Altamira – Review

Auteur
Peter-Paul Joopen
Uitgever Zoch Verlag
Aantal spelers 3 tot 5
Spelduur
60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2007
Prijs 30.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 6.0/10
Links Peter-Paul Joopen
Zoch Verlag

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat 1 spelbord, 10 jagers, 28 prooikaarten, 4 bonuskaarten, 120 wapenkaarten, 30 plaatstegels, 1 startspelerfiche en 1 jaagfiche. Het spelmateriaal is heel leuk en van goede kwaliteit.

SPELBESPREKING

Inleiding

Je leeft samen met andere jagers in een grot. Als de avond valt, beslis je waar je de volgende dag zult jagen. Tijdens de jacht ontmoet je niet alleen sabeltandtijgers, maar ook jagers van andere stammen…

Voorbereiding

Elke speler ontvangt de jagers en de plaatstegels in zijn kleur.
De wapen-, bonus- en prooikaarten worden op de juiste plaats op het spelbord gelegd.
Van elk wapen wordt er één naast het spelbord geplaatst. Dit is de markt.

Spelverloop

Jagers op pad sturen, bewapenen en ruilen.

  • Aan de hand van de plaatstegels beslis je waar jouw jagers naartoe gaan. Leg er twee omgekeerd op tafel. Als elke speler dit gedaan heeft, worden de jagers op de juist plaats gezet.
  • Neem voor elke jager 2 wapens uit het jaaggebied waar hij zich bevindt. Jagers die bij het kampvuur staan, nemen 3 verschillende wapens, het doet er niet toe van welk jaaggebied die komen.
    De wapens.
  • De startspeler begint en mag eventueel op de markt wapens wisselen. Hij mag 2 dezelfde wapens wisselen voor eender welk beschikbaar wapen. Of hij mag 2 dezelfde wapens ruilen voor 2 gelijke wapens van een andere soort.

Jagen.

  • De startspeler neemt het jaagfiche en bepaalt welke prooi hij wil vangen. De prooikaarten geven aan in welk gebied je moet jagen en met welke wapens je dit moet doen om het dier te vangen. Voldoe je als enige aan de voorwaarden van de prooikaart, dan leg je de benodigde wapens af en neem je de prooikaart.
    De prooikaarten: De tijger kan alleen verslagen worden met pijl en boog (primair wapen) eventueel ook met een mes (secundair wapen). De tijger levert 2 punten op. De plaats op het spelbord bepaalt hoeveel wapens er nodig zijn.
  • Zijn er meerdere spelers die aan de voorwaarden voldoen en willen ze ook jagen, dan komt het tot een confrontatie. De speler met het jaagfiche moet tenminste de benodigde wapens open op tafel spelen. De andere spelers leggen nu ook de benodigde wapens open op tafel en leggen tenminste één extra wapen gedekt op tafel. Daarna heeft de speler met het jaagfiche 3 mogelijkheden.
    • Hij verhoogt eveneens zijn bod, waarna de andere spelers dit ook nog eens mogen doen.
    • Hij sluit de jacht, niemand mag nog wapens toevoegen.
    • Hij voegt zelf geen wapens meer toe, maar laat de andere spelers dat wel doen.
  • De speler die de meeste primaire wapens heeft afgelegd, wint de prooi. Bij gelijkstand wint de speler die het meeste secundaire wapens heeft uitgelegd. Is de strijd nog niet beslist, dan wint de speler met het jaagfiche.
  • De winnaar legt zijn wapens af en neemt de prooikaart, de verliezers moeten alleen hun blufkaarten afleggen.
  • Na de jacht schuiven de prooikaarten door naar rechts. En wordt een nieuwe prooikaart opengedraaid. Het jaagfiche word doorgegeven.
  • Nadat alle spelers eenmaal het jaagfiche hebben gekregen, eindigt de jaagronde, de jagers keren terug naar het kampvuur en de startspelerfiche wordt doorgegeven. Een nieuwe ronde begint.

De winnaar

Per diersoort kan een bonuskaart verdiend worden. Deze kaart gaat naar de speler die het meeste dieren van die soort gevangen heeft. Een bonuskaart is 2 punten waard. Prooidieren zijn evenveel punten waard als de kaart aangeeft. Het spel eindigt na de ronde waarin een jager een bepaald aantal punten heeft verzameld. De beste jager heeft natuurlijk het meeste punten.

 

SPELBEOORDELING

Altamira valt vooral op door de harige pionnen die in de speldoos schuilen en het leuke spelmateriaal. Het spel zelf teert op gekende mechanismen en is niet erg vernieuwend. In familieverband zal het hoogst waarschijnlijk op tafel verschijnen, maar het zou mij verwonderen mochten veelspelers dit spel de hemel in prijzen. Ikzelf behoor tot die laatste categorie. Bijgevolg kan ik wel een reeks andere spellen bedenken waarin ik mij meer kan uitleven. Zelfs binnen mijn familiekring zal Altamira geen hoogvlieger worden. Voorlopig geef ik het spel een 6, maar ik geef het zeker nog een kans. Misschien is er beterschap op komst, maar dat betwijfel ik sterk.

januari 2009

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *