Australia – Review

Auteur Wolfgang Kramer en Michael Kiesling
Uitgever Ravensburger
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur 60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2005
Prijs 30.00€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.5/10
Links Ravensburger
Wolfgang Kramer
Michael Kiesling

SPELMATERIAAL

Het spel bevat 1 spelbord, 75 rangers in 5 kleuren, 5 vliegtuigen in 5 kleuren, 5 waarderingsstenen (in 5 kleuren, jawel). 42 kaarten in 6 kleuren, deze kleuren vind je ook terug op het spelbord. 24 industrialiseringsfiches en 24 natuurbeschermingsfiches, 44 Australische dollars en 1 windmolen. Alles zit handig opgeborgen in een stevige speldoos.

SPELBESPREKING

Inleiding

Australië in het begin van de 2Oste eeuw. De modernisering heeft het werelddeel in zijn macht en vergt van de lokale bevolking heel wat inspanningen. De spelers leiden een groep rangers, die de opdracht hebben zowel natuurbeschermingsprojecten als natuurprojecten te realiseren.

Voorbereiding

Het spelbord wordt in het midden gelegd. Daarop is Australië te zien onderverdeeld in regionen die verschillende kleuren hebben. Op de grenslijnen van verschillende staten bevinden zich bases. Op elke regio wordt blind een industrialiseringsfiche en een natuurbeschermingsfiche gelegd. De spelers kiezen een kleur en nemen het aantal rangers dat bij het spelersaantal hoort. Verder krijgt iedere speler een vliegtuig, een waarderingssteen en een spelbord met de verkorte regels. De speelkaarten worden naar soort gesorteerd en vormen 4 stapels van 8 kaarten. De rest van het materiaal wordt in de doos gelegd. (De windmolen wordt alleen in de gevorderde versie gebruikt.) Om beurten nemen de spelers nu een kaart tot elke speler er 2 heeft. De achterzijde van de kaart toont hoeveel geld er wordt verdiend en hoeveel rangers er kunnen worden ingezet. De voorzijde van de kaart toont de kleur van de regio waar rangers kunnen ingezet worden.

Spelverloop

Om beurt voeren de spelers 2 acties uit, dit mogen 2 dezelfde acties zijn.

Actie 1: vliegen.

De speler vliegt naar een regio op het spelbord. Het industrialiseringsfiche wordt omgedraaid als dat nog niet zo was.

Actie 2: een kaart uitspelen.

Een kaart uitspelen kan alleen als de kaart dezelfde kleur heeft als de regio waarin jouw vliegtuig staat. De speler ontvangt het aangegeven aantal dollars en mag maximum evenveel rangers inzetten als de kaart aangeeft. De rangers moeten allen in dezelfde basis geplaatst worden en de basis moet grenzen aan de regio waar het vliegtuig staat. Rangers van eenzelfde kleur mogen bij elkaar geplaatst worden. In een basis waar rangers van een andere kleur staan mag je geen rangers plaatsen. Een kaart uitspelen zonder rangers te plaatsen levert 2 punten op. Na het uitspelen van een kaart vul je de hand terug aan, daartoe kies je een kaart van één van de vier stapels.

Actie 3: Rangers terugtrekken.

Uit een regio waar jouw vliegtuig staat kan je maximaal 4 rangers terugtrekken.

Extra actie: geld besteden.

Één maal per beurt mag een speler 3 dollar besteden om een kaart van kleur te veranderen. Hij mag ook Eenmaal per beurt 4 dollar betalen om een eigen ranger van een willekeurige basis naar een andere te plaatsen. Overgebleven dollars zijn aan het eind van het spel 1 punt waard.

Detail van het spelbord.

 

De winnaar

Op twee manieren kunnen punten verdiend worden.
Als alle bases in een regio bezet zijn, is het natuurbeschermingsproject voltooid. De speler die dit verwezenlijkt krijgt 3 punten, alle andere spelers krijgen evenveel punten als ze rangers in deze regio bezitten.
Als er net evenveel rangers (door plaatsen of terugtrekken) in een regio aanwezig zijn als er op een industrialiseringsfiche staan is ook dit project voltooid. Er volgt opnieuw een puntentelling zoals hierboven beschreven.
Fiches van gewaardeerde projecten worden uit het spel genomen. Als een speler niet merkt dat een project voltooid werd, kan de eerstvolgende speler die aan beurt is de 3 punten voor het voltooien opstrijken door gewoon te vermelden dat een regio voltooid is. De andere spelers ontvangen alsnog punten voor hun rangers.
Het spel eindigt wanneer één speler zijn laatste kaart heeft uitgespeeld. De ronde wordt afgewerkt zodat iedereen evenveel beurten heeft gehad en de eindscore wordt bepaald. De winnaar is de speler met de meeste punten.

 

SPELBEOORDELING

Australia is een spel dat makkelijk uitlegt en toch genoeg diepgang bezit om een uitstekend spel genoemd te kunnen worden. Wie de tijd neemt goed na te denken welke mogelijkheden er voor hem openliggen, kan in 1 beurt veel punten verdienen. Daarbij komt dat je zeker niet mag vergeten dollars te investeren in extra acties. Natuurlijk moet je wat geluk hebben met de getrokken kaarten en de getallen op de industrialiseringsfiches, maar dit neemt niet weg dat Australië toch nog een fantastisch spel is dat zowel door een beginneling als een ervaren speler gesmaakt wordt.
De spelregels voor gevorderden en de molen zorgen voor extra diepgang.

September 2006

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *