Aquarium – Review

Auteur Tim De Rycke & Sander Vernyns
Uitgever SandTimer
Aantal spelers 2 – 4
Spelduur 45 minuten
Jaar van uitgave 2011
Prijs 24.95€
Recensie door Van Vooren Peter
Score 8.0/10
Links SandTimer

SPELMATERIAAL

spelmateriaal

De speldoos bevat:

  • 4 x 9 actiekaarten,
  • 4 kaarten met prijs visvoer (achterkant skelet van een vis),
  • 4 voederkaarten (visbokaal met doosje visvoer en op de rugzijde, een plastiekzakje met vis en plantje erin),
  • 64 vis- en plantkaarten (rugzijde, plastiekzakje met vis en plantje erin),
  • 50 munten (25 zilver, met waarde één en 25 goud, met waarde vijf),
  • Spelregels in het Nederlands, Engels, Duits en Frans,
  • Promoartikel: 4 bierviltjes met overzicht puntentelling op einde van het spel + aan de rugzijde een ‘kweekaquarium’, waar je 2 kaarten kunt op afleggen.

 

SPELBESPREKING

Inleiding

Stel een schitterend aquarium samen en wordt beloond met een heleboel sterren! Wie wint er het meeste sterren? Lijkt simpel? Dan is dit buiten de wil van je rivalen gerekend, die de mooiste vissen uiteraard ook zelf willen kopen of toch zeker verhinderen dat jij ze te goedkoop verkrijgt?

Voorbereiding

Iedere speler krijgt 3 gouden munten. De rest vormt de bank.
Iedereen krijgt 9 verschillende actiekaarten te spelen in fase I en II.
Elke speler krijgt een viskaart met waarde 1 (elke speler een ander kleur) en legt die open voor zich neer.
Schud alle vis- en plantenkaarten en maak 6 ongeveer gelijke stapels (bij 2 of 3 spelers maak je 8 ongeveer gelijke stapels). Leg op stapel 2, 4 en 6 (en 8) een voederkaart. Schud deze stapels afzonderlijk en leg ze daarna op elkaar, met stapel één bovenaan en 6 of 8 onderaan. Leg de stapel in het midden van de tafel.
De speler die het langst zijn adem kan inhouden start het spel.

Spelverloop

Het spel verloopt over verschillende rondes, die eindigen na het voederen van de vissen. De startspeler begint, daarna is elke speler in uurwijzerzin aan de beurt.
Telkens als de tafel aan het begin van de beurt leeg is, komt er één kaart van de trekstapel die het aanbod vormt.

De spelers kunnen passen of kopen. Of toch tenminste proberen te kopen.
Bij passen krijg je 2 zilveren munten van de bank en komt er een nieuwe vis of plant bij het huidige aanbod. Als er 5 kaarten in het aanbod liggen, kun je niet meer passen. Heb je toch geen interesse, moet je de 5 kaarten verwijderen en een nieuwe kaart leggen. Daarna beslis je opnieuw of je past of koopt.
Kopen kan je proberen en kost bij de start, de som van de waarden van de vis- en/of plantkaarten, maar het leuke aan dit spel is, dat je die prijs als tegenstander kan laten wijzigen.
Eerst wordt er gedekt een kaart gelegd om het aanbod al dan niet te wisselen. Daarna wordt de prijs besproken op dezelfde manier. De kaarten ben je daarna even kwijt tot na de eerstvolgende voederfase.
Bij de eerste fase kan je

  • er de bovenste vis- of plantkaart bijvoegen;
  • een vis op de aflegstapel te leggen (als er minstens 2 vissen in het aanbod waren);
  • een vis verwijderen en daarna vervangen door de bovenste kaart van de trekstapel of
  • een vis wisselen met één vis uit je eigen aquarium.
  • Of je totaal niet bemoeien met het aanbod (deze kaart krijg je wel telkens terug)

Bij de tweede fase kan je prijs laten variëren door:

  • De prijs met 1 te verhogen;
  • De prijs met 1 te verlagen (dit ene zilverstuk krijg je onmiddellijk van de bank). De prijs kan nooit zakken onder nul.
  • De prijs te verdubbelen
  • De prijs te halveren (die helft betaalt de koper afgerond naar boven aan jou. ALS hij het aanbod koopt natuurlijk).
  • Of je bemoeit je totaal niet met de prijs (deze kaart krijg je wel telkens terug)

De prijs wordt berekend in bovenstaande volgorde!
De actieve speler bepaalt daarna of hij het aanbod koopt of niet. Indien niet is de volgende speler aan de beurt, maar komt er geen nieuwe kaart in het aanbod te liggen.
Als een voederkaart gedraaid wordt, stopt de ronde onmiddellijk en moeten de spelers hun vissen voederen. De prijs is de som van de vissen, vermenigvuldigd met de prijs van het visvoer. Voor deze fase komen je planten van pas, want voor elke plant, mag je één willekeurige vis uit je aquarium gratis in leven houden. Elke vis die je niet kan voederen gaat dood en leg je op de aflegstapel.
Geld kan je verdienen door te passen, 2 identieke vissen in je kweekbak te plaatsen (elke ronde krijg je dan het aantal zilvermunten gelijk aan het aantal sterren van de vissoort) of door een ‘spaarvis’ in je aquarium te leggen, die telkens 1 zilvermunt meer opbrengt bij het passen.

De winnaar

Wie na de laatste (3e of 4e) voederfase het meeste sterren heeft, wint. Sterren verdien je door de sterren van de vissen op te tellen, samen met de sterren van de planten (meer verschillende soorten = meer punten) en door de juiste combinatie van vissen te hebben (zie bierviltje). Bij gelijkstand, wint de speler met het minste geld! Indien dit ook gelijk, vissen de spelers het zelf maar uit.

 

SPELBEOORDELING

Leuk familiespel, waarbij de koopfase het leukste gedeelte is en de voederfase het spannendst. Je kan eens goed lachen als de anderen veel moeten betalen voor hun grote collectie vissen, maar dat gelach kan snel veranderen bij de volgende ronde, als jij diegene bent, die zijn zuurverdiende visjes een langzame hongersdood ziet sterven.
Een evenwichtig spel, waarbij je het geld van de tegenstander goed in het oog moet houden en waarbij je de gedachtegang van hen best kent of leert kennen. Het lijkt misschien simpel, maar een sluwe speler wint hier bijna zeker het spel!
Mooie tekeningen, tof concept. Speelbaar voor zowel beginners als gevorderden en je hoeft niet te lief voor elkaar te zijn.
SandTimer poogt originele spellen te ontwikkelen, die je niet kan linken aan bestaande titels. Hun andere spellen Experiment, Clocks en Alarm! zijn inderdaad totaal verschillend én goed én allen mooi en verzorgd afgewerkt! M.a.w. een fantastisch Belgisch team, die alle eer verdient!

December 2013

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *