Berenpark – Review

Altijd al je eigen berenpark willen bouwen? Nu kan dat met Berenpark. In dit legspel bouw je je Berenpark op met dierenverblijven, waterwegen, kiosken en natuurlijk toiletten. Een vlot familiespel, maar voor de doorgewinterde bordspeler ook interessant.

Spelidee

Dit berenpark begint al op iets te lijken.

In Berenpark begin je met een leeg tableau en een kleine tegel in je voorraad. Op het tableau staan vier verschillende symbolen. In je beurt leg je een tegel uit je voorraad op je tableau.  Dek je een symbool af, dan mag je vanuit de algemene voorraad een tegel pakken die past bij het symbool die je hebt afgedekt. Deze leg je in je eigen voorraad. Tijdens het spel breid je je berenpark uit met meer tableaus. Je scoort punten door dierenverblijven te bouwen. In de geavanceerde versie scoor je ook nog punten als je bepaalde doelen hebt bereikt. Een erg leuk taktisch spel, waarbij je 2 of 3 beurten vooruit moet denken, om je park zo efficient mogelijk te vullen.

Speluitleg

Begin van een mooi Berenpark.
Het starttableau met de verschillende symbolen. De oranje graafmachine staan op de andere tableaus.

Je begint het spel met een blanco tableau met een ingang naar jouw berenpark. Dit tableau is voor elke speler anders. Afhankelijk of je eerste, tweede, derde, etc bent, krijg je een tegel en leg je deze in de voorraad. De startspeler krijgt een toilet, een kleine tegel en de volgende spelers krijgen grotere tegels.

In het midden van de tafel ligt de algemene voorraad van tegels. De tegels zijn onderderverdeeld in drie categorieen:

• Groene tegels (toilet, speeltuin, waterweg en kiosken). Hiervoor krijg je geen punten.
  • Dierenverblijven. Hiervan zijn er maar een paar in de voorraad en degene die het snelste een dierenverblijf bouwt, ontvangt de meeste punten
  • Loopgebieden. Dit grote, ingewikkelde tegels, die de meeste punten opleveren. Van elke tegel is er maar 1 van

Naast de algemene voorraad liggen twee stapels met nieuwe tableaus waarmee je je berenpark kunt uitbreiden. Zodra je je derde uitbreiding hebt gepakt, kun je niet meer pakken.

Speel je met de geavanceerde variant (en ik adviseer je dit te doen), dan liggen er nog drie doelentegels naast het bord. Op deze tegels staan bepaalde doelen die je kunt proberen te halen, bijvoorbeeld drie ijsbeerverblijven – of loopgebieden of 6 groene tegels aan elkaar. Van elk doel zijn er tegels met aflopende punten. Als je de een doel bereikt, pak je de bovenste tegel. Zo krijg degene die het snelst is, de meeste punten.

Verder liggen er nog berenstandbeelden naast het bord met aflopende punten. Het aantal standbeelden hangt af van het aantal spelers.

Op elk tableau zijn symbolen afgebeeld. Zodra je een tegel neerlegt, op een of meerdere van deze symbolen, kies je een tegel met dit symbool uit de algemene voorraad en leg je deze in je eigen. Als je bijvoorbeeld een witte cementwagen afdekt, dan pak je een dierenverblijf (je mag ook een groene tegel pakken), als je een oranje graafmachine afdekt, dan pak je een loopgebied (je mag ook een dierenverblijf of een groene tegel pakken). Zo krijg je meer tegels in je voorraad, die in je volgende beurten mag neerleggen.

Dierenverblijven en loopgebieden in Berenpark
Dierenverblijven en loopgebieden in Berenpark.

Als je aan de beurt bent, leg je 1 tegel neer vanuit je voorraad. Deze tegel moet horizontaal en/of verticaal raken aan een eerder gelegde tegel en mag NIET een kuil bedekken. Met uitzondering van je eerste beurt uiteraard. Daarna kies je uit de algemene voorraad de tegels, die corresponderen met het symbool of de symbolen die je zojuist hebt afgedekt. Als je een groepje bouwvakkers hebt afgedekt, kies je het bovenste tableau van een van de twee stapels. Deze leg je aan je bestaande park. Het nieuwe tableau mag echter niet dichter bij je liggen als de ingang. Tenslotte, als je een tableau vol hebt gebouwd, neem je de hoogste waarde van de berenstandbeelden en leg je deze op de kuil.

Heb je geen tegels in je voorraad? Dan moet je passen. Je pakt een groene tegel uit de voorraad en de volgende speler is aan de beurt.

Als iemand al zijn vier tableaus helemaal heeft volgebouwd, zijn alle andere spelers nog eenmaal aan de beurt. Daarna is het spel ten einde en telt iedereen de punten van zijn berenpark op en eventuele punten van doelkaartjes. Degene met de meeste punten wint het spel.

Als je met de ‘kuilvariant’ speelt dan mag een speler in zijn laatste beurt een kuil afdekken. Dit is een interessante variant, waarbij je in je laatste beurt (of liever in de beurten daarvoor) moet beslissen of een berenstandbeeld meer punten oplevert of het bebouwen van de kuil. Ik adviseer je ook met deze variant te spelen, omdat dit nog meer dynamiek en keuzes geeft.

Conclusie

Doelenkaartjes in Berenpark
De doelenkaartjes brengen het spel naar een hoger niveau.

Dit tactische leg- en puzzelspel heeft me verrast. Ik dacht eerst dat het een (te) simpel familiespel was, maar tijdens de eerste keer spelen, merkte ik al dat dit spel meer diepgang heeft dan ik had verwacht. Ik vind het een erg leuk en goed spel, dat je in een korte speelduur veel interessante keuzes geeft, waarbij je enkele beurten vooruit moet denken. Ook houdt de race met je medespelers voor de doelentegels en voor de lucratieve loopgebieden je constant op het puntje van de stoel. Hoe kan ik nu de tegel zo aanleggen, dat ik de volgende beurt een grote tegel kan aanleggen en die ik vervolgens zo kan aanleggen, waarmee ik mijn gebiedje en nog een grote tegel kan pakken. Of ga ik toch liever voor die ene doeltegel, maar welk tableau pak ik dan? Je zult tijdens het spel een paar keer zuchten, omdat je je park in het begin net niet efficient genoeg hebt gebouwd, waardoor je nu gedwongen bent zo’n waardeloze toilet te pakken en je medespeler ervan door gaat met dat grote loopgebied dat perfect in je park had gepast.

Een vergelijking met Patchwork is snel gemaakt. Hoewel je Berenpark ook met drie of vier spelers kunt spelen, is Berenpark ook erg leuk met 2 spelers. Berenpark heeft in ieder geval simpelere regels, hoewel Patchwork ook makkelijke regels heeft. Bij Patchwork moet je wat meer rekenen en vanwege de knopen en tijd is het spel iets complexer in wat je in de gaten moet houden. Berenpark is in dat geval toegankelijker. Maar zeker niet minder leuk en de spanning blijft dezelfde. Bij Berenpark kun je wat meer zetten vooruitdenken, heb ik het idee.

Berenpark is een snel en leuk spel voor de hele familie en met het toevoegen van de varianten ook voor spellenliefhebbers een erg vermakelijk tussendoortje. Een aanrader dus.

About Jelle

Het begon met Monopoly in zijn jonge jaren en herontdekte enkele jaren geleden het betere bordspel. Houdt het liefst van spellen waarin je met niets begint en met een machtig imperium (of boerderij) eindigt.

View all posts by Jelle →