Blue Moon – Review

Auteur Reiner Knizia
Uitgever 999 games
Aantal spelers 2
Spelduur 30 minuten
Jaar van uitgave 2004
Prijs 19.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 5.8/10
Links 999 Games
Reiner Knizia

SPELMATERIAAL

2 volkendecks: Vulca en Hoax met elk 30 kaarten en 1 leider. 3 draken, 1 spelbord en 2 overzichtskaarten. De kaarten van de volkendecks zijn prachtig geïllustreerd.

SPELBESPREKING

Inleiding

Blue Moon is een spel waarin 2 volkeren het tegen elkaar opnemen. Het sterkste volk komt in de gunst van de draak. Wie het meeste draken beïnvloed is de winnaar.

Voorbereiding

Het spelbord staat in het midden, de draken worden erop gezet. Elke speler legt zijn leider open, de andere 3O kaarten worden geschud en de bovenste 6 worden op handen genomen. De overige kaarten vormen het deck van de speler.

Spelverloop

De spelers spelen om beurten een aantal kaarten uit hun handen. Er zijn verschillende kaarten die elk een bepaalde kracht hebben in het element aarde of vuur. De startspeler bepaalt in welk element gevochten wordt. Wie aan de beurt is, probeert altijd de kracht van de tegenspeler te evenaren. Iedere beurt bestaat uit een aantal fases die hieronder kort uitgelegd worden.

Begin van de beurt: leiderschapskaart spelen.

De startspeler speelt eventueel een leiderschapskaart, deze kaart zorgt voor extra mogelijkheden die meestal direct worden toegepast. Daarna moet de speler een karakterkaart spelen of terugtrekken.

Een karakterkaart spelen.

De startspeler speelt vervolgens een karakterkaart, doet hij dat niet dan verliest hij het gevecht. Karakterkaarten voegen kracht toe aan je leger.

Booster of supportkaarten spelen.

De startspeler speelt of een booster of een support kaart. Zij voegen extra kracht toe. Karakterkaarten en boosterkaarten zijn maar 1 beurt geldig, terwijl supportkaarten gelden gedurende het hele gevecht. Je mag er maximum 4 liggen hebben.

Kracht bekendmaken en hand aanvullen.

De startspeler maakt zijn totale kracht bekend. Daarna vult hij zijn hand aan tot 6 kaarten. Dit is het einde van de beurt.

De winnaar

Als een tegenstander jouw kracht niet kan of wil evenaren, win je het gevecht. Je mag nu een draak naar u toeschuiven. Heb je bovendien meer dan 5 kaarten in jouw strijdperk liggen, dan trek je nog een extra kaart aan. Draken die bij de tegenstander staan, moet je terug in het midden zetten als je ze aantrekt. Wie het meeste draken bezit aan het eind van het spel wint.
Het spel eindigt als een speler al zijn gedekte kaarten en al zijn handkaarten heeft gespeeld. Het spel eindigt vroegtijdig als een speler alle 3 de draken in zijn macht heeft.

 

SPELBEOORDELING

Blue Moon is een verzamelspel, wat op zich al een groot nadeel is. Het basisspel bevat weliswaar 2 volkeren maar die dekken blijlange niet de hele lading. Extra volkeren aankopen is dus de boodschap. Als we andere verzamel of ruilspellen bekijken dan blinkt Blue Moon zeker niet uit in het genre. Ik vind het maar een flauw afkooksel van Magic. Ruil en verzamelspellen zijn een dure investering en in het geval van Blue Moon raad ik dit zeker niet aan.

September 2006

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *