Amon Ra – Review

Auteur Reiner Knizia
Uitgever 999 games
Aantal spelers 3 tot 5
Spelduur 90 minuten
Jaar van uitgave 2003
Prijs 45.00€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 9.2/10
Links 999 Games
Reiner Knizia
Online spelen
Bijzonderheden Winnaar Deutscher Spiele Preis 2003
Winnaar Meeples ‘Choise Avard 2003

SPELMATERIAAL

De speldoos is voorzien van handige opbergvakken en bevat 66 goudkaarten, 39 machtkaarten, 15 provinciekaarten, 15 enkele en 15 dubbele piramides, 15 bouwstenen, 45 boerderijen, 10 stenen in de kleuren van de spelers, telkens 3 provinciefiches in 5 kleuren, de farao, 5 overzichtskaarten en het spelbord.

SPELBESPREKING

Inleiding

In het oude Egypte strijden rivaliserende dynastieën voor macht en aanzien. Eigen welvaart is daarbij belangrijk, maar ook de farao moet vereerd worden. In het Oude Koninkrijk veroveren de spelers 3 provincies, ze bouwen er piramides en boerderijen. In het Nieuwe Rijk verdwijnen de boerderijen en de provincies worden onteigend. De strijd begint opnieuw!

Voorbereiding

Het spelbord wordt op tafel gelegd, elke speler ontvangt een bouwmeester machtkaart, een telsteen, een biedsteen en 3 provinciestenen in één kleur. Een budget van 20 goudstukken, en een -3 kaart. Naast het spelbord worden de bouwstenen, de machtkaarten, het overige goud en de boerderijen gelegd. De oudste speler ontvangt de farao en is startspeler.

Spelverloop

Het spel bestaat uit 2 helften: het oude en het nieuwe rijk. Elke helft bestaat uit 3 rondes en elke ronde uit 5 of 6 fasen.

Fase 1 : provinciekaarten omdraaien.

Er worden evenveel provinciekaarten omgedraaid als er spelers zijn. Eventuele extra voordelen (op het spelbord te zien) worden direct bij de provinciekaart gelegd.

Fase 2: verwerven van de provincies.

Rond een provincie loopt een goudspoor (0,1,3,6,10,15,21,28,36). De startspeler legt zijn biedsteen op een provincie op één van de getallen. De andere spelers doen het zelfde en mogen daarbij in eenzelfde provincie overbieden. Wanneer 2 biedstenen op dezelfde provincie liggen moet de speler van het laagste bod een nieuw bod doen op een andere provincie. Dit gaat net zo door tot iedereen een provincie heeft, het bod wordt betaald en een provinciefiche van de betreffende speler komt op het speelbord in de juiste provincie te liggen. Onderbieden is verboden, evenals overbieden op de provincie waar je net vandaan komt.

Fase 3: Acties van de spelers.

Te beginnen met de startspeler kan iedereen stenen, boerderijen of machtkaarten kopen. Stenen kan je onbeperkt kopen, boerderijen evenveel als er plaats is voor boerderijen in je provincies en machtkaarten evenveel als er machtkaarten afgebeeld staan in je provincies. Hoe meer je koopt, hoe meer je betaald. 1 steen 1 goud, 2 stenen 3 goud, 3 stenen 6 goud enz…Per product wordt apart betaald. Wanneer 3 stenen in een provincie liggen worden die vervangen door een piramide. Machtkaarten leveren voordelen op tijdens de verschillende fases, piramides zorgen voor aanzien en dus winstpunten, boerderijen leveren bij oogst goudstukken op.

Fase 4: Offers aan Amon Ra.

Elke speler legt gedekt een offer aan Amon Ra. De spelers die offeren worden beloond met boerderijen, machtkaarten of bouwstenen. Wie een -3 kaart speelt krijgt geen beloning maar steelt van het offer.
Hoe hoger het totale offer, hoe meer de boerderijen van de spelers opleveren tijdens het oogsten.

Fase 5: Oogsten en overige inkomsten.

Boerderijen leveren evenveel goud op als aangegeven op het tempelspoor. (Afhankelijk van het offer in fase 4) Daarnaast zijn er ook provincies die altijd geld opleveren en provincies die alleen bij slechte oogst geld opbrengen. (Bij slecht offer dus)

Fase 6: De puntentelling.

Als elke speler 3 provincies bezit, wordt op het einde van de ronde geëvalueerd. Daarna verdwijnen alle provinciefiches en boerderijen van het bord. Piramides en bouwstenen blijven liggen. De provinciekaarten worden geschud en er worden 3 nieuwe rondes gespeeld. Op het einde van de 3de ronde volgt de eindtelling.

Detail van het spelbord

De winnaar

Elke piramide levert 1 punt op, Wie in elk van zijn provincies 1 piramide heeft krijgt 3 punten. 2 piramides in elke provincie leveren 6 punten op, enz… Aan elke zijde van de Nijl leveren de provincies met het meeste piramides en bouwstenen 5 punten op. Tempels leveren punten op afhankelijk van het gebrachte offer. Sommige machtkaarten leveren 3 punten op als aan de voorwaarden voldaan wordt. Op het einde van het spel krijgen de spelers met het meeste geld respectievelijk 6, 4, en 2 punten. De punten worden bijgehouden op een scorespoor, wie het verste staat op het scorespoor, wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

Amon Ra is een fantastisch bordspel waarin je met het weinige geld dat je bezit telkens zoveel mogelijk tracht te verwezenlijken. Verspil je al je goudstukken tijdens het bieden, dan mis je de o zo belangrijke bouwstenen of machtkaarten en heb je maar weinig invloed op het offer. Geldmanagement is dus belangrijk.
Ook leuk is het feit dat het spel in het midden herbegint. Alleen de piramides en bouwstenen blijven liggen. Wie bouwde aan een provincie met veel piramides, kan ze nu aan de concurrentie verloren zien gaan. Amon Ra is een spel waarin je telkens moet kiezen en overwegen hoe, wat, waar en wanneer je een bepaalde actie uitvoert. Dit is één van Reiner Knizia’s sterke punten en komt in dit spel sterk tot uiting. Een aanrader!

Oktober 2006

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *