Automobile – Review

Auteur Martin Wallace
Uitgever 999 Games
Aantal spelers 3 tot 5
Spelduur 90 – 120 minuten
Jaar van uitgave 2009
Prijs 40.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Martin Wallace
999 Games

SPELMATERIAAL

speldoos

De doos bevat:

  • 1 spelbord,
  • 10 markeerstenen in 5 kleuren,
  • 16 vraagfiches,
  • 140 auto’s in 5 kleuren (28 per speler),
  • 40 dealers in 5 kleuren (8 per speler),
  • 30 fabrieken in 5 kleuren (6 per speler),
  • 1 onderdelenfabriek per speler,
  • 13 tegels “fabriek gesloten”,
  • 50 zwarte blokjes (verliesstenen),
  • 40 witte blokjes (ontwikkelingsstenen),
  • 3 witte schijfjes (reclamestenen),
  • 4 grijze schijfjes (kortingsstenen),
  • 6 CEO’s,
  • 2 zwarte schijfjes (spelverloop),
  • Biljetten in verschillende waardes,
  • 1 buidel  en de spelregels in het Nederlands.

spelmateriaal

SPELBESPREKING

Inleiding

De spelers proberen zoveel mogelijk winst te maken door auto’s te produceren en te verkopen. Massaproductie is belangrijk, maar ook de midden – en de luxeklasse moeten bediend worden. Overproductie leidt tot verlies en net daar wringt het schoentje, wie voelt zich het meest thuis op de steeds wisselende markt van vraag en aanbod?

Voorbereiding

Leg het spelbord in het midden van de tafel.
Elke speler ontvangt de spelonderdelen in de kleur van zijn keuze en een startkapitaal van $2000.
Elke speler ontvangt 5, 4 of 3 ontwikkelingsstenen bij 3, 4 of 5 spelers.
Stop de vraagfiches in de buidel.
De verliesstenen, de overschot van de ontwikkelingsstenen, de tegels “fabriek gesloten” en het geld worden naast het spelbord gelegd.
Leg de CEO’s op het overeenkomstige CEO-veld. Leg er het aangegeven aantal witte blokjes op.
Leg een zwart schijfje op het eerste veld van het rondenoverzicht en één op het eerste veld van het fasenoverzicht.
Leg 1 tegel “gesloten fabriek”, 3 reclamestenen en 4 reclamestenen op het directiebesluitenspoor.
Kies een startspeler en zet de markeerstenen van de spelers op het beurtvolgordespoor.

Spelverloop

Na 4 ronden wordt de winnaar van Automobile bekend gemaakt. Elke ronde bestaat uit 9 fasen die hieronder kort worden samengevat.

