2003 werd bekroond met het Spiel des Jahres.

Oktober 2006

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *