Azul – Review

Het thema is, eerlijk is eerlijk, flinterdun: De koning van Portugal vraagt je om de muren van zijn paleis met kleurige tegels te versieren. Als je eenmaal aan het spelen ben je het thema al snel weer vergeten, want al snel heb je lastige beslissingen te maken: pak ik nu deze tegels uit het midden of wacht ik liever voor een nog fraaiere positie? Maar wat als hij mijn tegels pakt? Een boeiend spel, dat er ook nog eens prachtig uitziet.

Speluitleg

In jouw beurt pak je alle stenen van een kleur van een van de manufactuurtegels of uit het midden. Pak je stenen van de tegels, dan gaat de rest naar het midden. Pak je als eerste stenen uit het midden mag je de volgende beurt beginnen, maar je hebt ook al een minpunt te pakken.

De tegels die je pakt leg je in een van de horizontale rijen op je spelbordje. Heb je al stenen in een rij liggen, dan moet je de nieuwe tegels hier leggen. Stenen die je niet kunt leggen, zijn minpunten aan het einde van de ronde. Als je al stenen in je ‘muur’ hebt (het rechtergedeelte van je spelbord), dan mag je niet dezelfde kleur steen in de rij aanleggen. Verder ben je vrij om je stenen te leggen. Is er geen plek meer voor stenen, dan zijn dit ook minpunten.

Als er geen stenen meer in het midden liggen, dan worden de stenen geplaatst op de muur. Je legt van boven naar beneden de rechtse steen op je muur bij elke rij die vol is. De rest van de rij worden afgelegd. Elke niet volle rij blijft liggen tot de volgende ronde. Als je een steen plaatst, scoor je punten. Je telt een keer horizontaal en een keer verticaal alle stenen die grenzen aan de gelegde steen en aangrenzende stenen. Een steen die aan geen enkele steen aangrensd is een punt waard. Vervolgens ‘scoor’
je de minpunten onderaan je spelbordje, waar je de stenen hebt gelegd, niet je niet kon aanleggen.

Het spel is voorbij als een speler een rij van zijn muur helemaal vol heeft gelegd. Je krijgt dan nog 2 punten voor elke volle rij, 5 voor elke volle kolom en 10 voor elke kleur, waarvan je 5 stenen hebt gebouwd.

Oordeel

Het spel ziet er prachtig uit, de stenen zijn echt fijn om mee om te gaan. De keuzes die je per beurt moet maken, zijn erg interessant. Je moet er op letten, dat je niet goede stenen overlaat aan je medespelers. Je wilt je stenen van de tegels op een manier pakken, zodat je later een juiste aantal stenen uit het midden kunt pakken. Ook voor het punten scoren heb je verschillende keuzes die je kunt maken: ga je voor punten bij het aanlaggen of ga je voor de punten in de eindscore. En hoe kun je dat het beste combineren? Verder moet je ervoor zorgen, dat je genoeg rijen vol krijgt aan het eind van de beurt: om punten te scoren, maar ook om je genoeg keuzes te geven in de volgende ronde, zonder dat je teveel minpunten moet incasseren.

Een aanrader voor liefhebbers van abstracte spellen. De regels van het spel en de gevolgen van de keuzes die je maakt, zijn eenvoudig genoeg dat ook gelegenheidsspelers er plezier aan beleven. Verder is het spel uitstekend als spelletje tussendoor en ik kan me voorstellen, dat je na een spel er graag nog eentje spelen wil.

Ondersteun deze site en koop dit spel hier.

About Jelle

Het begon met Monopoly in zijn jonge jaren en herontdekte enkele jaren geleden het betere bordspel. Houdt het liefst van spellen waarin je met niets begint en met een machtig imperium (of boerderij) eindigt.

View all posts by Jelle →