  • Elke speler trekt 1 (eerste ronde) of 2 (andere ronden) vraagfiches uit de buidel. Deze fiches simuleren de vraag naar auto’s uit de verschillende bevolkingsklasses.  Deze info vind je ook terug op het rondenoverzicht.
  • Elke speler kiest een CEO en de bijhorende ontwikkelingsstenen. Elke CEO biedt zijn eigen voordelen. De CEO’s bepalen ook de beurtvolgorde.
  • Om beurt voeren de spelers 1 actie uit tot elke speler in totaal 3 acties heeft uitgevoerd. Er zijn 5 mogelijkheden:
    • Bouw één of twee fabrieken op een leeg of eigen productieveld. Betaal de aangegeven kosten. Om productievelden over te slaan, moeten extra ontwikkelingsblokjes afgegeven worden. Het bouwen van een onderdelenfabriek kost altijd $500. Deze fabriek moet je bij een eigen fabriek bouwen, ze drukt de productiekosten van auto’s.
    • Zet 1 tot 3 dealers in. De dealers worden op één van de drie marktsegmenten (massaproductie, middenklasse, luxe klasse) ingezet.
    • Neem 2 ontwikkelingsstenen uit de voorraad.
    • Produceer auto’s in je fabrieken.  Een onderdelenfabriek vermindert de productiekosten per auto met $20.
      Productiekosten.
      productiekosten
    • Sluit de fabrieken op één productieveld. Je krijgt de waarde van de fabriek – $100 terug van de bank. Leg een “fabriek gesloten” tegel op het productieveld.
  • De speler die als CEO Howard gekozen heeft, moet hem 2 auto’s verkopen. Howard betaalt daarvoor de hoogste prijs.
  • Om beurt verkopen de spelers auto’s met behulp van hun dealers. Verplaats een dealer naar een beschikbaar veld in de showroom  en zet er een passende auto bij. (Je mag de dealer in hetzelfde marktsegment laten staan of hem één veld hoger of lager plaatsen.) Een dealer die niet verkoopt, levert een verliessteen op. Na de verkoop keren de dealers terug naar de velden vanwaar ze komen, ze blijven wel in hetzelfde segment liggen.
    Showroom en marktsegmenten.
    verkopen
  • Op het directiebesluiten vak liggen een aantal fiches en schijven. Om beurt mogen de spelers een fiche of schijf nemen en inzetten tot de voorraad uitgeput is. Spelers mogen ook passen. Bijgevolg zijn er vier mogelijkheden.
    • Een productieveld sluiten.
    • Ontwikkelingsblokjes ruilen voor reclamestenen. De reclamesteen leg je direct op één van je productievelden waar nog auto’s aanwezig zijn. Per productieveld mag er maximum 1 reclamesteen liggen.
    • Neem een kortingssteen en leg deze op een productieveld waar nog auto’s liggen. Per productievel mag slechts 1 kortingssteen aanwezig zijn. Een kortingssteen kan je niet bij luxe auto’s leggen.
    • Passen.
      directiebesluiten
  • Nu draaien de spelers hun vraagfiches om, ze leggen ze op het juiste marktveld en bepalen zo de vraag naar auto’s.  Van elk productieveld wordt één auto verkocht, te beginnen met het modernste model. Als op een productieveld een korting of reclamesteen ligt, mag je direct één extra auto verkopen, de auto’s worden wel goedkoper verkocht als er een kortingssteen ligt. Vervolgens start een nieuwe verkoopronde, dit gaat door tot aan de vraag voldaan is. Auto’s die niet verkocht raken, leveren een verliessteen op.
  • De spelers krijgen verliesstenen voor minder moderne productievelden. Alleen het modernste productieveld per marktsegment ontvangt geen verliesstenen. Hoe ouder de fabriek, hoe groter het verlies.
    Voor elke verliessteen moet een bedrag aan de bank betaald worden, de verliesstenen blijven wel bij de spelers liggen. Spelers met een lopende lening betalen $50 aan de bank.
  • De vraagfiches worden terug in de buidel gestopt, de CEO’s keren terug naar het spelbord. Een nieuwe ronde start.

De winnaar

Na de 4de ronde krijgen alle spelers de waarde van hun fabrieken uitbetaald. Daarna moeten ze kredieten terug betalen aan de bank. De speler met het meeste geld, wint.

 

SPELBEOORDELING

Martin Wallace is één van de betere spellenauteurs op deze planeet. Hoewel zijn spellen niet altijd even simpel zijn, slaagt hij er telkens in een overzichtelijk spelbord te creëren waardoor het spelbord eigenlijk een samenvatting van de spelregels is. Ook hier slaagt hij daar met verve in. Jammer dat de kwaliteit van deze inspanning niet in het artwork terug te vinden is want wat dat betreft vind ik Automobile zwak voor de dag komen.
Automobile speelt in het begin vrij stroef. Het duurt wel even voor alles in zijn plooi valt. De spelduur van 120 minuten is ook niet min, vooral als je weet dat je in die tijd slechts 4 ronden afwerkt. Nu, het gaat er om dat je timing goed zit. Wanneer moet je een fabriek sluiten om te moderniseren? Wanneer moet je auto’s produceren? Wanneer produceer je veel/weinig auto’s, enz…
De timing sluit nauw aan bij de winstprognose en daar wringt het schoentje een klein beetje. Je kunt heel wat berekenen tijdens dit spel en dat zorgt voor een minder vlot spelverloop en dito spelverloop. Getallenkunstenaars kunnen automobile herleiden tot een ingewikkelde wiskundeoefening en dan is er natuurlijk niks meer aan. Automobile heeft daardoor evenveel voor – als tegenstanders. Zelf ben ik er niet echt uit wat ik hier van vind. Het is vast en zeker niet Wallace zijn beste titel, maar ook niet zijn slechtste. Het thema is goed verwerkt in het spelconcept, logisch dus dat dit een economisch spel is waarbij je best wat rekent. Mijn broer vindt dit alvast een heel leuke titel, ik ben nog altijd niet volledig overtuigd.
Het spelbord.
spelbord

Oktober 2012

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *