Asgard – Review

speldoos Auteur Pierluca Zizzi
Uitgever What’s Your Game
Aantal spelers 2 – 4
Spelduur 90 minuten
Jaar van uitgave 2012
Prijs 35.00€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 5.0/10
Links What’s Your Game
   

SPELVERLOOP

In Asgard moeien de spelers zich in de strijd tussen mensen en goden. Een smeekgebedje bij de goden bijvoorbeeld levert magische stenen op die je later gebruikt voor het bouwen van tempels. Als je een tempel bouwt, steun je daarmee de bijhorende God.
Je kunt de strijd ook beïnvloeden door het gebruik van magische voorwerpen of oude wapens. Je kunt eveneens krachten van beruchte vechtmachines en reuzen aanwenden om de strijd in jouw voordeel te beslechten. Het spel eindigt met één laatste strijd RAGNARÖK genoemd.
Het spelbord met daarop de 10 verschillende Goden, bovenaan Asgard en centraal Yggdrasil met 9 werelden daarrond.
spelbord
Foto Boardgamegeek (Mariano Iannelli)

Het voorbereiden van de finale strijd duurt 5 ronden. Bij de start van een ronde selecteren de spelers welke goden ze willen bezoeken door de overeenkomstige Godenkaart uit hun stapel Godenkaarten te kiezen. De spelers bezitten van elke God één kaart waardoor ze in één ronde elke God maximaal 1 keer kunnen bezoeken. Het aantal actiefiches in de eigen voorraad bepaalt hoeveel kaarten je mag selecteren.
4 van de 10 Godenkaarten.
godenkaarten
Nadat alle spelers hun keuze hebben gemaakt, mag de startspeler een eerste kaart uit zijn selectie omdraaien. Vervolgens neemt hij een actiefiche uit zijn voorraad en zet hij die op het spelbord. Daarbij heeft hij een aantal mogelijkheden.

  • Plaats de actiefiche bij de God en smeek om hulp (= ontvang 2 magische stenen).
  • Plaats de actiefiche bij de God en bouw een tempel. Lever de gevraagde magische stenen en strijdkrachten in en verplaats je actiefiche op het spelbord om aan te geven dat je de God steunt. Vervolgens mag je een godenfiche in één van de 9 werelden van Yggdrasil plaatsen.
  • Plaats jouw actiefiche in Asgard. Daar kan je strijdkrachten en actiefiches aankopen. De verworven actiefiches neem je terug op voorraad (= extra actie) of plaats je in één van de 9 werelden in Yggdrasil.

De speler die als eerste een fiche bij een God plaatst, ontvangt het bijhorende zegel (donker of licht). Een speler die het eerst bij een God om hulp smeekt, mag ook gebruik maken van de kracht van die God. Fiches ruilen, werkkrachten verplaatsen, direct nog een beurt uitvoeren en een gevecht winnen zijn enkele mogelijkheden.
Na de actiefase wordt in alle werelden van Yggdrasil waar een actiefiche ligt gevochten. Het resultaat wordt beïnvloed door twee blind getrokken fiches (één voor elke zijde). De betrokken speler mag ook strijdkrachten uit zijn eigen voorraad sponsoren.
Tot slot ontvangen de spelers punten voor eigen tempels en aantal gewonnen gevechten.
Na vijf ronden opwarming ben je helemaal klaar voor het grote werk, RAGNARÖK. Daarin nemen de Goden het tegen elkaar of het gewone volk op. Elke speler die een tempel voor een God heeft gebouwd, steunt die God nu ook in RAGNARÖK. Om beurt beïnvloeden de spelers de krachten van één van de partijen door het toevoegen van magische voorwerpen, wapens of strijdkrachten. Die kan je gedurende de eerste vijf ronden verzamelen als je de juiste acties kiest. Het eigenlijke gevecht begint als de trukkendoos leeg is. De spelers die met de God die ze ondersteunen een gevecht winnen, ontvangen extra punten.

