Auteur
|
Laurent Escoffier & David Franck |
Uitgever | QWG Games |
Aantal spelers | 2 tot 5 |
Spelduur |
45 minuten
|
Jaar van uitgave | 2008 |
Prijs | 26.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 7.0/10 |
Links | QWG Games |
Bijzonderheden | Winnaar Concours International de Créateurs de Jeux de Société 2006 |
SPELMATERIAAL
Eén middenvak bevat 15 pionnen (1 tuinier, 1 dier en 1 ornament per kleur), 45 kaarten (9 per kleur), 75 bloemfiches (5 soorten) en 70 geldstukken.
Spelregels zijn er in het Duits, Engels, Frans en Nederlands.
SPELBESPREKING
Inleiding
Probeer zoveel mogelijk ruikers te verkopen. Een ruiker met verschillende bloemen brengt natuurlijk meer op. Helaas ben je zelf maar in staat om één soort bloemen te kweken. Om goed te verdienen moet je ook bloemen plukken bij de buren. Daarbovenop moet jouw eigen tuin beschermd worden tegen diezelfde buren.
Voorbereiding
Elke speler ontvangt drie pionnen en 9 kaarten in één kleur. De bloemfiches en het geld worden binnen handbereik gelegd.
Spelverloop
Bloemen plukken.
De startspeler legt 1 van zijn kaarten op tafel. Een kaart toont een aantal vakken met bloemen en een aantal vakken met gazon. Hij zet zijn tuinier op één van de bebloemde vakjes. Daarna is de volgende speler aan de beurt. Hij moet eveneens een kaart op tafel leggen. Eén vak van deze kaart moet de tafel raken. De rest van de kaart mag op andere kaarten gelegd worden. Voor elk bebloemd vakje dat op deze manier bedekt wordt, mag de speler een bloemfiche in de overeenkomstige kleur uit de voorraad nemen.
Na de eerste ronde is telkens de speler die het minste zichtbare bloemen in zijn kleur bezit aan de beurt.
Voor- en achterkant van de bloemtegels. Elke speler heeft er 9 (1 tegel met 1 bloem, 1 tegel met 2 bloemen, enz…)
Bloemen verkopen.
Een speler mag een maximum aantal bloemfiches bewaren. Dit is afhankelijk van het aantal spelers. Als je meer fiches bezit, moet je ruikers verkopen. Ruikers leveren geld op. Het aantal verschillende soorten bloemen bepaalt de waarde van een ruiker. 2, 3, 4 en 5 verschillende soorten leveren respectievelijk 1, 3, 6 en 10 geldstukken op.
Jouw tuin beschermen.
De tuinier wordt op een eigen bebloemd vakje gezet.
Het dier wordt op tafel naast de tuin gezet. Je krijgt het dier als je minstens 10 bebloemde vakjes bezit.
Het ornament moet twee vakken bezetten. Eén daarvan moet bebloemd zijn, het andere mag niet bebloemd zijn. Je mag het ornament niet plaatsen in een gazon waar reeds een ornament staat. Je krijgt het ornament als je minstens 15 bebloemde vakjes bezit.
Op een tuinier, een dier of een ornament mag nooit een kaart gelegd worden. De tuinier en het dier mag je elke beurt verplaatsen. Het ornament moet eenmaal het geplaatst is, blijven staan.
Ornament, tuinier en dier.
De winnaar
Als een speler zijn laatste tegel heeft gelegd, voert hij zijn eindtelling uit.
- De laatste ruikers worden verkocht.
- Je ontvangt 1 geldstuk per zichtbaar eigen bebloemd vakje.
- Elk gazonvakje dat deel uitmaakt van het gazon waarop je ornament staat, levert 0.5 geldstukken op.
- De eerste speler die zijn laatste kaart legt ontvangt bonuspunten.
- Als alle spelers het spel beëindigd hebben, ontvangt de speler met het grootste bloembed eveneens bonuspunten.
SPELBEOORDELING
Bloemen plukken en ruikers verkopen, ik wordt er niet echt wild van. Toch valt Bloom heel goed mee. Er schuilen wel degelijk een paar mogelijkheden in dit spel. Welke kaart moet je spelen? Wil je tweemaal na elkaar aan de beurt zijn of ga je direct voor het grootste perk? Probeer je zo snel mogelijk de hond en het ornament te bemachtigen of kijk je de kat uit de boom? Waar moet je jouw pionnen zetten?
Speel dit spel eerst een keer voor je het koopt. Er zijn liefhebbers en tegenstanders. Ik neig naar de liefhebbers toe.
November 2009