MIJN GEDACHT

Asgard is, gestript tot op de blote huid een heel eenvoudig spel. Een degelijke outfit zorgt voor diepgang maar de overvloed aan accesoires verdoezelt de eenvoud die er achter schuilt. Ik heb niet de gewoonte mij daaraan te storen, integendeel, maar in het geval van Asgard zorgt de overvloed aan regels en fiches in combinatie met het spelmechanisme voor een mix die mijn interesse niet vast kan houden.
Tijdens het spelen lijken de extra regels voor het plaatsen van fiches wel logisch, maar het is niet zo simpel om dit allemaal te onthouden. Ter illustratie een kleine vertaling van de spelregels in verband met RAGNARÖK:

  • Verwijder alle actiefiches uit het centrum van het spelbord.
  • Sorteer de oude wapenfiches naar achterkant, schud beide stapels en leg ze gedekt naast het spelbord.
  • Verwijder de tegels van de lage werelden, die doen niet mee in RAGNARÖK. Laat de tegels in wereld 1 tot 7 liggen!
  • Om beter zicht te krijgen op welke Goden de spelers ondersteunen, plaats je hun actieschijven vanuit de tempels onder de bijhorende God in Yggdrasil. Als er twee actieschijven in de tempel liggen, leg dan die uit het bovenste slot bovenaan. Als een God twee keer vertegenwoordigd is in Yggdrasil, gebruik dan 1-2 extra actieschijven uit de algemene voorraad. Als daar niet genoeg actieschijven aanwezig zijn, gebruik dan de kartonnen fiches.
  • Controleer de werelden in Yggdrasil in omgekeerde volgorde (van 7 naar 1). Als daar twee bevolkingstegels liggen, verwijder die dan uit het spel. Ligt er één God en een bevolkingstegel, plaats dan een wapen onder de bevolkingstegel. Als de voorraad wapens op is, sla je deze stap over.
  • Plaats de strijdkrachten bij de Goden. Als een God 2 keer in Yggdrasil aanwezig is, verdeel dan de strijdkrachten in 2 evenwaardige groepen en zet ze bij de twee Goden. Als het niet mogelijk is om 2 evenwaardige groepen te maken, zet je de sterkste groep bij de God met het laagste nummer.
  • Om beurt mogen de spelers die een God van het licht ondersteunen een strijdkracht uit Valhalla (bij Asgard) bij een van hun Goden plaatsen of passen. Doe dit tot de strijdkrachten op zijn of tot iedereen past.
  • In speelvolgorde plaatsen de spelers om beurt 1 wapen of magische voorwerp tegel onder een God die zij ondersteunen. Doe dit tot alle spelers hun tegels hebben geplaatst. Je mag de tegels niet tonen en het is verboden met elkaar te overleggen.
  • Controleer de werelden in oplopende volgorde (van 1 naar 7). Pas eerst de effecten van de magische tegels toe, daarna tel je de waarde van de God, de wapens en de strijdkrachten samen. De zijde met de hoogste waarde wint het gevecht.
  • Bij gelijkstand wint niemand punten. Als het volk wint, worden geen punten verdeeld. Als een God wint en er ligt één actieschijf onder dan wint de betreffende speler de punten uit het bovenste en onderste vak. Als er twee actieschijven onder de winnende God liggen, krijgt de eigenaar van de bovenste actieschijf de punten uit het bovenste vak, de andere speler de punten uit het onderste vak.

Ik kan je verzekeren dat je dit toch een paar keer moet lezen vooraleer je weet wat er juist gebeuren gaat.
Asgard is geen gewone workerplacement omdat je vooraf aan de hand van de Godenkaarten moet kiezen waar je actieschijven moet inzetten. Het aantal beschikbare plaatsen bij elke God is beperkt waardoor je dikwijls van een kale reis terugkomt. Een actieschijf beland vaak in Asgard omdat de actie die je voor ogen had niet meer vrij is. Het gebeurt ook dat je een actie niet meer kunt uitvoeren omdat een andere speler juist die tempel bouwt waarvoor je ook magische stenen had verzameld of omdat een andere speler magische stenen van jou gestolen heeft. De geluksfactor is net iets te sterk aanwezig om niet gefrustreerd te raken. Dit is niet alleen zo bij het plaatsen van actiestenen maar ook bij het afwikkelen van gevechten. De winaar is niet degene die het best plant en speelt, maar wel die met het meeste geluk. Ik heb mijn eerste partij gewonnen, maar is speelde eigenlijk vrij zwak. Ik had gewoon het meest geluk.
Asgard vind ik wel prachtig uitgevoerd, het spelbord krult wat onhandig naar boven maar dat zie ik door de vingers, en het thema spreekt mij enorm aan. Ik schrijf dit nog niet volledig af, maar houd het voorlopig op een 5.

December 2013

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *